Gå til innhold

Si nei takk til gaver i barnebursdag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette var litt til å spy av, for NÅ når folk som har hatt greie inntekter kanskje har mistet jobben, og folk med greie inntekter også har fått smake på økonomiske utfordringer pga pandemien, se DA kommer forslag om gavefrie bursdager. 

Hvor mange ganger har det ikke vært skrevet om barn som har fattige foreldre, og som er taperne uansett om det gjelder bursdagsgaver eller andre ting "alle andre" har råd til?  

Har noen i solidaritet med de noen gang foreslått gavefrie bursdager, og sagt at selskapet er en gave i seg selv? Nei, ikke som jeg har sett.

Men for all del. Dropp gavene. Mest av hensyn til de fattigste. Som er det hele tiden. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 10
Skrevet

Synes det høres veldig fornuftig ut. Tviler sterkt på at det lar seg gjennomføre. 

Anonymkode: d0b00...830

• Liker 6
Skrevet

"Kan vi også videreføre gleden av å gi på et mindre forbruksdrevet og mer omtenksomt vis? Blir bursdagsbarnet kanskje like glad for en tegning fra vennen sin eller et hjemmelaget kort?"

Skal vi presse barna til å være kreative i stedet? Mitt barn finnes ikke kreativ, han hater å tegne. Og når han først må (på skolen) så blir han bare lei seg fordi han ikke klarer å tegne like fint som de andre. Også skal dette vises frem og sammenlignes i plenum i en bursdag?

Dropp gjerne gavene. Det viktigste er at gjestene kommer. Det er det eneste mitt barn bryr seg om i alle fall, det er gave nok. Men ikke erstatt gavepress med en annen type press.

Anonymkode: e4c7a...81f

• Liker 4
Skrevet

Har ikke noe i mot gaver til bursdag, synes det er naturlig greie jeg da barna har bursdag. Nå når de er så store at det går i penger så er det jo veldig greit for da kan de kjøpe noe de ønsker seg. Her lager eller kjøper de kort og så putter de i 50 kroner eller en beskjed om at "din mamma er blitt vippset 50 kr. 😄 

• Liker 1
Skrevet

Ikke enig. Gavene er mange steder satt ned til 50 kr. Noen 20. Og det er jo litt stas med gaver. Dette er ikke mye. Og som nevnt over her: folk brydde seg null, før nå de mest navlebeskuende også fikk dårligere råd. 

Anonymkode: c3278...03f

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker det er dumt å ta bort noe som gleder barna bare fordi det kan bli enklere for de voksne..

Anonymkode: b7612...259

• Liker 5
Skrevet (endret)

Veldig fornuftig, synes jeg. Bare tull å kaste bort masse penger på plastikk ræl som blir kastet i løpet av noe uker uansett. Barn drukner jo i leker og annet i disse dager uavhengig av gaver eller ei...

Endret av Beeblebrox
  • Liker 4
Skrevet

Jeg kjøper flotte gaver til småpenger, og har dem liggende i tilfelle det dukker opp en fest. Grensa her er på 50 kr, jeg har fått mye fint til rundt 30. Jeg vil ikke ta fra barna gleden av å gi gaver til vennene sine. Og nei, vi er langt fra rike.

Anonymkode: 7c176...773

• Liker 6
Skrevet
Beeblebrox skrev (4 minutter siden):

Veldig fornuftig, synes jeg. Bare tull å kaste bort masse penger på plastikk ræl som blir kastet i løpet av noe uker uansett. Barn drukner jo i leker og annet i disse dager uavhengig av gaver eller ei...

Alle lekene barn har er gaver. 

Anonymkode: 5e68c...c25

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle lekene barn har er gaver

Ja? :klo:  Men du trenger ikke hele klasser eller avdelinger som bidrar på toppen av lasset... De har mer enn nok med hva foreldre og andre slektninger kjøper av "gaver". Det er jo en jobb bare å kvitte seg med alt...  Du forstod nok hva jeg mente, eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kjøper flotte gaver til småpenger, og har dem liggende i tilfelle det dukker opp en fest. Grensa her er på 50 kr, jeg har fått mye fint til rundt 30. Jeg vil ikke ta fra barna gleden av å gi gaver til vennene sine. Og nei, vi er langt fra rike.

Hva for no fint har du kjøpt til 30kr da? 🙄

Anonymkode: 4b147...45b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnebok. Flotte illustrasjoner, førpris 149. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TGR har masse til 30 kr og mindre som er fine gaver til barnebursdag

Anonymkode: 9ede1...c90

• Liker 3
Skrevet

I vår klasse gir de ikke gaver, isteden kjøper foreldrene én gave fra klassen til bursdagsbarnet (begrenset til rundt 400 kr) som da dekker alle bursdagsgavene man ellers måtte kjøpt. De gir kort da, gjerne hjemmelaget.

Datteren min synes det er litt kjipt å ikke få/gi gave (gikk i en annen klasse før), men om man gjør det fra første dag funker det jo. Har man ikke råd til 400 kan man bare kjøpe noe billligere i starten. Barna vet sjelden hva ting koster før 4.-5. klasse og innen det kan man begynne å spare 30 kr hver mnd til neste gave.

Anonymkode: 86eed...2a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnebok. Flotte illustrasjoner, førpris 149. 

Du kommer med ett eksempel av "mange" fine gaver du har funnet til 30 kr. Av disse burde du minst klart å komme med fem eksempler. 

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (8 minutter siden):

Du kommer med ett eksempel av "mange" fine gaver du har funnet til 30 kr. Av disse burde du minst klart å komme med fem eksempler. 

Hvorfor så giftig? Spør folk fint, svarer jeg.
Et spørsmål etterfulgt av himle-med-øynene emoji gidder jeg ikke bruke mye tid på, for da er garantert responsen noe à la Det er ikke en fin gave, mitt barn liker ikke sånt, det er miljøfiendtlig, etc etc. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis foreldre og annen nær familie dropper å kjøpe kjempe mange gaver, bør det ikke være et problem. De leker tross alt ikke bare med de samme lekene fra de er 1 år til de er 10 år. Men en del virker å mene at barna har alt for mange leker, også er det fordi de stadig vekk får gaver av foreldre og besteforeldre. Men det bør bli mer positivt å gi brukte gaver, også er det fullt mulig å lære barna å kvitte seg med ting som gis til bruktbutikker og lignende

Anonymkode: 7cf80...125

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor så giftig? Spør folk fint, svarer jeg.
Et spørsmål etterfulgt av himle-med-øynene emoji gidder jeg ikke bruke mye tid på, for da er garantert responsen noe à la Det er ikke en fin gave, mitt barn liker ikke sånt, det er miljøfiendtlig, etc etc. 

Jeg himlet ikke med øynene. Men det er så unødvendig å si i en slik diskusjon at man finner "mange fine gaver" til 30 kr, og kun komme med ett eksempel.

Du burde jo absolutt fortalt om flere og hvor du finner dem. Bare i det minste gi andre en ide. 

Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg himlet ikke med øynene. Men det er så unødvendig å si i en slik diskusjon at man finner "mange fine gaver" til 30 kr, og kun komme med ett eksempel.

Du burde jo absolutt fortalt om flere og hvor du finner dem. Bare i det minste gi andre en ide. 

Nei, du himlet ikke med øynene. ABen jeg svarte, gjorde det.

Ingen av gavene jeg kjøper handles til fullpris. Boka fant jeg da jeg tilfeldigvis gikk forbi et bokutsalg, og dersom jeg handler på nett sjekker jeg gjerne tilbudskategoriene i tilfelle de har noe kjekt der. Enten til meg selv, eller til andre. Aktivitetshefter, tegnesaker, utendørsleker, o.l.
 Jeg tar gjerne en ekstrarunde i fysiske butikker dersom jeg uansett har et ærend; det siste jeg  fikk tak i var et hobbysett for barn til 24,90. 
Vanskelig å gi konkrete tips, annet enn å alltid ha øynene åpne for en god handel egentlig. Det jeg sist fant mye fint på, panduro.no sin opp til 70%  outlet, ser ganske ribbet ut nå, men kan f.eks være verdt å sjekke innimellom. Det kan gjerne være mer enn 70% avslag der også, forresten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...