Gå til innhold

Hvordan få 2,5 åring til å ikke slå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet har nylig byttet avdeling i barnehagen, og har tydeligvis lært seg noen nye triks. Nemlig å slå. Han slår oss i ansiktet med flat hånd, og ler. Jeg har forsøkt å si med streng stemme at det ikke er lov å slå og at mamma får vondt. Da ler han seg halvt ihjel. Jeg har prøvd å si at det gjør vondt og at jeg blir lei meg. Ler fortsatt. Jeg har gått ut av rommet, og det resulterte i hylgråt. 

Hva skal vi gjøre for at han skal skjønne at det ikke er OK å slå. Spesielt når han tydeligvis ser det i barnehagen. Han har sagt noen ganger "Anne gråt. Per slo Anne." Jeg snakket med moren til Anne og fortalte hva mitt barn har sagt og fikk beskjed om at "jaja, det er vanlig. De krangler og slår og knuffer hver dag", men mitt barn har aldri vært sånn, og aldri slått før han byttet avdeling. Han går på avdeling med barn fra 3-5 år.

Anonymkode: f553c...385

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si rolig ifra at om du slår, så vil ikke Mamma være nær deg, for Mamma får vondt. Mamma må gå vekk til du har sluttet å slå. Når du er ferdig å slå, kan du komme og så kan vi kose. Så trekker du deg unna. Selv om det blir hylgråt. 

Anonymkode: efc8c...568

• Liker 3
Skrevet

Det er vanlig med knuffing blant de minste ja. Noen klyper, klorer og biter også. Eller slår, som du nå opplever. Dette er ikke ukjent i en barnehagehverdag. Du kan forholde deg rolig men bestemt, si at man ikke skal slå og at det gjør vondt. Hvis barnet slår igjen så ignorer det og fjern deg litt fra barnet, avled med noe annet. Igjen og igjen og igjen må man gjenta dette. De lærer etterhvert, gjerne når de selv får et klaps tilbake av et annet barn i barnehagen. Min på 2,5 år slår også, det jobbes med og blir stadig sjeldnere. Med bedre språk endres også mye. 

Anonymkode: 71a10...524

Skrevet

Si hva du ønsker at han skal gjøre i stedet. SI feks: Nei, du kan kose. Også viser du han ved å stryke han på kinnet. Vis han alternativer. 2,5 åringer kan ha vanskeligheter med å vite hva som er alternativt.

Anonymkode: b2aa9...85a

• Liker 1
Skrevet

Vi har gjort som inuittene gjør. Det kan brukes for alle former for følelsesmestring. Du kan lese om det her:

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/03/13/685533353/a-playful-way-to-teach-kids-to-control-their-anger?t=1611235196664

She was walking on a stony beach in the Arctic when she saw a young mother playing with her toddler — a little boy about 2 years old. The mom picked up a pebble and said, "'Hit me! Go on. Hit me harder,'" Briggs remembered.

The boy threw the rock at his mother, and she exclaimed, "Ooooww. That hurts!"

Briggs was completely befuddled. The mom seemed to be teaching the child the opposite of what parents want. And her actions seemed to contradict everything Briggs knew about Inuit culture.

"I thought, 'What is going on here?' " Briggs said in the radio interview.

Turns out, the mom was executing a powerful parenting tool to teach her child how to control his anger — and one of the most intriguing parenting strategies I've come across.

Anonymkode: ee6b2...d60

Skrevet

Det er vanlig at de lærer nye triks når de begynner på storbarn. Husker jeg var forbannet på foreldre som lot barna sine si feks ting som «dumme xxx», for vips en dag kom barnet hjem og sa det samme. Men så møtte jeg meg selv i døra da mitt barn lærte dette trikset videre. Uansett, barn vil teste grenser og de må veiledes med at det ikke er greit å feks slå. På min snart 2åring har det fungert å gi alternativ til oppførselen, feks «kose istedet for å slå». Han kan fortsatt pælme leker på oss, men må bare gjenta gjenta og gjenta. Blir folk av de til slutt :) 

Anonymkode: 150f0...19a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Barnet har nylig byttet avdeling i barnehagen, og har tydeligvis lært seg noen nye triks. Nemlig å slå. Han slår oss i ansiktet med flat hånd, og ler. Jeg har forsøkt å si med streng stemme at det ikke er lov å slå og at mamma får vondt. Da ler han seg halvt ihjel. Jeg har prøvd å si at det gjør vondt og at jeg blir lei meg. Ler fortsatt. Jeg har gått ut av rommet, og det resulterte i hylgråt. 

Hva skal vi gjøre for at han skal skjønne at det ikke er OK å slå. Spesielt når han tydeligvis ser det i barnehagen. Han har sagt noen ganger "Anne gråt. Per slo Anne." Jeg snakket med moren til Anne og fortalte hva mitt barn har sagt og fikk beskjed om at "jaja, det er vanlig. De krangler og slår og knuffer hver dag", men mitt barn har aldri vært sånn, og aldri slått før han byttet avdeling. Han går på avdeling med barn fra 3-5 år.

Det kommer til en dag at barn alltid tester slikt. Min er snart 3 år og får høre at det er lov å bli sint, men det er ikke lov til å slå. Vi finner også alternativer, f.eks lov å slå puta, men ikke på folk. 

Anonymkode: 93ef0...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Barn på 2,5 år har ikke empati på det nivået du tillegger han. Du kan ikke forsøke å lære en 2-3 åring å bli lei seg fordi du får vondt fordi det er ikke en kapasitet han har. Det at han ler betyr ikke at han fryder seg over at du får vondt - det er en tillært respons. 

Du må lære har at man ikke slår ved å gi positiv oppmerksomhet rundt ikke-slåing og alternativt måter å kommunisere på. Etter at barnet har lært at man slår ikke utvikles empati ovenfor den som blir slått gradvis. Mennesker lærer empati i gitte situasjoner, det er ikke medfødt å føle empati med den som blir slått (man kan jo relativt enkelt lære barnesoldater å torturere og skyte mennesker uten å føle empati med offeret, fortid empati læres av samfunnet. Så du må lære han at man føler empati i denne settingen. Det er din oppgave, ikke hans.)

Anonymkode: daef4...223

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle tips! Det har heldigvis roet seg de siste par dagene, kanskje han lærte fort. Håper det :P  Neida, det kommer vel igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa "au" og trist ansikt og latet som jeg begynte å gråte. Det funket, barnet skjønte han gjorde meg vondt.

Anonymkode: 34d61...e56

Skrevet

Husker jeg sa au, det gjorde vondt, stryke i stedet for å slå osv., men det mest effektive var hva jeg gjorde og ikke sa: jeg gikk ut av situasjonen. Du forlot rommet skriver du, men det er jo sårt for et barn å bli "forlatt". Jeg reiste meg fra gulvet, satt meg et annet sted i sofaen etc., og sa at vi skulle leke igjen når ho slutta å gjøre meg vondt. Vi var altså i samme rom, og kunne se og snakke sammen. 

Slåepisodene kom og gikk hos oss, særlig blussa det opp når det begynte nye barn i barnehagen som slo. Eller kløp, lugga, beit og så videre.

Anonymkode: 29475...3a2

Skrevet

Minste som ble 2 år 7.januar, starta i barnehagen nå på onsdag. Han har en periode der han biter, holdt på en stund. Han er ikke frustrert eller sint når han biter, går bare bort, lener hodet på oss å biter. Har sagt ifra til barnehagen så de er litt på vakt 🙈 men jeg tar han vekk da, sier "nei det er ikke lov å bite, det er vondt." 

Men når de er så små så er det vanskelig for de å forstå konsekvensen av det 🤔

Anonymkode: 7344e...dae

Skrevet

Jeg pleier å si «jeg kan ikke la deg slå meg» med en rolig stemme og så stanser jeg han fysisk, helst før han får slått. Altså setter en tydelig grense men beholder roen. Prøver så å finne ut hva skjedde. Min slår hvis han blir veldig frustrert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...