AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Vi skal ha vårt første barn i april. Jeg har alltid vært veldig rutinert og liker å ha ting i orden god tid i forveien. Mannen min er stikk motsatt. Dette begynner å irritere meg da han alltid gjør ting siste liten. Vi skal ha baby i april og vi har foreløpig ikke kjøpt/forberedt noe. Hverken babyrommet er pusset opp, klær, bilstol osv er kjøpt inn. Jeg vil helst at man gjør dette sammen som et par og ikke jeg alene. Jeg begynner å stresse nå, men mannen virker veldig avslappet til alt. Jeg har begynt å mase, men han tar det helt med ro. Formen min har vært litt varierende og jeg vil få gjort unna de store tingene før jeg blir større og ikke har energi til dette. Er jeg urimelig? Hvor langt har dere andre med vårbaby kommet med forberedelsene? Stresser jeg unødvendig? Anonymkode: 00f7a...cb1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Bare å ta det med ro Ikke vits å stresse da blir det bare mere drama. Om han sier at alt fikser seg så gjør det nok det Anonymkode: 4d3ad...41b 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Vi begynte innkjøp av store ting ganske kort etter positiv test, mest fordi det hadde vært dyrt å kjøpe alt på en gang. Vi tenkte at om vi skulle miste ville vi jo ha barn i fremtiden uansett. Stellebord og seng kjøpte vi allerde i uke 6🙈 Klær, leker og andre småting ventet vi med, men kjøpte ting jevnt over hele svangerskapet. Angrer ikke, var deilig å kunne slappe av og slippe og stresse i 3. trimester. Baby kom 3 uker før termin, og da var alt på plass. synes ikke du er urimelig, men så er jeg en av de som koser med med innkjøp og planlegging også. Gjorde ventetiden litt bedre🤗 Anonymkode: cbef2...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Jeg skal også ha aprilbaby, og blir alene med første knert. Har vært veldig avslappet med å begynne på de store tingene som du nevner, men har nå de siste par ukene satt i gang da jeg plutselig fikk ganske stor mage og ser for meg at det blir tungt i løpet av 1-2 mnd fremover:) Har funnet, men ikke bestilt, vogn + bilsete. Har kjøpt: bedside crib babygym stellebord m/stellematte vippestol badebalje sengetøy 2-3 bodyer, 2 bukser, 2 pysj, lue, jakke, hentesett, sokker 5 gulpekluter 1 helseteppe kommode til barnerommet vognpose vår/sommer/høst (det er kjempesalg på barnashus.no akkurat nå!) hygienesett med myk børste, neglsaks ++ div. kremer til babyhud Mangler jo en del småplukk og må gjerne ha litt hyller og annet for oppbevaring på rommet, tenkte kjøpe noen sånne klespakker på finn og supplere:) Det går fort når du først setter igang, men nå er det jo en del salg etter jul/januarsalg da, så noe kan lønne seg å begynne å se på:) Jeg vet at mange vil ha absolutt alt nytt til baby; jeg har skaffet masse brukt/fått ting som folk gir bort etter 1 baby. Alt ting som ikke har med seg bakterier videre/kan vaskes grundig. Har spart flere tusen kroner på det, så jeg anbefaler veldig finn/marketplace og lignende hvis du synes det er hyggelig med gjenbruk og å spare litt. Mener den der statlige oversikten sa at man bruker ca 20 000 på babyutstyr.. jeg ender på mellom 5 og 6 (barnevogn + stol er største post). Masse lykke til med baby og forberedelsene ❤️ Anonymkode: b3319...519 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Jeg syntes du stresser unødvendig. Tenk at det er mye viktigere for baby med en avslappet mor enn ting og tang. Det er jo fremdeles ganske lenge til April. Alt av innkjøp kan man gjøre på en dag og vi kjøpte slike store ting som vogn, bilstol, seng osv ca en måned før termin. Det mest basic av klær er også en tur på kjøpesenteret også er det i boks. Jeg handlet inn og vasket alt etter at jeg hadde gått i permisjon. Små babyer trenger jo ikke så mye, mest kjærlighet og tid Vi malte og ordnet barnerommet da baby var rundt 5 mnd, fordi før det sov jo baby på vårt rom. Anonymkode: 86164...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Om man ikke har god plass hjemme er det fint å vente med store innkjøp, det tar jo opp plass. Og husk at bilstoler feks har garanti og utløpsdato, så vent med å kjøpe til det nærmer seg - og sjekk setet du kjøper etter produksjonsdato i tilfelle det har stått en stund i butikken. Anonymkode: 86164...c2a 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #7 Skrevet 21. januar 2021 Her er det motsatt. Jeg har ikke styret så mye med det, mens mannen ville være tidlig ute og har derfor handlet masse. Han begynte nokså tidlig pga. ønske om å kjøpe en del brukt og da lønner det seg å ha på søkevarsel på Finn på de tingene man er ute etter Noen ting er populære og blir solgt på en halvtime så man må være på hugget😅 Også jeg har begynt litt nå da, men ikke stort av babyklær fordi vi har arvet så veldig mye fra bekjente. Anonymkode: f04ca...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #8 Skrevet 21. januar 2021 Jeg syns du stresser unødvendig mye. Anonymkode: d6553...a05
SnartMammaLykke Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Jeg venter mitt andre barn i april og jeg gleder meg masse💙 Har det meste fra før, så her går det meste i arv. Men har handlet inn litt gutteklær da jeg har ei jente fra før💕 Er veldig glad jeg har født før og vet hva som venter meg. Føler meg mye mer rolig denne gangen!😁👍
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Med første (mars) handlet vi inn mye på salg rundt jul. Hadde det meste klart i januar, med unntak av endelig klær. Kan du ikke si til mannen at du ønsker at dere bruker lørdag denne uken på å se på og bestille vogn, bilstol og seng? Det er det viktigste å ha på plass, det andre er lettere å ta litt etter hvert. Anonymkode: 842a0...758 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 Med første (mars) handlet vi inn mye på salg rundt jul. Hadde det meste klart i januar, med unntak av en del klær. Kan du ikke si til mannen at du ønsker at dere bruker lørdag denne uken på å se på og bestille vogn, bilstol og seng? Det er det viktigste å ha på plass, det andre er lettere å ta litt etter hvert. Anonymkode: 842a0...758
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 Med første (mars) handlet vi inn mye på salg rundt jul. Hadde det meste klart i januar, med unntak av en del klær. Kan du ikke si til mannen at du ønsker at dere bruker lørdag denne uken på å se på og bestille vogn, bilstol og seng? Det er det viktigste å ha på plass, det andre er lettere å ta litt etter hvert. Anonymkode: 842a0...758
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Med første (mars) handlet vi inn mye på salg rundt jul. Hadde det meste klart i januar, med unntak av en del klær. Kan du ikke si til mannen at du ønsker at dere bruker lørdag denne uken på å se på og bestille vogn, bilstol og seng? Det er det viktigste å ha på plass, det andre er lettere å ta litt etter hvert. Anonymkode: 842a0...758
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 Vi venter første i slutten av mars. Har et par ullplagg i størrelse 50, samt en innkjøpsliste med ting skulle hun plutselig komme før tiden og samboer må ta seg en runde på senteret. Ellers har vi vært og sett på barnevogn og bilstol, og lagt inn en bestilling hos barnas hus som vi henter ut i midten av mars. Ellers tenker vi å begynne smått med innkjøp av ting nå -men kjenner ikke på noe stress knyttet til det at vi så og si har nada ting på plass enda. Det å ha oversikt over hva som mangler hjelper meg å ikke stresse. Har slitt med bekkenløsning siden uke 18, og gjør primært alle mine innkjøp via internett uansett, og skulle hun plutselig komme før tiden så er butikkene fortsatt åpne etter at hun kommer ut. Barnerommet skal få lov å fungere som kontor og gjesterom til 2022, da vi tenker samsove første året😊 Anonymkode: 6e92b...b21 2
IkkeStudentLenger Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 De tingene som er viktig å ha på plass er seng/madrass/sengetøy, samt stellematte og litt klær, vogn og bilstol. Babypakker i tillegg gir en del av det du trenger første tiden. Vi kjøpte alt brukt untatt madrass, da tar det fort litt tid, så jeg er glad jeg fikk fikset de tingene ikke altfor seint. Jeg som måtte ta initiativ og bestille/kjøpe det meste her. Men fikset ikke før de siste par månedene før termin. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har termin om 9 dager, og vi ble ferdig forrige uke. Da kjøpte vi sengen og monterte den, samt klær og førstehjelpsting. Så slapp av, der går fint! Jeg er egentlig lik som deg, men der var deilig å ta ting litt etter litt. Anonymkode: 4c38e...914 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har termin om 9 dager, og vi ble ferdig forrige uke. Da kjøpte vi sengen og monterte den, samt klær og førstehjelpsting. Så slapp av, der går fint! Jeg er egentlig lik som deg, men der var deilig å ta ting litt etter litt. Anonymkode: 4c38e...914 Nei, jeg løy faktisk. Barnerommet et ikke ferdig enda, bare malt to vegger. Men barnerommet er ikke noe stress å få ferdig, barnet skal sove på sammerom som foreldre det første halv året uansett. Anonymkode: 4c38e...914 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Hei, jeg har termin 03.04.21 med første barnet og vi har bestemt oss for at innen 1.mars skal vi ha alt på plass tilfelle baby kommer før termin. Ting vi har kjøpt så langt: Seng + madrass +sengetøy, babynest, babygym, lammeskinn, vogn, stellemadrass, kommode til babyklær, klær (men mangler fremdeles noe i klær), kluter, håndkle, tepper, brystpumpe og ammepute. Vi er nesten i mål med andre ord, og de store tingene som feks seng er ikke montert, men står i eske. Det er koselig å gå sammen å kjøpe ting, noen klær kjøpte jeg alene, men resten handlet vi sammen. Lykke til! Anonymkode: e424d...51a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Her er det ingen av dere som har rett eller feil, altså. Du er i din fulle rett til å ønske å ha ting på plass, og å komme i gang med det før det evt. blir tyngre å få til pga. svangerskapet. Samtidig syns jeg ikke det blir rett å kreve at han skal "stresse" med det. Kan dere gjøre enkelte forberedelser sammen, og fordele resten? Her er både mannen og jeg siste-liten folk, så vi handlet inn det meste til maibabyen i april. Jeg hadde også veldig lyst til at vi skulle gjøre ting sammen, men han syntes enkelt og greit ikke at det var så spennende og koselig som meg. Så her endte det med at vi kjøpte første symbolske plagg sammen etter OUL, og vognen. Klær og det meste av utstyr tok jeg meg av alene (det vil si, jeg viste ham alt og syntes han skulle si "ååå, så søtt", og han prøvde, men var ikke så veldig overbevisende 😅), og han kjøpte bilstol og monterte seng og tripptrappstol (det gjorde han etter at vi var kommet hjem fra sykehuset med babyen). Anonymkode: 93a47...227 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 Tenk om det blir marsbaby Anonymkode: 53b8d...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå