Gå til innhold

Bruker du tanntråd på din 2 åring, og pusser tenner på din 12 åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker helt ærlige svar. 

Du som har eller tar hatt barn mellom 2 og 12 år, bruker dere tanntråd? Om dere gjør det, når begynte dere. Om dere ikke gjør det, hvorfor ikke? 

Dere med barn som ikke er fylt 12. Pusser dere enda tennene deres, eller hjelper dem? 

Når sluttet dere eventuelt å hjelpe, før eller etter fylte 12? 

Anonymkode: 2758f...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutta å pusse tenner ved 10 år. Prøver enda å ta i bruk tanntråd. 
Ungen har øvd seg på tannpussen ved å ta morgenpussen, mens jeg har tatt kveldspussen. 

Anonymkode: ede03...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 11-åring, og pusser ikke tennene hans, nei. 

Anonymkode: 3abb8...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å øve på tanntråd rundt skolestart. Eldste er 7,5 og stort sett hjelper jeg han med tannpuss, men ikke alltid. Det hender det skjærer seg med legging av de to småsøsknene hans. 

Anonymkode: 61245...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2åring får som regel bare tennene pusset på kvelden...

Morningene er hektiske hos oss..

Anonymkode: f8d92...202

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper 9 og 10 åringen med tannpuss. Fordi jeg vet at om de får gjøre det selv 4 ganger, så blir det en ordentlig diskusjon om jeg vil gjøre det igjen. Denne fella gikk jeg i med eldstemann som gjerne ville gjøre det selv og ble veldig vrang når jeg ville kontrollpusse en gang i blant. Så jeg gjør det minst en gang om dagen med disse to. 

Anonymkode: b992c...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår 2åring får som regel bare tennene pusset på kvelden...

Morningene er hektiske hos oss..

Tannlegen kommer ikke til å være enig i prioriteringene dine. Dårlig unnskyldning. Da må du stå opp ti min før. Alle har hektiske morgener.  Og også ofte kvelder når de er slitne etter lekser og idrett. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på tre og fem år. Vi pusser tennene på kvelden. Når vi har vært hos tannlegen har vi fått skryt over at det har vært pusset godt. Bruker ikke tanntråd på de, da jeg ikke skjønner hvordan man skal få til det på andre.. 

Anonymkode: b261d...6c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bruker tanntråd selv (bruker tanntråd med holder, det er enkelt både for foreldre å bruke på mindre barn og for barn å gjøre det selv). Jeg husker ikke når vi begynte med det, men de har gjort det i mange år i alle fall og de bruker det hver kveld uoppfordret. Vi pusser tennene for barna til de er 10 år, som er det tannlegen har sagt. Vi følger med på tannpussen deres lenge etter det da, for å forsikre oss om at de gjør det riktig. Alle tre pusser tennene både morgen og kveld. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 9, han har pusset tennene selv et års tid. Før det pusset jeg på kvelden og han på morgenen i et par år. Lærte ham å bruke tanntråd for noen mnd siden. Han er perfeksjonist og bruker en evighet på tannpussen, så jeg stoler på at det blir gjort grundig nok. 😛

Anonymkode: 3c96c...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var sløve på eldste, og det merktes jo... 

så har vi fulgt tannlegens anbefalinger på de yngste, som har vært å pusse tennene deres frem til 10 år. 

vi fikk beskjed om at tanntråd på melketenner er unødvendig, siden de naturlig har store mellomrom. 

Anonymkode: be4ec...4d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Altså, noen av dere pusser tennene kun én gang per dag? Det er jo ikke bra. En ting er selvsagt hull, men vel så viktig er det jo å lære ungene våre gode rutiner og venne dem til å pusse morgen og kveld.

Vi bruker ikke tanntråd eller fluortablett på vår 4-åring, har fått beskjed om at det kan vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men har vært barn selv.

Tror jeg begynte å pusse tennene mine selv lenge før skolestart. Kanskje rundt 4 år eller der omkring? Aldri tanntråd. Hadde heller aldri hull i tennene. Begynte å pusse tennene 2 ganger om dager i stedet for én da jeg var 7-8 år etter hva jeg kan huske. Jeg er glad foreldrene mine lærte meg vanen om 2 ganger om dagen, i hvert fall fra ca skolealder.

Men barn er veldig forskjellige. Noen er perfeksjonistiske, grundige og samvittighetsfulle og klarer fint å pusse tennene skikkelig selv. Andre trenger hjelp. 

Nå er jeg 33 år. Fortsatt null hull og null tanntråd. Det blir folk av folk som ikke bruker tanntråd også.

Anonymkode: d0cff...e2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke barn, men har vært barn selv.

Tror jeg begynte å pusse tennene mine selv lenge før skolestart. Kanskje rundt 4 år eller der omkring? Aldri tanntråd. Hadde heller aldri hull i tennene. Begynte å pusse tennene 2 ganger om dager i stedet for én da jeg var 7-8 år etter hva jeg kan huske. Jeg er glad foreldrene mine lærte meg vanen om 2 ganger om dagen, i hvert fall fra ca skolealder.

Men barn er veldig forskjellige. Noen er perfeksjonistiske, grundige og samvittighetsfulle og klarer fint å pusse tennene skikkelig selv. Andre trenger hjelp. 

Nå er jeg 33 år. Fortsatt null hull og null tanntråd. Det blir folk av folk som ikke bruker tanntråd også.

Anonymkode: d0cff...e2a

Det er flaks også da. Jeg blir snart 40 og har nå fått flere hull og tannkjøttbetennelse siden jeg har vært dårlig på å bruke tanntråd. Det er jo en grunn til at de anbefaler det. Alle mine hull er mellom tennene og kunne vært unngått ved bruk av tanntråd 😕 Ble ikke lært å bruke det av mine foreldre.

Anonymkode: 02880...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tips: test tanntråd etter at du har pusset tenner og lukt på den. Man får lyst til å bruke tanntråd da..

Anonymkode: 02880...adb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanntråd på en toåring? Er såvidt jeg får til å pusse tennene hans, han går helt bananas hver gang. Men kommer til å lære ham det når han er stor nok, jeg gjør det hver kveld selv.

Anonymkode: 22f2f...4cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har foreløpig bare en toåring. Bruker ikke tanntråd, ser ikke helt poenget, det er såpass med mellomrom mellom tennene at tannbørsten holder.

Pusser morgen og kveld. Hun får «pusse» selv først og så pusser vi over etterpå.

Har for øvrig aldri brukt tanntråd selv og tannpussen gjøres kjapt unna - er 40 og har ikke hatt hull. Mannen som pusser tennene mye lengre enn meg og bruker tanntråd har hatt masse hull så det er ikke alltid tannstellet har noe å si for hvor mange hull en får.

Anonymkode: aa3c3...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er pussig å bruke "det gikk jo bra med meg/mine barn" som argument for å være slapp med tannstell. Det er lett å se tilbake på at det gikk bra, men hvordan det kommer til å gå er jo ikke noe man kan vite når man først begynner med slurven og det er en ganske stor risiko å ta. 20% av femåringer i Norge har hatt hull og innen 18 år har 75% hatt hull, og det sier seg selv at ikke alle disse kan skylde på emaljeskader eller noe annet man ikke kan lastes for selv. Jeg tror det er rimelig logisk at andelen "pusser bare én gang om dagen og dropper tanntråd" er langt høyere blant de 75% med hull enn blant de 25% uten. Det er ikke som om tannleger terper på dette bare for moro skyld.

Endret av Arkana
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tannlegen kommer ikke til å være enig i prioriteringene dine. Dårlig unnskyldning. Da må du stå opp ti min før. Alle har hektiske morgener.  Og også ofte kvelder når de er slitne etter lekser og idrett. 

Vel TS spurte om et ærlig svar, så det fikk hun. Er enig i at det ikke er optimalt, men det er det vi har kapasitet til akkurat nå.

2-åringen vår vil absolutt ikke i bhg, så det er allerede en hjerteskjærende kamp å komme oss avgårde tidsnok hver morgen. 

Egentlig skal man jo vente i 30 min mellom måltid og tannpuss, hvis ikke er det ingen vits. Og passer vi før frokost, så syns han at alt smaker blæh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arkana said:

Jeg synes det er pussig å bruke "det gikk jo bra med meg/mine barn" som argument for å være slapp med tannstell. Det er lett å se tilbake på at det gikk bra, men hvordan det kommer til å gå er jo ikke noe man kan vite når man først begynner med slurven og det er en ganske stor risiko å ta. 20% av femåringer i Norge har hatt hull og innen 18 år har 75% hatt hull, og det sier seg selv at ikke alle disse kan skylde på emaljeskader eller noe annet man ikke kan lastes for selv. Jeg tror det er rimelig logisk at andelen "pusser bare én gang om dagen og dropper tanntråd" er langt høyere blant de 75% med hull enn blant de 25% uten. Det er ikke som om tannleger terper på dette bare for moro skyld.

Det tror jeg du har rett i, og det er absolutt et dårlig argument. Jeg pusset tennene kun om kvelden i oppveksten, fikk droppe det om jeg var for trøtt (eller protesterte nok), og brukte aldri tanntråd. Fikk ikke et eneste hull. Søsknene mine gjorde akkurat det samme og hadde hull nesten hver gang de var hos tannlegen.

Noen har definitivt sterkere tenner enn andre, men man vet som regel ikke hvem det er tidlig i oppveksten, så det er greit å holde seg på den sikre siden med tannstell.

For øvrig tok jeg med meg vanene fra oppveksten inn i voksen alder, og det har nok medvirket til at jeg nå har fått flere hull og en god del tannsten. Mulig i kombinasjon med at det ikke lenger er noen som sier at jeg bare får godteri og brus på lørdager. 😛

Anonymkode: 3c96c...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...