AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei. I sommer ble jeg ansatt i min første jobb, innen for fast-food industrien. Jeg har en arbeidskontrakt, men det er også slik at vi som ansatte i denne bedriften blir spurt om å jobbe ekstravakter enten av skiftledere eller av sjefen selv. Vi har et id-kort som vi drar i systemet for å ''registrere'' oss når vi starter og slutter på jobb, og alt dette blir registrert i en schema-app. Jeg har som sagt jobba flere vakter ekstra og disse timene som jeg har jobba har blitt fjernet fra denne appen, og jeg har ikke fått utbetalt lønn for dette. Jeg har snakka med sjefen om dette flere ganger, sendt screenshot av hvor lenge jeg jobba og at jeg ble spurt skriftlig av han om jeg kunne jobbe x antall timer. Han har sagt han skal rette det, uten at det har skjedd noe og jeg har spurt han flere ganger om å rette opp i det. Nå har det skjedd igjen, og nå er det en god del timer som har blitt fjernet har snakket med han og han sier han skal rette det opp, men jeg tviler veldig. Det er mange andre som sier de heller ikke har fått utbetalt alt sammen, jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre videre, vil trossalt få utbetalt pengene jeg kommer og jobber på og spesielt siden det er ekstravakter og jeg bruker mine egentlige fridager på å jobbe. Har fått beskjed av en skiftleder at jeg burde registrere meg i fagforbundet, men jeg vil heller løse problemene selv uten å lage en stor sak ut av det. Hva skal jeg gjøre for å få pengene jeg har jobba for? Mvh fortvilet Anonymkode: 274e7...877
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 få deg en ny jobb hvis det er mulighet for det. Anonymkode: a6c20...804 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): få deg en ny jobb hvis det er mulighet for det. Anonymkode: a6c20...804 Enig i dette. I tillegg hadde jeg takket nei til videre vakter, grunnet manglende lønn. Anonymkode: 16e07...0cb 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Dropp ekstravakter til det blir rettet opp. Anonymkode: 0610a...c21 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i dette. I tillegg hadde jeg takket nei til videre vakter, grunnet manglende lønn. Anonymkode: 16e07...0cb AnonymBruker skrev (3 minutter siden): få deg en ny jobb hvis det er mulighet for det. Anonymkode: a6c20...804 Vil helst slippe å bytte jobb da jeg trives godt og det ligger nærme hvor jeg bor. Kommer nok ikke til å si ja til ekstra vakter, selvom det egentlig er forventet at jeg skal gjøre det..... Men vil selvfølgelig få utbetalt pengene jeg har jobbet for, fordi deg begynner å bli en god del. ts Anonymkode: 274e7...877 1
Gjest Kayo Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Du burde ikke akseptere at du ikke fått betalt de pengene du har krav på. Snakk med tillitsvalg og meld deg inn i fagforbundet. Det finnes ikke dessverre ikke noen enkel måte å gjøre det på hvis sjefen sin oppfører seg som en klovn. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Det er lenge siden det skulle vært løst. Meld deg inn i fagforening og tips gjerne Arbeidstilsynet om praksisen. Anonymkode: ccfb8...583
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Du har en useriøs arbeidsgiver som utnytter deg og kollegaene dine. Bli medlem av en fagforening, det lønner seg. Ha så mye dokumentasjon som mulig mens du jobber. Du skal ha de pengene. Dessverre så er det mange som blir lurt av dette, spesielt i drittjobber. Det handler bare om penger og profitt, det går utover lønna til arbeiderene. Mitt tips til neste gang ikke si ja til ekstra vakter mer. Anonymkode: 70439...47e 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er lenge siden det skulle vært løst. Meld deg inn i fagforening og tips gjerne Arbeidstilsynet om praksisen. Ts skriver at sjefen skal fikse det hver gang h*n spør. Noe som betyr at han drøyer og gir f*en Anonymkode: 70439...47e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts skriver at sjefen skal fikse det hver gang h*n spør. Noe som betyr at han drøyer og gir f*en Anonymkode: 70439...47e Jeg har både sent screenshot av timene jeg har jobba, pluss spurt flere ganger uten at han har gjort noe med det. Han er generelt veldig surrete person, men når jeg sier fra flere ganger føler jeg han burde ha gjort noe med det.. ts Anonymkode: 274e7...877
Gjest Kayo Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har både sent screenshot av timene jeg har jobba, pluss spurt flere ganger uten at han har gjort noe med det. Han er generelt veldig surrete person, men når jeg sier fra flere ganger føler jeg han burde ha gjort noe med det.. ts Anonymkode: 274e7...877 Tok du det opp skriftlig? Finnes dessverre mange sånne personer i arbeidslivet. Å stå opp for deg selv her er en av de beste erfaringene du kan gi deg selv. Meld deg inn i fagforbundet, skriv en mail at du ønsker å ta saken videre og prøv å hold kommunikasjonen skriftlig. Av min egen erfaring så ordner det seg etter dette siden han har alt å tape om det skulle bli dratt videre. Om det skulle ordne seg her og du er organisert blir det mindre sjans for at han prøver å gjøre livet ditt surt etterpå.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts skriver at sjefen skal fikse det hver gang h*n spør. Noe som betyr at han drøyer og gir f*en Anonymkode: 70439...47e Ja, det er jo akkurat det. Men ts vil ikke AnonymBruker skrev (1 time siden): vil heller løse problemene selv uten å lage en stor sak ut av det Når til og med skiftleder sier organiser deg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har både sent screenshot av timene jeg har jobba, pluss spurt flere ganger uten at han har gjort noe med det. Han er generelt veldig surrete person, men når jeg sier fra flere ganger føler jeg han burde ha gjort noe med det.. ts Anonymkode: 274e7...877 Du får troppe opp på kontoret hans, også er du der MENS han legger inn hver eneste time!! I og med at dere puncher dere inn og ut, så tror jeg at han med vilje har fjernet timer (det skulle ikke vært mulig!). Han gjør det sikkert for at det skal se ut som stedet har større omsetning ELLER han tar timene selv. Kanskje du skulle tatt saken enda høyere opp i konsernet om ikke han fikser dette NU?!? Anonymkode: ccfb8...583 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, det er jo akkurat det. Men ts vil ikke Når til og med skiftleder sier organiser deg. Du får troppe opp på kontoret hans, også er du der MENS han legger inn hver eneste time!! I og med at dere puncher dere inn og ut, så tror jeg at han med vilje har fjernet timer (det skulle ikke vært mulig!). Han gjør det sikkert for at det skal se ut som stedet har større omsetning ELLER han tar timene selv. Kanskje du skulle tatt saken enda høyere opp i konsernet om ikke han fikser dette NU?!? Anonymkode: ccfb8...583 Har faktisk aldri tenkt på om han ''tar'' timene til seg selv, men har hørt fra flere som har jobba der siden starten at han har latt være å gjøre mange arbeidsoppgaver som egentlig han skal og at han ikke har jobbet de timene han skal jobbe, og fått andre til å jobbe for han.. Men det er veldig spesielt, for det legges jo merke til.. Jeg skal prøve å snakke med assisterende sjef, men det virker som at alle vet hva som foregår uten å gjøre noe med det på ordentlig, og ta kontakt med han igjen og være litt mer bestemt fordi han trossalt gjør det motsatte av det han sier han skal gjøre ts Anonymkode: 274e7...877
Gjest EndaEnGang Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 (endret) Da dette skjedde med meg kontaktet jeg lokalavisen, som da ringte sjefen min og lurte på hva som foregikk. Hadde pengene på konto innen to dager. Da jobbet jeg riktignok for en relativt stor og kjent aktør i byen, så de hadde en del å tape på at det ble offentliggjort. Endret 21. januar 2021 av EndaEnGang
BlåHimmel Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Nå har du gitt lederen din flere muligheter til å rydde opp, uten at det har skjedd noe. Det er nok ingen annen mulighet for å få pengene dine enn at du krever å få betalingen for det du har jobbet, og understreker at hvis det ikke skjer noe raskt, så er du forberedt på å ta saken videre. Det kan selvsagt skape dårlig stemning og påvirke arbeidsforholdene dine, men det er jo lederen din og ikke du, som da er skyld i det. Helt selvfølgelig at du skal ha betalt for å jobbe! Under finner du Arbeidstilsynet sin "oppskrift", ville sendt en siste mail til leder med advarsel om at hvis du ikke får utbetalt pengene nå, så ser du deg nødt til å gå videre på den måten. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Denne bedriften (tipper det er McDonalds eller Burger King?) har vel et hovedkontor. For hvis det er en kjede er det ikke hver og en sjef som betaler ut lønn men en egen lønnsavdeling. Så kontakt de, lønnsavdelingen og din sjef sin sjef. Du har gitt nok muligheter til at han skal fikse det selv, så på tide å ta det videre. Timer forsvinner ikke bare av seg selv, her har han nok bevist fjernet de og satser på at ny arbeidskraft ikke gjør noe. Anonymkode: 081f9...533
Gjest ti10 Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 Skjønner at det er vanskelig som ung ansatt å si fra ordentlig i sånne tilfeller, men saken er, TS, at absolutt ingenting kommer til å skje hvis du ikke går ut av komfortsonen og sier fra til noen som kan hjelpe deg. Få med deg de andre det gjelder og ta det videre. Hvis det er snakk om en kjede, går du til lønningsavdelingen, regionssjef eller sjefen til din sjef. Hvis det ikke nytter, tar du det med Arbeidstilsynet, eller som en her hadde gjort, lokalavisen. Husk screenshot og bevis for alle timene dere har jobbet. Ikke gi deg her, dette er bevisst misbruk av ung arbeidskraft, og det kommer bare til å fortsette hvis dere ikke gjør noe med det.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 ti10 skrev (6 timer siden): Skjønner at det er vanskelig som ung ansatt å si fra ordentlig i sånne tilfeller, men saken er, TS, at absolutt ingenting kommer til å skje hvis du ikke går ut av komfortsonen og sier fra til noen som kan hjelpe deg. Få med deg de andre det gjelder og ta det videre. Hvis det er snakk om en kjede, går du til lønningsavdelingen, regionssjef eller sjefen til din sjef. Hvis det ikke nytter, tar du det med Arbeidstilsynet, eller som en her hadde gjort, lokalavisen. Husk screenshot og bevis for alle timene dere har jobbet. Ikke gi deg her, dette er bevisst misbruk av ung arbeidskraft, og det kommer bare til å fortsette hvis dere ikke gjør noe med det. tusen takk for svar, skal prøve å ta opp dette videre ts Anonymkode: 274e7...877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå