Gå til innhold

Hvorfor er alt så slitsomt? Jeg blir sliten og får dårlig selvtillit bare av å gå ut av husetn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg blir ekstremt, eeeekstreeeeeemt tiltaksløs. Jeg synes det er forderdelig ork å pusse tennene, dusje, spise etc. jeg sover mye og ligger mye i sofaen. Har absolutt ingen lyst til å gjøre noe som helst i livet. Jeg vil bare scrolle på telefonen min, spise drittmat og drømme meg bort, helt alene. Det er som at jeg ikke orker å leve? Alt gjør meg sur og irritabel, absolutt alt? Men samtidig er jeg så likegyldig til alt at jeg vet ikke om jeg klarer å få til noe bra i livet. Jeg er 23 år, og jeg har ikke gjort noe produktiv i livet enda. 

Jeg tenker mye på at dette kommer til å fortsette helt til jeg blir godt voksen, og det kommer til å ødelegge fremtiden min. Ingen utdanning, ingen venner, ingen kjæreste, ingen selvtillit, dårlig råd. Dårlig livskvalitet. Jeg vil jo ikke at det skal bli fremtiden min, men jeg sliter så sterkt med å få til å gjøre noe. Jeg er helt lam føles det ut som, uansett hvor mye jeg vil noe så får jeg det ikke til. Jeg engster meg veldig mye, og jeg har nesten ikke lyst til å leve. Jeg føler jeg er fengslet og nøkkelen er kastet i havet, jeg klarer ikke å finne den for å slippe meg selv ut, om dere skjønner? 

Jeg blir også påvirket av omstendighetene mine, her jeg bor er det kaldt, grått, og jeg er ikke rundt «suksessfulle» mennesker. Jeg ser bare «navere», eldre mennesker og barn på en bygd. Folk her nøyer seg med det absolutt minste. Hadde jeg bodd i en stor by, i en fartsfylt liv, så hadde det gitt meg et lite kick til å få ræva i gir og gjøre som alle andre og oppnå ting. Er det noen her som forstår hva jeg mener?

Anonymkode: 1d2ac...d54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du er deprimert. Bestill deg time til psykolog. Dette går over med hjelp av fagfolk ❤️

Anonymkode: 4a482...8f0

Skrevet

Du sier i det siste så jeg vil tro at både mørketiden og covid-19 situasjonen kanskje har innvirkning på situasjonen din. Har du mulighet til å flytte til en større by i Norge så kan det hende det hjelper om du er et bymenneske, jeg synes i alle fall det har vært en vendepunkt. Det trenger ikke være Oslo og dyrt, det finnes byer hvor det er billigere å bo. 

Jeg støtter også rådet om psykolog hvis du er moderat deprimert, men om det er mildt spørs det om du får og da kan det være lurt å prøve noen tiltak på egenhånd eller spørre om lavterskeltilbudet i kommunen. 

Anonymkode: 2af38...078

Skrevet

Det er ork å pusse tenner....Kjenner meg igjen. Koronaisolasjonen har gjort sitt. 

Anonymkode: abf7b...c92

Skrevet

Fortell mer, ts 

Skrevet

Sliten. Er omtrent ikke en tråd uten dette ordet for tiden.

Anonymkode: d2a91...e9c

Skrevet

Av og til, ts, må en legge en litt langsiktig livsplan. 

Ok, du er 23 og har ikke lyst til å leve livet der du er. Samordna opptak er nå på våren. 

Steg 1: søk på NOE et annet sted i landet eller verden som du har både et realistisk håp om å komme inn på og tenker du kunne mestret sånn helt ok med litt innsats. Du trenger ikke legge lista høyere. Poenget er å komme seg vekk. 

Steg 2: i forberedelse på neste høst så kan du alt nå søke på vikariater eller deltid innen helse dit du har søkt deg. Da kan du flytte alt nå i vår, og få nye kontakter etc på ditt nye hjemsted. 

Steg 3: sånn rent praktisk så tapper inaktivitet deg for energi. Så kom deg først på et apotek og kjøp d-vitaminer. Ta dem daglig. Deretter lager du en regel om at du MÅ trene 2-3 ganger i uka. Du trenger verken ha lyst eller finne glede i å trene. Noen aktiviteter er som å ta på seg bukse før en forlater huset: ingen bryr seg om du har LYST til å gå naken på butikken. Ikke engang du bryr deg, fordi klær er noe du tar for gitt. Flytt "trene hver 3. dag" til kategorien "ikke gå på butikken naken". Ting man bare gjør. 

Du kan jo vente på proff hjelp. Men det går mye fortere å bare godta at livet ofte er direkte ubehagelig, ta deg selv i nakken og så dra deg selv gjennom ubehaget uten å ense at det gjør vondt. For, ja, livet gjør jevnlig vondt om du lever det ordentlig.

Anonymkode: 6f74f...908

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sliten. Er omtrent ikke en tråd uten dette ordet for tiden.

Anonymkode: d2a91...e9c

Hva er galt med det? Det er flott at folk er ærlige 

• Liker 1
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Av og til, ts, må en legge en litt langsiktig livsplan. 

Ok, du er 23 og har ikke lyst til å leve livet der du er. Samordna opptak er nå på våren. 

Steg 1: søk på NOE et annet sted i landet eller verden som du har både et realistisk håp om å komme inn på og tenker du kunne mestret sånn helt ok med litt innsats. Du trenger ikke legge lista høyere. Poenget er å komme seg vekk. 

Steg 2: i forberedelse på neste høst så kan du alt nå søke på vikariater eller deltid innen helse dit du har søkt deg. Da kan du flytte alt nå i vår, og få nye kontakter etc på ditt nye hjemsted. 

Steg 3: sånn rent praktisk så tapper inaktivitet deg for energi. Så kom deg først på et apotek og kjøp d-vitaminer. Ta dem daglig. Deretter lager du en regel om at du MÅ trene 2-3 ganger i uka. Du trenger verken ha lyst eller finne glede i å trene. Noen aktiviteter er som å ta på seg bukse før en forlater huset: ingen bryr seg om du har LYST til å gå naken på butikken. Ikke engang du bryr deg, fordi klær er noe du tar for gitt. Flytt "trene hver 3. dag" til kategorien "ikke gå på butikken naken". Ting man bare gjør. 

Du kan jo vente på proff hjelp. Men det går mye fortere å bare godta at livet ofte er direkte ubehagelig, ta deg selv i nakken og så dra deg selv gjennom ubehaget uten å ense at det gjør vondt. For, ja, livet gjør jevnlig vondt om du lever det ordentlig.

Anonymkode: 6f74f...908

Dette! Jeg hiver på jern- og multikosttilskudd. Både d-vit og jern mangel kan gjøre at du føler deg ræva, så det å begynne med å gå på apoteket og kjøpe dette, er en god start! :)

Skrevet
Kerrs Pink skrev (3 timer siden):

Dette! Jeg hiver på jern- og multikosttilskudd. Både d-vit og jern mangel kan gjøre at du føler deg ræva, så det å begynne med å gå på apoteket og kjøpe dette, er en god start! :)

Ikke anbefal jerntilskudd om du ikke vet om Ts har jernmangel. Jern har en upper limit og høye doser kan være skadelig. 

TS du må ta blodprøver og sjekke for mangler før du tar jerntilskudd. 

• Liker 3
Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke anbefal jerntilskudd om du ikke vet om Ts har jernmangel. Jern har en upper limit og høye doser kan være skadelig. 

TS du må ta blodprøver og sjekke for mangler før du tar jerntilskudd. 

Det samme gjelder for d-vitamin, og jeg går da utifra at et voksent menneske forstår at det må sjekkes. Det er uansett ikke farlig å ta tilskudd i ei uke og se om det hjelper, hvis en ellers er frisk. Men det vet vi jo ikke om TS. 

Skrevet

Jeg er 10 år eldre enn deg og har det på samme måte. Sitter bare på tlf og drømmer meg bort. Gleder meg kun til kvelden kommer så jeg kan sove og "flykte" fra det meningsløse livet mitt for noen timer. 

En ting. Jeg bor i en storby, så jeg er ikke helt enig i det du skriver om at ting ville vært bedre hvis du bodde i en by. Det er hva du gjør det til selv. Start i det små, det er uansett der du må begynne og da er det det samme om du bor på bygda, i Tigerstaden eller på Nordpolen. Så kan du heller flytte når du har fått det litt bddre med deg selv og du har greid å skaffe deg litt mening og innhold i hverdagen din. 

Skal følge rådet mitt selv 

Anonymkode: f78a5...9db

Skrevet
Kerrs Pink skrev (1 time siden):

Det samme gjelder for d-vitamin, og jeg går da utifra at et voksent menneske forstår at det må sjekkes. Det er uansett ikke farlig å ta tilskudd i ei uke og se om det hjelper, hvis en ellers er frisk. Men det vet vi jo ikke om TS. 

Veldig mange voksne forstår ikke dette, spesielt ikke unge voksne, og man skal være forsiktig med feilens til mennesker i sårbare perioder. D-vitamin er ikke like farlig og høye doser har ikke like farlig effekt. D-vitamin er anbefalt hele Norges befolkning om vinteren så det blir en helt annen sak enn jerntilskudd. 
Du sa jo heller ingenting om én uke, en boks varer jo i minst 3 måneder. 

Gjest Kerrs Pink
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Veldig mange voksne forstår ikke dette, spesielt ikke unge voksne, og man skal være forsiktig med feilens til mennesker i sårbare perioder. D-vitamin er ikke like farlig og høye doser har ikke like farlig effekt. D-vitamin er anbefalt hele Norges befolkning om vinteren så det blir en helt annen sak enn jerntilskudd. 
Du sa jo heller ingenting om én uke, en boks varer jo i minst 3 måneder. 

Det jeg begynner å forstå med dette forumet er at folk tar absolutt alt veldig bokstavelig, hele tiden, uten å tenke selv. Ofte trådstartere og enda oftere folk som svarer i tråder. Jeg har ikke tid eller bry til å skrive ALT jeg tenker om et råd, kan det tolkes slik eller slik, før jeg poster.

Når det er sagt, du har selvsagt helt rett i det du skriver, det er ikke nytt for meg noe av det. Skulle det være nytt for ts eller andre, så flott da at vi sammen kunne opplyse dem om dem. Kudos til deg. 

Oppsummering:

Bekymret for egen helse: gå til legen!

Ønsker deg lykke til ts, det går sikkert fint så lenge du gjør noe med situasjonen og slutter å grave deg ned. Kan skrive under på at det ikke hjelper noe! :)

Skrevet

Har hatt det på samme måte. Vil anbefale deg å i hvert fall lage en regel om når du skal legge deg på kvelden og når du skal stå opp om en morgenen, samt spise frokost, lunsj, middag og kveldsmat hver dag. Sier selvfølgelig ikke at det fikser alt du sliter med, men det å ha en god døgnrytme og jevne måltider hjelper mye! Så må du komme deg til legen og snakke med psykolog, eller gå privat hvis du har råd.

Anonymkode: de4f5...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...