AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Jeg er 40 år og har plutselig fått smerter og blødning utenom mens. Relativt sterke smerter, som en heftig mens, men uten så mye blod, bare litt. Vet det ikke er uvanlig, men jeg har aldri opplevd det før. Skal ikke ha mensen før om nesten tre uker. Hadde eggløsning for 2-3 dager siden. Noen som har opplevd noe lignende? Har bestilt time hos gyn. Anonymkode: 39664...edc
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Bare få det undersøkt. Det kan ha mange ulike årsaker, men mellomblødninger bør alltid sjekkes da noen av årsakene er av alvorlig karakter. Anonymkode: b0b24...fc9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Kan være starten på overgangsalder. Har laget en tråd selv om dette, på mandag. Gynekologen mente uregelmessig blødning kan være starten på slutten. Anonymkode: 67fb5...655 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Blødninger som ikke er vanlig for deg kan være greit å få undersøk. Men overgangsalderen kan starte mange år før du kommer i den og da klusser mensen. Hos meg kom den og gikk som det passa i mange år før jeg kom i overgangsalderen som 53 åring. Men jeg gikk da og fikk ting sjekka bare for og være sikker, i tillegg har jeg endometriose så derfor ekstra kontroll. Anonymkode: 36ecc...e06
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Jeg er 46 og fikk i dag en liten spotting, 18 dager siden siste mens. Jeg har alltid hatt uregelmessig mens da, så alt mellom 18 og 35 dager er min normal. Jeg ser ikke på det som annet enn «Oi!» Alt var normalt sist gang for ett år siden hos gynekolog. Anonymkode: 8defc...9ef
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Dere som har kommet i overgangsalderen, hadde dere smerter i forbindelse med blødningene? Anonymkode: 39664...edc
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som har kommet i overgangsalderen, hadde dere smerter i forbindelse med blødningene? Anonymkode: 39664...edc Jeg vet jo ikke om jeg er det, annet enn at én av hormonprøvene indikerte lavt nivå (som kan bety starten). De to gangene det har skjedd (pågår nå, og forrige gang var i sommer) var ikke like. Forrige gang var det spotting et par ganger per dag, og veldig øm som jeg er rett før mensen i noen dager. Nå fikk jeg plutselig såpass at jeg måtte ha på bind en ettermiddag og så spotting dagen etter. Ingen smerter. Begge gangene har jeg hatt skikkelig hodepine, vært veldig trøtt og litt nedfor. Har blitt sjekket for alt av kjønnssykdom, celleprøve og blodprøve. Legen Anonymkode: 67fb5...655
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Det kan være så mangt. Vet ikke om du allerede har mistet menstruasjonen/er i overgangsalderen? Det skjedde med en tante av meg, men hun var litt eldre og hadde vært en stund uten menstruasjon før hun plutselig fikk små blødninger igjen. Det viste seg å være kreft, men hun dro kjapt til legen og et mindre inngrep gjorde at hun ble frisk som en fisk uten cellegift eller noe mer omfattende behandling. Men mange opplever uregelmessige blødninger i starten av overgangsalderen, og det kan være helt normalt. Er dette første gangen det har skjedd? Uansett er det bra du har bestilt time hos gynekolog for å sjekke det ut. Kjenner flere som har opplevd det samme i begynnelsen av overgangsalderen, og andre har opplevd intense blødninger - så jeg ville slappet av og avvente hva gynekolog sier. Mest sannsynlig er det helt normalt. Anonymkode: 3d855...8c8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet jo ikke om jeg er det, annet enn at én av hormonprøvene indikerte lavt nivå (som kan bety starten). De to gangene det har skjedd (pågår nå, og forrige gang var i sommer) var ikke like. Forrige gang var det spotting et par ganger per dag, og veldig øm som jeg er rett før mensen i noen dager. Nå fikk jeg plutselig såpass at jeg måtte ha på bind en ettermiddag og så spotting dagen etter. Ingen smerter. Begge gangene har jeg hatt skikkelig hodepine, vært veldig trøtt og litt nedfor. Har blitt sjekket for alt av kjønnssykdom, celleprøve og blodprøve. Legen Anonymkode: 67fb5...655 Må legge til at jeg ellers fortsatt er helt regelmessig med ca 28 dagers syklus. Gynekolog ba meg loggføre alt, så mensen, spotting, blødning osv. Det er veldig nyttig for dem når det er snakk om overgangen. Det kan pågå i mange år. Hun sa også at mellom 40 og 50 er dette HELT vanlig (med blødningsforstyrrelser) så fremt du ikke har hatt celleforandring tidligere, og fast partner. Det beroliget meg. Anonymkode: 67fb5...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå