AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Dere som har to tette skolebarn, legger dere barna samtidig, eller får eldste være oppe litt lengre enn minste? Vi har to barn der det skiller 1.5år. De har alltid lagt seg likt, men nå vil eldste legge seg etter minste. Så lurer derfor på hva som er vanlig? Anonymkode: e76ca...d9b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Det spørs hvor tidlig de er i seng, og hvilket individuelt søvnbehov de har. Normalt ville jeg sagt at eldste kunne fått lov å legge seg 15-30 minutter senere enn yngste, men det er store individuelle forskjeller. Anonymkode: bf1cb...2bc 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Eldste trenger mindre søvn enn minste, så ofte står han opp tidligere og sliter med å legge seg. Han har nok lagt seg litt tidligere enn han hadde trengt. Anonymkode: e76ca...d9b
Arkana Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Vi har tre barn med to år mellom hver, altså fire år mellom eldst og yngst (de er 8, straks 10, og 12), og de legger seg som oftest til samme tid og har gjort det hele livet så jeg hadde ikke en gang tenkt tanken at to barn med bare 1,5 års forskjell skulle ha forskjellig leggetid (med forbehold om at de ikke har vidt ulike søvnbehov). For oss fungerer det veldig bra med lik leggetid siden yngste har lavt søvnbehov og derfor uten problemer kan legge seg samtidig som eldste og være lys våken tidlig neste morgen. Det er også ganske praktisk å slippe å bruke hele kvelden på å legge ett og ett barn. Eldste havner nok i praksis i sengen litt (15-30 min) senere enn de andre på hverdagene. I helger og ferier legger alle seg likt, da får de være oppe litt lenger. Endret 20. januar 2021 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Da jeg var liten ville jeg også vær e lengre oppe enn lillesøster, men lillesøster ville ikke legge seg om jeg ikke skulle - og jeg ville ikke gi meg. Det ble løst ved at jeg la meg samtidig som lillesøster, med en hemmelig avtale om at når hun var sovnet fikk jeg komme opp en liiiten stund til... Det var mamma og pappa som vant på den, for jeg sovna jo som oftest i ventingen 😆 Anonymkode: c9968...af6 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Vi har rett under to år mellom våre, og legger dem samtidig. Yngste pleier å sovne ganske fort, og eldste trenger litt tid på å roe seg i sengen før hun klarer å sovne, så det har passet greit sånn. Anonymkode: dc8eb...1d4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har to tette skolebarn, legger dere barna samtidig, eller får eldste være oppe litt lengre enn minste? Vi har to barn der det skiller 1.5år. De har alltid lagt seg likt, men nå vil eldste legge seg etter minste. Så lurer derfor på hva som er vanlig? Anonymkode: e76ca...d9b Alle er forskjellig i forhold til søvn.Noen trenger mer enn andre og noen mindre. Her er 2 på 11 og 13år og de har alltid lagt seg samtidig da eldste trenger like mye søvn som yngste. Ellers blir det en lang og dårlig dag. Hun vet det selv og liker å legge seg samtidig. Hadde vært kos å hatt eldste litt lengre oppe.Men tar det igjen på andre måter.Søvn er viktig.Og for de er det best sånn. Kanskje det forandrer seg med tiden.Hvem vet. Det sies jo og at jenter/damer ofte trenger litt mer søvn enn gutter/menn. Anonymkode: c2674...a0f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle er forskjellig i forhold til søvn.Noen trenger mer enn andre og noen mindre. Her er 2 på 11 og 13år og de har alltid lagt seg samtidig da eldste trenger like mye søvn som yngste. Ellers blir det en lang og dårlig dag. Hun vet det selv og liker å legge seg samtidig. Hadde vært kos å hatt eldste litt lengre oppe.Men tar det igjen på andre måter.Søvn er viktig.Og for de er det best sånn. Kanskje det forandrer seg med tiden.Hvem vet. Det sies jo og at jenter/damer ofte trenger litt mer søvn enn gutter/menn. Anonymkode: c2674...a0f De våkner samtidig når.de legger seg samtidig og.Selv om de har hvert sitt rom.Uthvilt og fornøyd begge to. Anonymkode: c2674...a0f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Det skiller også 1.5 år mellom mine barn. Her bestemmes ikke leggetiden ut fra alder, men ut ifra deres behov søvn. De har en fast leggetid som er lik, men de får lov til å lese eller annet for å «roe ned» på hvert sitt rom. Om de får liv til det/hvor lenge de får lov til det bestemmer vi it fra dagens aktiviteter, hvor trøtte de er, hva de skal dagen etter osv. Anonymkode: 9c7a3...6c3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 16 mnd mellom mine, de har alltid lagt seg samtidig. 11 og 12 år nå. Anonymkode: 7184f...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå