AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei. Er det noen som kjenner til barn med autisme? Jeg er skikkelig redd for at min snart 4 årige lillebror kan ha det. Når han var mindre var han så rolig og kunne sitte lenge å leke alene på gulvet. Han var snill som dagen lang. Sov godt om nettene og spiste godt. Når han ble 2-3 så begynt han å forandre seg fort. Han hører ikke etter når han får beskjeder, -omtrent som han ikke hører vi snakker,han nekter m.a å kle på seg. Han spiser lite og har mye løs mage. Han har dårlig språk. Snakker mye men det er uforståelig det meste. Han sier f.eks nøff istedenfor gris og bæ istedenfor sau. Er det normalt når han er snart 4 år? Han er kun opptatt av spidermann. Det er kun det som står i hode på han. Alle leker, klær, bøker, filmer-alt skal vere spiderman. Det er det eneste han svarer og om en prøver ha en samtale.(Eller spidma som han sier)Han kommer fort i konflikter med barn i bhg og kan plutselig bite de!(Dette er han begynt med nå) Jeg er så redd og googler hele tiden men er så vanskelig å finne svar... Barnehagen har sett igang språktrening,stemoren min nekter å innse at det er noe galt, hun mener de i barnehagen overdriver... pappa sier ikke så mye. Hva skal jeg gjøre!? Jeg kan liksom ikke stille spørsmål om han kan vere autist-kan jo vere jeg tar helt feil! Men om det skulle vise seg at han er det da. Er ikke det best han får hjelp snarest!Det gjør så vondt å gå med desse tankene alene. Håper noen har noen svar/råd Anonymkode: 425b3...514
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Det er en diagnose som heter atypisk autisme. Da utvikler barnet seg normalt, men så mister de kunnskaper og får symptomer etter fylte 3 år. Men i og med at bhg allerde er i gang med språktrening så er de obs på at noe er i gjære. Det beste hadde vært å få ppt på banen som kunne vurdert med spesial pedagog om autisme er en mistanke. Er mistanken stor nok vil Habiliteringstjenesten som utreder for autisme kommet på banen. Jeg ville definitivt presset faren din litt her. Dess tidligere autisme diagnosen settes dess bedre prognoser er det videre. Det er flott at du er så observant ❤️ Endret 20. januar 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Tusen takk for svar♥️Jeg har sagt jeg synes de bør øve på språk og det begynt de med i barnehagen. Jeg er livredd for å ta opp bekymring ang.autisme med pappa og stemor for de kommer sikkert til å bli rasende for at jeg kan « påstå noe sånt»Tenk om jeg tar helt feil-at han er bare sein til å prate. Det var jeg og brødrene mine og vist nok...Jeg henter i bhg ganske ofte.Om jeg tar opp bekymringen min der-vet noen om de har taushetsplikt ang. det jeg sier? At de ikke sier det til pappa og stemor? Anonymkode: 425b3...514
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Det er normalt at barnet kan bli vanskeligere i den alderen. Trass alderen er ganske slitsom. Jeg reagerer mest på det at du nevner at det virker som om han har mistet språk. Om han hadde normal utvikling i språket og så plutselig mister det er et av tegnene på atypisk autisme. Har han mistet andre ferdigheter? Viser han interesse for andre barn? Samspill, lek etc?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #5 Skrevet 21. januar 2021 Jeg uttrykte meg nok dårlig . Han har ikke mistet språk -han har aldri hatt godt språk. Leker med andre men havner fort i konflikter. Nei det er sikkert bare jeg som overtenker dette. Når en begynner tenke på det blir jeg så bekymret og redd, men må stole på at bhg følger opp- om ikke min far og stemor tar grep. Takk for svar igjen:) Anonymkode: 425b3...514
Khloe P.T Skrevet 21. januar 2021 #6 Skrevet 21. januar 2021 Jeg er imponert over at du er så glad og engasjert i lillebroren din. Du må være en super storesøster! Vi her inne kan nok ikke vurdere om lillebroren din lider av autisme kun ut fra det du skriver her. Noe kan kanskje tyde på det, men andre ting ikke. Det er synd at du føler at du ikke kan prate med faren din og stemor om bekymringene dine, men fint at du prater med barnehagen. Jeg tror ikke de har direkte taushetsplikt i forhold til det du og de prater om (ovenfor foreldrene dine), men du kan jo si fra om at du ønsker at de ikke skal fortelle hva dere snakker om. Jeg tror at barnehagen, som er vant til å se mange ulike barn i alle aldersgrupper, vil reagere dersom de tror lillebroren din kan lide av autisme. Det er flott at de har satt i gang språktrening, det viser at de har øyne og ører åpne for hva den enkelte har behov for. Var jeg deg ville jeg nok slått meg til ro med at lillebror blir fulgt med på, vurdert og godt ivaretatt i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Har de fått sjekket hørselen hans? Dårlig hørsel gir også disse utslagene, hører ikke når du snakker, dårlig samspill med jevnaldrende og gir ofte mye frustrasjon for barnet. Ville fått sjekket hørselen fremfor autisme. Utenom språket og problemene det medfører så høres han ut som en helt normal 4 åring 😊 Anonymkode: a6736...113 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg uttrykte meg nok dårlig . Han har ikke mistet språk -han har aldri hatt godt språk. Leker med andre men havner fort i konflikter. Nei det er sikkert bare jeg som overtenker dette. Når en begynner tenke på det blir jeg så bekymret og redd, men må stole på at bhg følger opp- om ikke min far og stemor tar grep. Takk for svar igjen:) Anonymkode: 425b3...514 Ok, da høres det ikke ut som autisme. Han havner nok i konflikt nettopp fordi språket er dårlig. Når språket blir bedre blir det lettere å kommunisere med de andre barna og dermed dempes konflikt nivået.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Khloe P.T skrev (2 timer siden): Jeg er imponert over at du er så glad og engasjert i lillebroren din. Du må være en super storesøster! Vi her inne kan nok ikke vurdere om lillebroren din lider av autisme kun ut fra det du skriver her. Noe kan kanskje tyde på det, men andre ting ikke. Det er synd at du føler at du ikke kan prate med faren din og stemor om bekymringene dine, men fint at du prater med barnehagen. Jeg tror ikke de har direkte taushetsplikt i forhold til det du og de prater om (ovenfor foreldrene dine), men du kan jo si fra om at du ønsker at de ikke skal fortelle hva dere snakker om. Jeg tror at barnehagen, som er vant til å se mange ulike barn i alle aldersgrupper, vil reagere dersom de tror lillebroren din kan lide av autisme. Det er flott at de har satt i gang språktrening, det viser at de har øyne og ører åpne for hva den enkelte har behov for. Var jeg deg ville jeg nok slått meg til ro med at lillebror blir fulgt med på, vurdert og godt ivaretatt i barnehagen. Tusen takk<3 Anonymkode: 425b3...514
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har de fått sjekket hørselen hans? Dårlig hørsel gir også disse utslagene, hører ikke når du snakker, dårlig samspill med jevnaldrende og gir ofte mye frustrasjon for barnet. Ville fått sjekket hørselen fremfor autisme. Utenom språket og problemene det medfører så høres han ut som en helt normal 4 åring 😊 Anonymkode: a6736...113 Takk for svar:) skal høre med pappa Anonymkode: 425b3...514
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå