Gå til innhold

Tjener en mill i året, har vi råd til barn nummer tre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2,7 i boliglån og 280 000 i billån.

Lurer på om vi får det trangt med tre barn?

Skjønner at det er avhengig av mange faktorer, men hadde vært veldig fint å høre andre sine erfaringer:)

Anonymkode: c1308...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det enkleste er kanskje å gå ut i fra hvor romslig dere har det i dag. Hvis dere har mer enn nok så går det nok helt fint med et barn til. 

Skrevet

Det klarer dere lett!! 

Anonymkode: 3af38...2b6

• Liker 1
Skrevet

Dere har da så absolutt ikke råd til enda et barn.  🙄

Siden ikke dere har oversikt over økonomien deres nå, så kanskje på tide å få det? Hvor trangt har dere det nå med to barn??

Anonymkode: 6c2e5...521

• Liker 6
Skrevet

Vi har 3,1 i huslån, 0 i billån og samlet inntekt på 1 mill. Syns ikke vi har råd til nr 2 en gang :) 

Nå har vi et veldig høyt forbruk, spiser god mat, kjøper dyre ting, gjør dyre ting.. vil ikke vike på noe av det for å få et barn til. Er selv vokst opp med trangt budsjett hvor jeg ikke fikk nye klær, måtte alltid Arve «Cubus-klærne» til storesøstrene mine (ikke at Cubus klær er galt, men kjipt å gå i secondhand billigklær!). 
Dyre aktiviteter typ slalåm? Glem det. For dyrt!

Det var så utrolig kjipt og vokse opp slik.. vil ikke at sønnen min skal føle det slik. Han skal overhode ikke bli bortskjemt, men klær bare han har brukt og han skal få ha muligheten til å delta på det han vil, og spise god mat både ute og inne! 
Vil ha minst 1,5 mill i samlet inntekt før jeg tenker på nr 2.

Anonymkode: 22e2e...dd7

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet om et foreldrepar der begge er uføre.

De har to barn. Når de kan, så kan vel noen med millioninntekt? 

Anonymkode: 7bf4e...a7d

• Liker 3
Skrevet

Vi står ca likt som dere dog ingen billån. Vi hadde fint hatt råd til et til barn, men ønsker ikke å gjøre om levevanene våre. Dvs at vi ønsker å gi barna våre det vi gjør nå av både ting, fritidsaktiviteter og opplevelser. Hvis dere får litt oversikt over økonomi og setter opp budsjett og planer så bør det ikke være noe problem, men det kommer helt klar an på hva dere ønsker å "ofre". Husk at det ikke bare er penger det er snakk om, men og tid og energi. 

Anonymkode: 92582...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har 3,1 i huslån, 0 i billån og samlet inntekt på 1 mill. Syns ikke vi har råd til nr 2 en gang :) 

Nå har vi et veldig høyt forbruk, spiser god mat, kjøper dyre ting, gjør dyre ting.. vil ikke vike på noe av det for å få et barn til. Er selv vokst opp med trangt budsjett hvor jeg ikke fikk nye klær, måtte alltid Arve «Cubus-klærne» til storesøstrene mine (ikke at Cubus klær er galt, men kjipt å gå i secondhand billigklær!). 
Dyre aktiviteter typ slalåm? Glem det. For dyrt!

Det var så utrolig kjipt og vokse opp slik.. vil ikke at sønnen min skal føle det slik. Han skal overhode ikke bli bortskjemt, men klær bare han har brukt og han skal få ha muligheten til å delta på det han vil, og spise god mat både ute og inne! 
Vil ha minst 1,5 mill i samlet inntekt før jeg tenker på nr 2.

Anonymkode: 22e2e...dd7

Tror ikke du barnet ditt hadde satt større pris på søsken enn merkeklær? 🥺

Anonymkode: c9294...00c

• Liker 24
Skrevet

Vi har 2,6 i boliglån, 0 i billån og 900k i året. Vi har tre barn og det er trangt.  Om dere får det trangt har jo litt med forbruk å gjøre. Vi har to biler, jeg pendler til jobb... det drar en del penger. Og så tjener man for godt til å få redusert bhg/sfo, så vi har 9500kr it hver mnd på to barnehageplasser og en sfo plass. Og så er det utstyr, mat etc.. det drar opp prisen. 
Det koker vel ned til hvilken standard du vil ha i livet. Vil du ha sydenreiser og restaurantopplevelser? To barn er tingen. Liker du familie og hytteferie? Tre barn funker veldig bra da. 

Anonymkode: c96b5...d17

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har da så absolutt ikke råd til enda et barn.  🙄

Siden ikke dere har oversikt over økonomien deres nå, så kanskje på tide å få det? Hvor trangt har dere det nå med to barn??

Anonymkode: 6c2e5...521

Jeg har faktisk veldig god oversikt over økonomien vår🙄😂 Vi betaler ned ekstra på boliglånet fordi vi kan, kjøper oss det vi trenger av klær og utstyr, vi sparer ca 5000 i mnd osv. Fører budsjett hver mnd..

Vi har to små barn og derfor null erfaring hva de vil koste når de blir eldre. Skjønner at alt går om man absolutt vil, men er redd for å få det veldig trangt og synes det er fint å høre andres erfaringer..

Skrevet

Må si jeg har merket veldig liten økonomisk forskjell med tanke på det å gå fra to til tre barn (tredjemann er nå fire). Sistemann er i tillegg gutt i motsetning til de to første, slik at det ikke blir så mye arving av klær.

Da er heller det praktiske verre, mye av samfunnet er lagt opp til to barn.

Anonymkode: db847...546

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg vet om et foreldrepar der begge er uføre.

De har to barn. Når de kan, så kan vel noen med millioninntekt? 

Anonymkode: 7bf4e...a7d

Det går ann å ha god nok råd med uføretrygd også, ikke alle lever på minstesats uten forsikringer. 

Til TS, dere må nesten se ann eget forbruk, ingen her ser budsjettet deres. Vi klarer oss veldig fint med den summen, omtrent samme sum i boliglån, men billigere billån (har 3 barn). 

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk veldig god oversikt over økonomien vår🙄😂 Vi betaler ned ekstra på boliglånet fordi vi kan, kjøper oss det vi trenger av klær og utstyr, vi sparer ca 5000 i mnd osv. Fører budsjett hver mnd..

Vi har to små barn og derfor null erfaring hva de vil koste når de blir eldre. Skjønner at alt går om man absolutt vil, men er redd for å få det veldig trangt og synes det er fint å høre andres erfaringer..

Eg blir forsatt overraska over kor frekke enkelte kommentarar folk skriver her inne. Tipper det kan bli litt trangt ja, spesielt når barna er eldre og vil ha iphone400.

Har dere plass til eit barn til i bilen? Uansett eg tenkjer at dere fikser det, og masse kan gå i arv.

Har vi råd til barn nr to da?
Boliglån på 2,8 m, samla inntekt på 790.000 kr. Nedbetalt bil, eit barn.

"neeeei du har ikkje oversikt over økonomien din"  🤪

Anonymkode: 3d159...c33

• Liker 1
Skrevet

Når de blir eldre er det slutt på barnehage og/eller SFO, som fort koster det samme i måneden samlet som en iPhone400. 🙃

Anonymkode: db847...546

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde ca 900 000 i samlet inntekt da vi fikk tredje for noen år siden. Da hadde vi 3,4mill i boliglån, 2 biler uten lån, og litt studielån. Vil ikke akkurat si at vi hadde det trangt men nå er vi økonomiske av oss begge to. Vi dro på 2 dyre familieferier i året, pluss par helger. Mann og barna driver med tennis og ski (dyre fritidsaktiviter). 

Nå som minste er 7 og vi ikke betaler sfo lenger og inntekten har økt med ca 250k i året lever vi veldig godt. Sparer 20-30k i mnd. 

Anonymkode: 1f127...064

• Liker 1
Skrevet

Vi tjener 1,7 i året og har ikke «råd». Vi har 3,5 i boliglån da. 

Anonymkode: 10527...78d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det syns jeg burde være opp til den du siterte. De vil opprettholde en luksuriøs livsstil og hun vil unngå at sønnen hennes vil oppleve det hun selv opplevde i barndommen.

Det er heller ingen garanti for at søsken går godt overens. 

Ts: en barndomsvenninne og mannen tjener mindre enn dere og de har 6 barn. De får det til å gå rundt, men det er ingen rom for utskeielser der. F.eks driver de fortsatt og sparer til deres første utenlandsferie, men eldstemann har rukket å bli 16 allerede og de sparer fortsatt. 

Anonymkode: 71d85...6ea

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi tjener 1,7 i året og har ikke «råd». Vi har 3,5 i boliglån da. 

Anonymkode: 10527...78d

Hvordan er det mulig??

Anonymkode: e1051...fa9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke nødvendigvis merkeklær kanskje, men reiser og opplevelser for livet, og følelsen av økonomisk trygghet? Jeg vet hva jeg hadde valgt! 

Anonymkode: 174dc...8c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...