Gå til innhold

Tjener en mill i året, har vi råd til barn nummer tre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har faktisk veldig god oversikt over økonomien vår🙄😂 Vi betaler ned ekstra på boliglånet fordi vi kan, kjøper oss det vi trenger av klær og utstyr, vi sparer ca 5000 i mnd osv. Fører budsjett hver mnd..

Vi har to små barn og derfor null erfaring hva de vil koste når de blir eldre. Skjønner at alt går om man absolutt vil, men er redd for å få det veldig trangt og synes det er fint å høre andres erfaringer..

Anonymkode: c1308...47b

Tenker dere skal klare det fint! Når de blir større har dere jo ikke barnehage utgifter men andre utgifter til fritidsaktiviteter! Dere får ikke spart like mye selvfølgelig! Så dere må nok velge. Tre barn og dere klarer dere greit men ikke mye penger ekstra til opplevelser osv. eller to barn og ha ekstra penger hvis noe dukkeropp dere ønsker dere eller vil oppleve🤷‍♀️

Anonymkode: e58cd...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det har dere ikke råd til. 
Bare vent til alle skal ha Iphones, Ipads, merkeklær, konfirmasjoner, bunader, lappen, ferier etc. Og når renta stiger...

Ikke noe kjekt for barn å føle på mangler.

Anonymkode: 4f457...cd1

Skrevet

Jeg har faktisk veldig god oversikt over økonomien vår🙄😂 Vi betaler ned ekstra på boliglånet fordi vi kan, kjøper oss det vi trenger av klær og utstyr, vi sparer ca 5000 i mnd osv. Fører budsjett hver mnd..

Vi har to små barn og derfor null erfaring hva de vil koste når de blir eldre. Skjønner at alt går om man absolutt vil, men er redd for å få det veldig trangt og synes det er fint å høre andres erfaringer..

Det som ihvertfall blir dyrere med 3 barn er sydenreiser, da de fleste turene er skreddersydd for 4 personer. Ellers vil jeg anbefale å spare opp litt pr måned til å dekke evt bunad/konfirmasjon og lappen hvis de skal få det. Vi har de siste årene vært gjennom 2 konfirmasjoner og 2 sertifikat. Nå holder vi på å spare opp til bryllup... Vi har bare 2 barn da og 1,6 mill i inntekt. Pluss leieinntekter for en leilighet. 1,5 i lån. Men er eldre enn dere.

Vi har alltid prøvd å betale ned ekstra på boliglån men har flyttet et par ganger. Hvis ikke hadde det vært nedbetalt for lenge siden. Bor i et stort hus som er verdt over 7 mill. Har lyst til å kunne hjelpe barna en gang med å komme seg inn på boligmarkedet, men har ikke sparekontoer til de. Så det blir i såfall enten når vi er gjeldfrie og kan spare til de, eller når vi evt selger huset og kjøper noe (forhåpentligvis) billigere. 

Vi hadde jo fint hatt råd til 3 barn men det ble bare to for vår del. Men har vært en del ganger i syden og vet at både hvor vi kunne reist og pris ville begrenset oss med 3 barn. Angrer litt på at jeg ikke sparte litt mer da de var yngre men i forhold til nå så hadde vi det jo trangt nok og prioriterte å betale ned på lån.

Anonymkode: 95442...d73

Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, men ut fra egen erfaring med hva alt annet enn barn koster: Til sammenligning har jeg nesten like mye lån som dere (200 000 mindre totalt), på ca. halve inntekta (550). Jeg betjener dette alene, og har mulighet til å spare hver måned. Dvs. at ei inntekt betjener alle utgifter, pluss mat til en voksen (og en del utgifter til kjæledyr). Hvis dere prøver å se det på samme måten, klarer dere dekke alle utgifter med ei av inntektene, tilsvarende det jeg nettopp skrev? Hvis ja, har dere ei inntekt å gå på. Da er spørsmålet om dere kan dekke 1 voksen og 3 barn på ei inntekt, og det bør absolutt være mulig. 

Anonymkode: ab4e3...f83

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

2,7 i boliglån og 280 000 i billån.

Lurer på om vi får det trangt med tre barn?

Skjønner at det er avhengig av mange faktorer, men hadde vært veldig fint å høre andre sine erfaringer:)

Svaret er enkelt nok.

Ønsker dere barn nr 3 er dette en utgift dere vil prioritere fremfor andre ting.

Dere har økonomi til det hvis dere vil.

Vil dere ikke velge bort noe (eks sparing) er ikke ønsket om barn nr 3 stort nok, og da er det helt greit å la det være.   :)

Anonymkode: d32ad...6ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som ihvertfall blir dyrere med 3 barn er sydenreiser, da de fleste turene er skreddersydd for 4 personer. Ellers vil jeg anbefale å spare opp litt pr måned til å dekke evt bunad/konfirmasjon og lappen hvis de skal få det. Vi har de siste årene vært gjennom 2 konfirmasjoner og 2 sertifikat. Nå holder vi på å spare opp til bryllup... Vi har bare 2 barn da og 1,6 mill i inntekt. Pluss leieinntekter for en leilighet. 1,5 i lån. Men er eldre enn dere.

Vi har alltid prøvd å betale ned ekstra på boliglån men har flyttet et par ganger. Hvis ikke hadde det vært nedbetalt for lenge siden. Bor i et stort hus som er verdt over 7 mill. Har lyst til å kunne hjelpe barna en gang med å komme seg inn på boligmarkedet, men har ikke sparekontoer til de. Så det blir i såfall enten når vi er gjeldfrie og kan spare til de, eller når vi evt selger huset og kjøper noe (forhåpentligvis) billigere. 

Vi hadde jo fint hatt råd til 3 barn men det ble bare to for vår del. Men har vært en del ganger i syden og vet at både hvor vi kunne reist og pris ville begrenset oss med 3 barn. Angrer litt på at jeg ikke sparte litt mer da de var yngre men i forhold til nå så hadde vi det jo trangt nok og prioriterte å betale ned på lån.

Meg igjen - jeg ville gjerne hatt et 3 barn... Om det så betydde at vi måtte ha levd litt trangere. Men da hadde jeg kanskje ikke hatt den jobben jeg har i dag, med god inntekt. Har to ganske tette og ift søskenforhold så ville jeg nok hatt 3 tette men tror ikke helt at jeg hadde taklet det 😅. Nå var det helsa som satte en stopper for flere hos oss.

Slik jeg ser det kunne vi fint ha spart mye mer men det er kun jeg som er økonom i familen, haha. Vi kunne hatt billigere konfirmasjoner, vi kunne droppet noen store bursdagsfeiringer, vi kunne fint ha droppet noen ferier, hytteturer til skisteder, helgeturer til London osv. 

Skrevet

Det klarer dere helt sikkert. Vi tjener ca.  det dobbelte av dere, men sparer ca. 50% av nettolønn hver måned. Har høyere skatt så sikkert mindre enn dere utbetalt som vi bruker. Ikke lån men privatskoler. Unger trenger ikke så mye, jeg er kjempe glad for å arve klær. Mellomste tror det nesten ikke når han får noe nytt. Kjøper brukt utstyr om jeg finner. Vi prioriterer heller ferier, skiturer og aktiviteter og sunn mat. Og ungdom som mister og glemmer telefoner og skraper de opp, får ikke en ny iPhone av meg. Det er bare tull. De pengene sparer jeg så de kan få til hus ol. Når de blir eldre. 

Anonymkode: 10053...d6b

• Liker 2
Skrevet

Tenker at dere har økonomi til det. Blir det mange barn i barnehagen/Sfo? Det er jo en stor utgift, men får gjerne søskenmoderasjon. 

Ellers som mange nevner over så blir ferier fort mye dyrere, men bare man planlegger går det helt fint 🙂 

Så må jo dere se på økonomien i dag, om dere har mye til overs hver mnd så er jo det ikke ett problem, men må dere snu på krona så bør man revurdere det. 

Anonymkode: b56c8...3ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner at det er avhengig av mange faktorer, men hadde vært veldig fint å høre andre sine erfaringer:)

Jeg forsørger 3 barn alene på 600'. Riktignok noe lavere lånebelastning enn dere, 700' samlet. Nå er jeg ganske nøysom og økonomisk, men det er ikke så veldig trangt.

Anonymkode: dd3c6...7f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis merkeklær kanskje, men reiser og opplevelser for livet, og følelsen av økonomisk trygghet? Jeg vet hva jeg hadde valgt! 

Anonymkode: 174dc...8c5

Reiser bør begrenses. Ikke bare med tanke på smittevern, men miljøet. Husk at barnas jord også skal ha en framtid.

Anonymkode: 6c2e5...521

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme «problemstilling her»!

2,8 i boliglån, 350 billån og litt studielån.

Ca. 1,1 i året tilsammen i inntekt.

Lever nå veldig godt med to barn. Huset er lite og ikke spesielt fancy, men vi har alt vi trenger. 

Vi bruker MYE penger på mat fordi vi kjøper mye økologisk, og handler mye gjennom Reko-ringen for å støtte lokalt og dyrevelferd.

Vi bruker lite penger på klær til oss selv, men kjøper kvalitet til barna som går i barnehagen. Reima, Bergans osv.

Et tredje barn hadde definitivt påvirket budsjettet vårt.

Anonymkode: f2e13...50a

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har 3,1 i huslån, 0 i billån og samlet inntekt på 1 mill. Syns ikke vi har råd til nr 2 en gang :) 

Nå har vi et veldig høyt forbruk, spiser god mat, kjøper dyre ting, gjør dyre ting.. vil ikke vike på noe av det for å få et barn til. Er selv vokst opp med trangt budsjett hvor jeg ikke fikk nye klær, måtte alltid Arve «Cubus-klærne» til storesøstrene mine (ikke at Cubus klær er galt, men kjipt å gå i secondhand billigklær!). 
Dyre aktiviteter typ slalåm? Glem det. For dyrt!

Det var så utrolig kjipt og vokse opp slik.. vil ikke at sønnen min skal føle det slik. Han skal overhode ikke bli bortskjemt, men klær bare han har brukt og han skal få ha muligheten til å delta på det han vil, og spise god mat både ute og inne! 
Vil ha minst 1,5 mill i samlet inntekt før jeg tenker på nr 2.

Anonymkode: 22e2e...dd7

Høres ut som du tar det i den andre ekstreme enden. 

Anonymkode: 1ee6a...19f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme «problemstilling her»!

2,8 i boliglån, 350 billån og litt studielån.

Ca. 1,1 i året tilsammen i inntekt.

Lever nå veldig godt med to barn. Huset er lite og ikke spesielt fancy, men vi har alt vi trenger. 

Vi bruker MYE penger på mat fordi vi kjøper mye økologisk, og handler mye gjennom Reko-ringen for å støtte lokalt og dyrevelferd.

Vi bruker lite penger på klær til oss selv, men kjøper kvalitet til barna som går i barnehagen. Reima, Bergans osv.

Et tredje barn hadde definitivt påvirket budsjettet vårt.

Anonymkode: f2e13...50a

Skrevet

Hvordan er det mulig??

Anonymkode: e1051...fa9

Da måtte vi endret livsstilen vår da. Føler ikke vi har råd til det. 

Anonymkode: 10527...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...