Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 20 årene og ligger litt bakpå skolefronten (og ellers i livet også, egentlig..) på grunn av psykisk sykdom. Jeg holder på å ta opp fag for å kunne få studiekompetanse, og målet mitt er å kunne få en utdanning og en fast og trygg jobb i fremtiden. Jeg håper selvsagt på å bli frisk, men om plagene mine skulle følge meg resten av livet så tenker jeg det kan være greit å ikke presse meg selv alt for mye med et hardt studie og/eller en krevende jobb. Har dere noen tips til en utdanning som kanskje ikke er så veldig krevende og som gir mange muligheter til fast jobb som utdannet? Jeg vet egentlig ikke hva jeg ønsker å jobbe med, så alle tips tas imot. Skulle jeg sagt noe så er det at jeg liker mennesker, men jeg kunne ikke tenkt meg å jobbe med en spesifikk aldersgruppe (f.eks sykehjem eller barnehage). Jeg ønsker egentlig bare en grei lønn og et rolig liv. 

Anonymkode: 4f3c6...1ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bibliotekar? 

Anonymkode: 5a792...e36

Skrevet

Hva interesserer du deg for? 

Anonymkode: abb88...d32

• Liker 1
Skrevet

Hvilke fag gjør du det bra i, og hvilke fag er litt vanskelige for deg?

Anonymkode: 098a8...abe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bibliotekar? 

Anonymkode: 5a792...e36

Er vel ikke lett å få jobb som det da, er det? Har bare et bibliotek i kommunen min og de som jobber der har jobbet der så lenge jeg kan huske. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva interesserer du deg for? 

Anonymkode: abb88...d32

Trening og kosthold er vel det eneste. Kunne gjerne tenkt meg å bli PT eller ernæringsfysiolog, men snakket litt med min mor om det og hun sa i hvert fall at det var utrolig vanskelig å få fast jobb innenfor disse yrkene. Stabilitet og forutsigbarhet er utrolig viktig for meg med tanke på symptomene mine, så det er viktig for meg å kunne få en fast jobb uten å måtte flytte til andre siden av landet f.eks. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke fag gjør du det bra i, og hvilke fag er litt vanskelige for deg?

Anonymkode: 098a8...abe

Er veldig flink i engelsk og samfunnsfag og helt elendig i matte. Vil si jeg er midt på treet i de andre fagene. Ettersom jeg har brukt et par år på skolegang og mest sannsynligvis ikke kommer til å få studiekompetanse innen 3 år uansett så tar jeg gjerne opp fag etterpå for å forbedre karakterer, om det er det som skal til for å komme inn på det studiet jeg ønsker. Selv om jeg studerer til jeg er 30 år så er det fortsatt en veldig liten andel av hele livet mitt tenker jeg. 

Anonymkode: 4f3c6...1ca

Skrevet

jeg forstår deg slik at du ikke trenger jobbe hjemmefra? at du liker å ha mennesker rundt deg?

kan sosionom være noe? eller vernepleier?

jeg vet ikke hva slags sykdom du har; føler du at du kan jobbe med andre sin fysiske og eller psykiske helse?

vrir hjernen min her😂er selv syk med store fysiske og psykiske begrensninger😏har ennå ikke funnet noe som passer😢

Anonymkode: eda5d...cd9

• Liker 1
Skrevet

Er eldre enn deg men sliter med litt det samme- har ikke klart å fullføre studier pga psykisk+fysisk sykdom. Og vet ikke om det er "verdt det" å studere ferdig det yrket jeg har valgt fordi det trolig er fysisk for tøft- innen helsevesenet.

Har vært innom tanken på helsesekretær, advokatsekretær, kontorjobber som saksbehandling (har drevet litt med det tidligere), markedsføring og lignende. Stabile, trygge jobber med faste rammer der det kanskje går an å jobbe deltid. Kanskje noe for deg også:)

Anonymkode: 32909...bfd

Skrevet

Flere venninner er bibliotekarer, og det er egentlig et litt krevende studie. Det er ikke for asosiale folk som yrke for å si det slik. Du må også gjerne flytte for å få jobb, de fleste vil bli i Oslo, men er du villig til å dra ut i distriktene har du muligheter. Mange jobber på skolebibliotek, andre på universiteter, og noen på folkebibliotek. Det er ulike mennesker som går de forskjellige stedene :) 

Hva med resepsjonist, sekretær (helse, skole, advokat etc)? Jeg har hatt disse yrkene som vikar, og det var faktisk veldig greit. Generelt rolig, faste arbeidsoppgaver, hyggelige folk som svinset rundt deg og du kunne gå fra jobben på jobb. 

Jeg vil ikke anbefale deg kundeservice :)

Anonymkode: 980f0...d2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...