Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg sliter veldig med å velge utdanning. Jeg vil jobbe med mennesker og brenner for å hjelpe mennesker. Derfor er sykepleien er fristelse og tror jeg hadde likt den jobben. Problemet er at jeg ikke liker matte eller biologi og tror studiet hadde blitt veldig hardt. Har videre tenkt på bachelor i psykologi, også master, ettersom psykologi er det faget jeg synes var gøyest og mest spennende på VGs.Likevel er jobbmulighetene litt vage, og virker ikke som det er så relatert til å jobbe med mennesker ( å hjelpe). Har derfor sett litt på psykriatisk sykepleier og klinisk sosionom. Med sosionom så sier foreldrene mine at det er vanskelig å få jobb og det er mye kontorarbeid, og de vil ikke anbefale meg yrket. Til slutt vurderer jeg lærer. Tar spansk årsstudium nå fordi jeg er usikker på studier, og spansk kan jeg bruke til lærer yrket + det er et yrke med god lønn og det handler om å jobbe med mennesker. Har noen erfaringer med noen av yrkene? Og hva ville dere anbefalt til en som vil jobbe med og hjelpe mennesker?

Anonymkode: 4da11...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke så mye å tilføye annet enn at jeg tenkte vernepleier?

Dette er jo en yrkesgruppe som det er behov for over hele landet.

Anonymkode: b7132...122

Skrevet

Det trenger ikke være vanskelig å få jobb som sosionom, men du kan ikke forvente å få det første og beste. Mange sosionomer jobber i nav, men de jobber også på sykehus, med psykisk syke, rusproblematikk osv. Det er masse å velge i. Ingen av de jeg kjenner som er sosionomer har hatt vanskelig for å få seg jobb, men de jobber ikke nødvendigvis 8-16 i kommunen de bor i. En del papirarbeid er det i de fleste yrker, enten du er sykepleier, sosionom eller lærer, men man kan kombinere det med andre ting. En sosionom jeg kjenner tar for eksempel med seg unge voksne som har havnet litt på skråplanet med på turer (det er en del av jobben, de gjør også andre ting for å bedre livssituasjonen) 

Uansett så er det ditt valg og ingen andres! Foreldrene dine kan ikke velge for deg, du må finne ut hva du tror er riktig for deg! 

Anonymkode: fc12d...98a

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som at du har mest lyst på sykepleier, derfør bør du prøve det. I verste fall kan du slutte igjen.

Studiene er på 3 år, mens yrkeslivet varer i 40-50 år, så det er dumt å velge bort et yrke du har lyst på fordi du tror studiet kan være vanskelig. Matten på sykepleien er heller ikke av den mest avanserte sorten, det er ikke hovedkjernen i faget, akkurat.

Anonymkode: bb8ce...41c

• Liker 3
Skrevet

Sykepleie er ikke et vanskelig studie. Har du lyst å bli sykepleier så klarer du det helt fint :—)

Anonymkode: a5085...33c

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar:) Ja, sykepleien tror jeg hadde falt naturlig for meg, og har mange muligheter. Jeg er en som folk har kommet til for å prate om problemer de har hatt, så føler og nesten jeg har vært litt «psykolog» hele livet. Merker og at jeg blir ganske sliten av det og klarer ikke legge vekk tankene om hvordan jeg kan hjelpe de...derfor har jeg tenkt på lærer for der er det undervisning som er i fokus og ikke bare den psykiske helsen. Men samtidig så er det så givende å hjelpe folk! Åh det er vanskelig:/

Anonymkode: 4da11...785

Skrevet

Har du mestret matematikken du hadde på barneskolen klarer du fint å bestå medisinregning i forbindelse med verne-/sykepleiestudier.

Anonymkode: 8a5a5...c21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...