AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei! Planlegger permisjonstiden og ender opp med å måtte ta litt ulønnet permisjon for at ting skal gå rundt. Permisjonen min er ferdig 7/12/21, og tenker å ta ulønnet permisjon i 10 dager - til den 17/12. jobber som lærer og går ut i juleferie den 22/12, noe som betyr at jeg jobber to dager før jeg tar juleferie. Da har jeg juleferie til 3/1/22, og far starter permisjonen. Er dette innafor? Er det «greit» å bare ta 10 dager ulønnet permisjon før ferie? Føler jeg gjør noe som ikke er greit om jeg lager en sånn plan, men samtidig vil jeg jo ikke tape en månedslønn når jeg faktisk har fri i nesten halve desember. Noen andre her med samme utgangspunkt? Har ikke snakket med jobb om dette enda, annet enn at jeg får den ulønna permisjonen jeg søker om:-) Anonymkode: 04b59...ef2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Hvorfor kan du ikke ta 12 dager fri? Får du eventuelt gjøre "kontor" arbeid og ikke inn i klasse når du er tilbake da? Vanskelig å komme inn for 2 dager på en måte, mest for din og studentenes del. Anonymkode: 36259...b6a 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Planlegger permisjonstiden og ender opp med å måtte ta litt ulønnet permisjon for at ting skal gå rundt. Permisjonen min er ferdig 7/12/21, og tenker å ta ulønnet permisjon i 10 dager - til den 17/12. jobber som lærer og går ut i juleferie den 22/12, noe som betyr at jeg jobber to dager før jeg tar juleferie. Da har jeg juleferie til 3/1/22, og far starter permisjonen. Er dette innafor? Er det «greit» å bare ta 10 dager ulønnet permisjon før ferie? Føler jeg gjør noe som ikke er greit om jeg lager en sånn plan, men samtidig vil jeg jo ikke tape en månedslønn når jeg faktisk har fri i nesten halve desember. Noen andre her med samme utgangspunkt? Har ikke snakket med jobb om dette enda, annet enn at jeg får den ulønna permisjonen jeg søker om:-) Anonymkode: 04b59...ef2 Jeg hadde kanskje syntes var litt rart? Hvem skal passe barnet de to dagene om ikke pappaen er i permisjon? Har han ferie da? Kan du ikke bare jobbe fra 7.-22., så slipper du ta noe ulønnet, får ferien din og slippee å kjenne på at du kommer i siste liten? Anonymkode: b8515...72f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Barnepass de to dagene er allerede i boks, så det er ikke et problem:-) men har ikke noen til å passe barnet fra 7-22 des, etter som far må jobbe i desember (er selvstendig næringsdrivende). Jo, kan selvfølgelig ta 12 dager fri også, det er vel det enkleste sånn jobbmessig sett, men er det innafor å gå rett fra ulønna perm til ferie? Anonymkode: 04b59...ef2
Kassiopeia8 Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Jeg mener det ikke er lov å bryte opp permisjonsperioden på denne måten. Og du har ikke egentlig "ferie" i jula, men avspasering og helligdager. Helligdager telles ikke som ferie i permisjonen. På samme måte som hvis man har perm på våren så får man ikke flere permisjonsdager om kristi himmelfart havner innimellom der. Permisjonen må være sammenhengende, eller utsettes med ferie, men da må dette være oppsparte feriedager som avtales med arbeidsstedet. Dermed må du egentlig ha ulønna perm helt frem til pappas permisjon.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Kassiopeia8 skrev (30 minutter siden): Jeg mener det ikke er lov å bryte opp permisjonsperioden på denne måten. Og du har ikke egentlig "ferie" i jula, men avspasering og helligdager. Helligdager telles ikke som ferie i permisjonen. På samme måte som hvis man har perm på våren så får man ikke flere permisjonsdager om kristi himmelfart havner innimellom der. Permisjonen må være sammenhengende, eller utsettes med ferie, men da må dette være oppsparte feriedager som avtales med arbeidsstedet. Dermed må du egentlig ha ulønna perm helt frem til pappas permisjon. Ikke hvis hun begynner å jobbe før ferien - noe hun gjør selv om det bare er 2 dager. Sånn sett er det ikke hennes "feil" at man har juleferie akkurat da. Jobben hennes har ingenting med om hvor barnet er, om det er hjemme hos far, i barnehage eller hos andre. Fars permisjon må ikke begynne rett etter mors. Anonymkode: 222a9...29d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Jeg jobber i skole (ikke som lærer, men har komprimert arbeidsår). Min permisjon var egentlig ferdig den 02/10/2020. Tok 10 uker ulønnet frem til den 13/12/2020. Jobbet da 7 arbeidsdager før det ble juleferie den 22/12. Barnet ble passet av annen familie disse dagene. Barnefar startet sin permisjon den 04/01/21. På denne måten drøyer vi permisjonen med 3 uker mer enn hvis far hadde startet sin permisjon den 14/12. Så det går an 😊 Anonymkode: 222a9...29d
Rosa Sitron Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 35 minutter siden, Kassiopeia8 said: Jeg mener det ikke er lov å bryte opp permisjonsperioden på denne måten. Og du har ikke egentlig "ferie" i jula, men avspasering og helligdager. Helligdager telles ikke som ferie i permisjonen. På samme måte som hvis man har perm på våren så får man ikke flere permisjonsdager om kristi himmelfart havner innimellom der. Permisjonen må være sammenhengende, eller utsettes med ferie, men da må dette være oppsparte feriedager som avtales med arbeidsstedet. Dermed må du egentlig ha ulønna perm helt frem til pappas permisjon. Hun deler jo ikke opp. Hun avslutter sin permisjon og far utsetter sin med arbeid. Det er ikke noe ulovlig med det, men mulig arbeidsgiver ikke er så fornøyd. Jeg fikk lenger permisjon nettopp pga Kristihimmelfart fordi permisjonen min startet mandagen etter. Ts. Det er lov. Jeg har ei venninne som gjorde ganske likt som deg. Startet med å jobbe et par dager før jul nå i desember. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Du må spørre din lokale skole om det er greit at du får lønn halve desember, og bare tar ulønna fram til ferien. Juleferien er avspasering for høsten, og dermed har ikke du rett på betalt fri. Så det kan hende at du må trekkes i lønn for den også. Det måtte min kollega, altså trekkes i lønn for hele desember. Jeg er lærer. Hadde flaks med at permisjonen min gikk ut akkurat da sommerferien startet. Siden jeg ikke kunne noe for det, slapp jeg å bli trukket i lønn. Skulle egentlig bli trukket for siste uka i juni. Far startet sin permisjon etter min sommeferie. Ikke noe problem. Anonymkode: 75131...12a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Men må ikke foreldrepermisjon være sammenhengende lenger, med bare noen unntak for utsettelse? Om mors permisjon ender 17.12 så begynner jo egentlig fars 18.12. Vil det bli godkjent at ingen av dere har permisjon fra 18.12 til 3.1, når det ikke er utsettelse pga noens ferie? 🤷 Juleferien til lærere er jo bare avspasering, ikke ferie. Anonymkode: b8515...72f
Rosa Sitron Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men må ikke foreldrepermisjon være sammenhengende lenger, med bare noen unntak for utsettelse? Om mors permisjon ender 17.12 så begynner jo egentlig fars 18.12. Vil det bli godkjent at ingen av dere har permisjon fra 18.12 til 3.1, når det ikke er utsettelse pga noens ferie? 🤷 Juleferien til lærere er jo bare avspasering, ikke ferie. Anonymkode: b8515...72f Far kan helt uten problem utsette basert på at han jobber. Det er ikke noe problem at ingen har permisjon i mellomtiden.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Just now, Rosa Sitron said: Far kan helt uten problem utsette basert på at han jobber. Det er ikke noe problem at ingen har permisjon i mellomtiden. Den er grei 👌 husker bare at det var en greie mange hadde brent seg på, at far mista permisjon hvis det ikke var sammenhengende, men det er en stund siden og reglene endrer seg jo stadig! Anonymkode: b8515...72f
Rosa Sitron Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Den er grei 👌 husker bare at det var en greie mange hadde brent seg på, at far mista permisjon hvis det ikke var sammenhengende, men det er en stund siden og reglene endrer seg jo stadig! Anonymkode: b8515...72f Nei, samme regler som da, de brant seg på at far ikke søkte utsettelse, men trodde utsettelsen gikk automatisk om mor hadde ferie/ulønnet. men ja, mange som brant seg, så lurer på om de er blitt snillere på den sløvheten
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Planlegger permisjonstiden og ender opp med å måtte ta litt ulønnet permisjon for at ting skal gå rundt. Permisjonen min er ferdig 7/12/21, og tenker å ta ulønnet permisjon i 10 dager - til den 17/12. jobber som lærer og går ut i juleferie den 22/12, noe som betyr at jeg jobber to dager før jeg tar juleferie. Da har jeg juleferie til 3/1/22, og far starter permisjonen. Er dette innafor? Er det «greit» å bare ta 10 dager ulønnet permisjon før ferie? Føler jeg gjør noe som ikke er greit om jeg lager en sånn plan, men samtidig vil jeg jo ikke tape en månedslønn når jeg faktisk har fri i nesten halve desember. Noen andre her med samme utgangspunkt? Har ikke snakket med jobb om dette enda, annet enn at jeg får den ulønna permisjonen jeg søker om:-) Anonymkode: 04b59...ef2 Du har vel egentlig ikke krav på denne juleferien da dette er avspasering som er jobbet opp samme året? Synes det er så feil av lærere å utnytte Anonymkode: 325f2...fd0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har vel egentlig ikke krav på denne juleferien da dette er avspasering som er jobbet opp samme året? Synes det er så feil av lærere å utnytte Anonymkode: 325f2...fd0 Skal hun dra på skolen i juleferien da eller? Selvfølgelig utnytter man skoleferiene slik om man kan 😊 Anonymkode: 222a9...29d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du har vel egentlig ikke krav på denne juleferien da dette er avspasering som er jobbet opp samme året? Synes det er så feil av lærere å utnytte Anonymkode: 325f2...fd0 Akkurat det der går stort sett opp i opp. Hun har jo mest sannsynlig tjent opp en del avspasering før hun går ut i permisjon som hun ikke fikk tatt. 🤷 Anonymkode: b8515...72f 2
Rosa Sitron Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du har vel egentlig ikke krav på denne juleferien da dette er avspasering som er jobbet opp samme året? Synes det er så feil av lærere å utnytte Anonymkode: 325f2...fd0 Hvs skulle hun ellers gjort da? Jobbet i ferien?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Hør med arbeidsgiver! Jeg jobber som lærer og avslutter min permisjon siste dag før ferien i juli. Jeg starter i jobb igjen 1. august, men begynner jo ikke fysisk før litt uti august. Far utsetter sin permisjon slik at han begynner den når jeg begynner på jobb igjen til høsten. Vi taper ikke penger og jeg får være et par uker ekstra hjemme. dette var arbeidsgivers eget forslag. Anonymkode: 83182...917
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå