AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Samboer skal i teorien ta permisjonstiden fra og med februar/mars, men har nå snudd helt 😶 han vil ordne noe med sjefen, slik at han kan jobbe. Liten bedrift, så de vil heller ikke miste han. Jeg har ingen jobb å gå tilbake til etter permisjonen, da jeg gikk på AAP etter en fallulykke før jeg ble gravid. Så i kveld har vi hatt en hinsides diskusjon. Han sier vi klarer oss fint på hans inntekt da pluss dagpenger for meg. Jeg forklarer at om en går på dagpenger, så forutsetter det at du kan ut i jobb raskt. Vi har ei jente på 7 måneder, så det er uaktuelt. "Skriv dårlige søknader". Nei. Jeg spurte han om han VIL på jobb kontra det å være hjemme med baby. Men han sier nei, men at det er mest gunstig - i og med han HAR en jobb. Og at vi klarer oss på hans inntekt, uten foreldrepenger. Jeg synes ikke vi klarer oss på det. Jeg foreslo da at jeg fikk meg en jobb og han var hjemme, siden han sa han EGENTLIG ønsket det, men nei.. Jeg skjønner jo det sånn at han ikke vil være hjemme, påpekte dette på en fin måte og sa det var greit om han var nervøs og redd for det, men det var et angrep på han som far. Men i affekt og irritasjon sa han "Da får jeg bare si opp da og være hjemme! De vil ikke ha meg om jeg skal i permisjon, så da får du dra ut å jobbe da" 🙄 Han vet at jeg blir stresset av å ikke ha ting på stell og det å ikke vite hva som skjer. Men samtidig sier han at han ikke skjønner hvorfor jeg er sur på han. Ja, jeg skulle ønske jeg kunne være hjemme med ho. Men det er ikke slik regelverket er, og det virker det ikke som han forstår. Har jeg rett til å være sur og frustrert? Hva hadde du gjort? 😶 Vi har vært sammen i 10 år og har eldre barn fra før av altså, så alle kommentarer om at han er en dårlig mann/dump han/stakkars barn - please dont 😊 Anonymkode: be0b4...84e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Hva med at han graderer permisjon? Om han ikke tar den så har du ikke egentlig noe valg, annet enn å flytte ut og evt ta hans del. Anonymkode: a4b54...db2 9
PM75 Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Permisjonen er til for barnet & regelverket er lagt opp slik at både mor og far kan ha permisjon. Og selvfølgelig kan ikke du gå på dagpenger med en 7 mnd gammel baby hjemme! 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Du vil ikke høre det, men han er ikke mye til mann som ikke tar sin del av permisjonen. Anonymkode: 79891...e22 22
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med at han graderer permisjon? Om han ikke tar den så har du ikke egentlig noe valg, annet enn å flytte ut og evt ta hans del. Anonymkode: a4b54...db2 Foreslo gradert, men han forventes å være på jobb hver dag 😶 Tro meg, i kveld er første gang jeg har vurdert det 😅 særlig da han foreslo at jeg gikk på dagpenger, han jobbet og hun på 7 måneder i barnehage. 😶😳 Anonymkode: be0b4...84e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Om han normalt er en oppegående fyr, ville jeg bestilt time på familievernkontoret og brukt den til å forklare hva du synes om at han ikke er interessert i å ha denne tiden med barnet sitt og hva det gjør med dine følelser overfor ham og respekt for ham som far. Det er ofte tilstrekkelig oppdragende å trekke inn en tredjepart på den måten. Anonymkode: dbd36...f63 20
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 De kan ikke si han opp fordi han velger å ta pappaperm så det argumentet der kan han bare glemme. Anonymkode: 5009d...d33 41
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Men han har jo rett på permisjon! Han kan vel ikke få sparken ved å ta den? Eller hva slags drittsted er det han jobber på... Anonymkode: 65521...0b0 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 PM75 skrev (5 minutter siden): Permisjonen er til for barnet & regelverket er lagt opp slik at både mor og far kan ha permisjon. Og selvfølgelig kan ikke du gå på dagpenger med en 7 mnd gammel baby hjemme! Nei, han sa han angret på at jeg sa det - fordi jeg ble rettog slett sint. Men det var bare, og kun derfor, han sa unnskyld. Ts Anonymkode: be0b4...84e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om han normalt er en oppegående fyr, ville jeg bestilt time på familievernkontoret og brukt den til å forklare hva du synes om at han ikke er interessert i å ha denne tiden med barnet sitt og hva det gjør med dine følelser overfor ham og respekt for ham som far. Det er ofte tilstrekkelig oppdragende å trekke inn en tredjepart på den måten. Anonymkode: dbd36...f63 Han er i grunn veldig oppegående, omtenksom og veldig god. Men veldig vant til at "ting ordner seg" og har aldri måtte gjøre noe han ikke ønsker. Kan være det som er løsningen, ja. Han sier "men du VIL jo egentlig være hjemme med ho", og selvfølgelig vil jeg i teorien det. Men i praksis er det ikke slik det fungerer. Og om jeg da forklarer det sånn, så "ordner det seg". Jeg må ha en plan. Vi kan ikke stå uten inntekt. Ts Anonymkode: be0b4...84e 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De kan ikke si han opp fordi han velger å ta pappaperm så det argumentet der kan han bare glemme. Anonymkode: 5009d...d33 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men han har jo rett på permisjon! Han kan vel ikke få sparken ved å ta den? Eller hva slags drittsted er det han jobber på... Anonymkode: 65521...0b0 Det jeg og sa! Og om de sier han opp, så er det regelbrudd. Men han vil ikke skuffe sjefen. Det er bare sjefen og samboer i en liten butikk, med et par ekstrahjelper. Og jeg skjønner DET. Men datteren vår og sikker inntekt før følelsene til sjefen altså. Ts Anonymkode: be0b4...84e 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Men, hvorfor i all verden tar ikke du mer av permisjonen når du uansett ikke har jobb? Dette høres jo helt meningsløst ut. Vil du absolutt ikke være sammen med ungdn din? Anonymkode: aa83e...cde 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Be den såkalte mannemannen ta seg sammen. Han har ansvar for å ta ut permisjon, slik at hans barn får denne tida sammen med ham. Den er viktig for barnet, og relasjonen deres. Men, siden han er så vrang, så er det flere muligheter. Reglene rundt permisjon har sikkert endra seg på fem år, men vi søkte utsettelse av pappapermen. Da har han mulighet til å jobbe, uten å miste permisjonen. Du kan også søke om å overta hans uker. Anonymkode: 7297a...964 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men, hvorfor i all verden tar ikke du mer av permisjonen når du uansett ikke har jobb? Dette høres jo helt meningsløst ut. Vil du absolutt ikke være sammen med ungdn din? Anonymkode: aa83e...cde Pga regelverket. Det hadde blitt ubetalt permisjon Anonymkode: 22155...17e 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 Enten mangler han noe vesentlig eller så er han under et umenneskelig press på jobb. Sistnevnte kan faktisk være tilfelle, har selv jobbet på et sånt sted (lite firma). Hadde heldigvis ikke barn selv, men de som hadde ble omtrent hundset. Forventet å jobbe fra hjemmekontor selv om de var hjemme med syk baby (hvis ikke: kjeft og trusler om sparken), kjeft hvis de måtte gå litt tidligere for å hente i barnehagen, forventet å jobbe (bli sendt på kurs!!) i fødselspermisjon etc. Fødselspermisjon var også «altfor lang» og de det gjaldt måtte stille på jevnlige møter for «å holde seg oppdatert» (= å få beskjed om å komme seg tilbake på jobb). Så vidt jeg vet er det ingen småbarnsforeldre som jobber der fremdeles. Kanskje din mann har en sånn sjef og ikke vet hva han skal gjøre? Anonymkode: d79bd...2a6 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men, hvorfor i all verden tar ikke du mer av permisjonen når du uansett ikke har jobb? Dette høres jo helt meningsløst ut. Vil du absolutt ikke være sammen med ungdn din? Anonymkode: aa83e...cde Jeg har tatt alt jeg kan få 😶 tro meg, jeg hadde tatt resten om jeg hadde rett på det. Men det er lovpålagt at far tar permisjon han og. Ts Anonymkode: be0b4...84e 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enten mangler han noe vesentlig eller så er han under et umenneskelig press på jobb. Sistnevnte kan faktisk være tilfelle, har selv jobbet på et sånt sted (lite firma). Hadde heldigvis ikke barn selv, men de som hadde ble omtrent hundset. Forventet å jobbe fra hjemmekontor selv om de var hjemme med syk baby (hvis ikke: kjeft og trusler om sparken), kjeft hvis de måtte gå litt tidligere for å hente i barnehagen, forventet å jobbe (bli sendt på kurs!!) i fødselspermisjon etc. Fødselspermisjon var også «altfor lang» og de det gjaldt måtte stille på jevnlige møter for «å holde seg oppdatert» (= å få beskjed om å komme seg tilbake på jobb). Så vidt jeg vet er det ingen småbarnsforeldre som jobber der fremdeles. Kanskje din mann har en sånn sjef og ikke vet hva han skal gjøre? Anonymkode: d79bd...2a6 Ja, det kan nok være. Sjefen hans har ikke barn selv, og heller ikke broren hans. Så jeg tror ikke han skjønner greia helt 😶 og for all del, vi har ikke hatt NOE alenetid/avlastning siden hun ble født. Og det er tøft å være alene med ho hele dagen, men om jeg kunne ta resten av permisjonen hadde jeg gjort det. Jeg skjønner bare ikke logikken til samboer; at det er bedre at han som har en jobb, jobber - og vi mister en inntekt. Enn at han er hjemme med henne, da med foreldrepenger og jeg i tillegg får dagpenger. Og han skjønner ikke hvorfor jeg blir så sint og frustrert 😶 "men ikke bli sur på meg da, jeg skjønner ikke hvorfor". Jeg koker altså! Ts Anonymkode: be0b4...84e 1
Husfruen89 Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Har hørt mye i det siste at bedrifter "kjøper permisjonen". Mannen går på jobb, mor går ulønnet hjemme, bedrifter betaler bonus til far det mor mister i lønn for å være hjemme. Regelverket rundt dette vet jeg ingenting om, men foreldre i bhg og tidligere barselgruppe har hatt denne løsningen.. 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 Husfruen89 skrev (Akkurat nå): Har hørt mye i det siste at bedrifter "kjøper permisjonen". Mannen går på jobb, mor går ulønnet hjemme, bedrifter betaler bonus til far det mor mister i lønn for å være hjemme. Regelverket rundt dette vet jeg ingenting om, men foreldre i bhg og tidligere barselgruppe har hatt denne løsningen.. Ja, det var noe snakk om en sånn løsning. Skjønte det ikke helt, men var noe sjefen hadde foreslått og at det var "hysj hysj". Så jeg stiller meg veldig negativt til det, egentlig 😶 Ts Anonymkode: be0b4...84e 3
moho Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Det er ingenting ulovlig i det hvis det er sånn at bedriften til mannen din gir han en bonus tilsvarende dine dagpenger de månedene det er snakk om. Men jeg ville også blitt sint og lei meg for at mannen prioriterte jobb over familie. Det er sakk om en bitteliten parentes i et langt arbeidsliv, men en særdeles viktig periode for det lille barnet. Jeg ville nok gått og gnagd på det i bakhodet resten av livet, om jeg ikke var enig i at det var en god løsning. Endret 20. januar 2021 av moho 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå