Gjest Undrer Skrevet 14. august 2005 #1 Skrevet 14. august 2005 Hvordan oppretter man egentlig et testamente? Jeg har ingen barn og ønsker derfor en viss medbestemmelse når det gjelder hvem som skal arve meg - forutsatt at det blir noe å arve. Normalt vil vel mine foreldre bli mine livsarvinger dersom jeg skulle dø før dem, men jeg har andre mennesker i mitt liv som jeg også kunne tenke meg å tilgodese - og da må det noe ned på et papir. Dette er noe jeg har tenkt på i mange år, men ikke kommet meg til å gjøre noe med. Riktignok har jeg ingen planer om å avgå ved døden med det første, -såvidt jeg vet er jeg både frisk og rask, men samtidig så kan jo ulykker inntreffe brått.
Gjest arving Skrevet 14. august 2005 #2 Skrevet 14. august 2005 Hvordan oppretter man egentlig et testamente? Jeg har ingen barn og ønsker derfor en viss medbestemmelse når det gjelder hvem som skal arve meg - forutsatt at det blir noe å arve. Normalt vil vel mine foreldre bli mine livsarvinger dersom jeg skulle dø før dem, men jeg har andre mennesker i mitt liv som jeg også kunne tenke meg å tilgodese - og da må det noe ned på et papir. Dette er noe jeg har tenkt på i mange år, men ikke kommet meg til å gjøre noe med. Riktignok har jeg ingen planer om å avgå ved døden med det første, -såvidt jeg vet er jeg både frisk og rask, men samtidig så kan jo ulykker inntreffe brått. ← Du kan skrive testamente selv,men du må ha min 2 vitner som er myndig og ved sine fulle fem.det lureste du kan gjøre er å få folk som kan det juridiske til å sette opp dette til deg. Tinglyseses. Om ikke testamentet er korekt/du ikke har testamentet, så går arven til dine rettmessige arvinger. dør dine foreldre før deg, så går det til dine søsken osv.....Da er det arveloven som gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2005 #3 Skrevet 14. august 2005 Testamente tinglyses ikke, men kan oppbevares hos tingretten. Vi satte opp testamente ifjor (samboere) hos advokat, og hun ga oss hver sitt eksemplar pluss at hun sendte til tingretten. Jeg har informert foreldrene mine om at tingretten har testamentet mitt.
Gjest gjest igjen Skrevet 15. august 2005 #4 Skrevet 15. august 2005 Bare et spørsmål: Kan man gå forbi sine barn i et testamente og testamentere til andre? Og et til hvordan finner man ut uten å spørre vedkommende om de har skrevet testamente?
sixx Skrevet 15. august 2005 #5 Skrevet 15. august 2005 Sånn skal det skrives. Det er viktig at det klart og tydelig går frem at det er et testamente.
Gjest Gjest_ellen_* Skrevet 15. august 2005 #6 Skrevet 15. august 2005 Bare et spørsmål: Kan man gå forbi sine barn i et testamente og testamentere til andre? Og et til hvordan finner man ut uten å spørre vedkommende om de har skrevet testamente? ← En kan ikke gå forbi sine egne barn, selv ikke med testamente
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #7 Skrevet 15. august 2005 En kan ikke gå forbi sine egne barn, selv ikke med testamente ← Man kan, men det skal være særskilte grunner for det, feks. et dokumentert forsøk på at barna har utøvd vold, mordforsøk osv..
Gypsy Skrevet 15. august 2005 #8 Skrevet 15. august 2005 (endret) Bare et spørsmål: Kan man gå forbi sine barn i et testamente og testamentere til andre? Og et til hvordan finner man ut uten å spørre vedkommende om de har skrevet testamente? ← Nei, man kan ikke komme utenom barn (livsarvinger) i et testamente, barna har uansett krav på 2/3, inntil 1 million kroner. Endret 15. august 2005 av Gypsy
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2005 #9 Skrevet 15. august 2005 Barn skal ha sin del av arven, dette kalles pliktarv. Resten kan man gjøre hva man vil med.
Gjest Embla s Skrevet 15. august 2005 #10 Skrevet 15. august 2005 Bare et spørsmål: Kan man gå forbi sine barn i et testamente og testamentere til andre? Og et til hvordan finner man ut uten å spørre vedkommende om de har skrevet testamente? ← Barn har en pliktdel de skal arve (mener at det er 2/3? og opp til 1 million?) Resten kan du testamentere bort til hvem du vil.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #11 Skrevet 16. august 2005 For å "forbigå" sine barn, må man gi bort formuen sin mens man lever, slik at det ikke er noen eiendeler å arve.
diddi Skrevet 18. august 2005 #12 Skrevet 18. august 2005 Og gaven må være reell, og ikke det man kaller en dødsdisposisjon (f.eks. ikke gi bort huset med forbehold om at man skal bo i det til man dør, og betale alle avgifter.)
Gjest GreenSky Skrevet 19. august 2005 #13 Skrevet 19. august 2005 Jeg har skrevet testament. Skrev det som et vanlig dokument, og fikk to vitner til å underskrive.
Gjest Leola Skrevet 19. august 2005 #14 Skrevet 19. august 2005 Jeg fikk skrevet testament hos advokat - det blir oppbevart hos skifteretten.
smilepia Skrevet 19. august 2005 #15 Skrevet 19. august 2005 Og gaven må være reell, og ikke det man kaller en dødsdisposisjon (f.eks. ikke gi bort huset med forbehold om at man skal bo i det til man dør, og betale alle avgifter.) ← Beklager om jeg "hijack'er" tråden her og sporer litt av hovedspørsmålet, men hva betyr rellet dette du skrev over diddi? Dersom foreldrene mens de var i livet skrev over huset (ikke solgte men gav bort uten betaling) til en person, med borettsklausul - er ikke det gyldig da? Skal barna fortsatt "arve" huset/tilsvarende verdi? Og har det noen betydning hvem de gav bort huset til? Hva dersom de gav huset til en av barna? Hva skjer da med øvrig fordeling av arven? Har dette barnet fortsatt krav på en lik andel til de andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå