AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hvorfor er det alltid noen som kjører rundt med baklysene av, selv på kvelden og blant annet som nå i kveld; det LAVER ned med snø, dårlig sikt, mørkt...jeg så bilen foran meg først da jeg var veldig nære. Opplever dette mer eller mindre daglig. Hvordan er det mulig? Er det i det hele tatt lov? Anonymkode: f733f...8e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Nei det er ikke lov når det er mørkt å kjøre uten baklys. Tipper det var en batteribil som hadde slått helt av lysene, i stedet for å la den stå på auto. Mange gidder ikke lese brukermanualen før de setter seg inn og kjører. I dagslys er det lov å ikke ha de på. Anonymkode: 79f48...740
Whistler Skrevet 21. januar 2021 #3 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): ........Tipper det var en batteribil som hadde slått helt av lysene, i stedet for å la den stå på auto. .......... Anonymkode: 79f48...740 Nå finnes det også en del idioter som kjører bensin- og dieselbiler. Men ja. Norsk regelverk gjør at man har nærlys tent foran selv om lysbryteren står i off. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #4 Skrevet 21. januar 2021 Whistler skrev (5 timer siden): Nå finnes det også en del idioter som kjører bensin- og dieselbiler. Men ja. Norsk regelverk gjør at man har nærlys tent foran selv om lysbryteren står i off. Nærlys? Nope! Da er det kjørelys som er tent, og det er ikke nærlys på nyere biler. Min er 13mod og selv der er det ikke nærlys på når de slår seg av på autostilling. Anonymkode: 79f48...740
Sommarfuggel Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 19.48): Hvorfor er det alltid noen som kjører rundt med baklysene av, selv på kvelden og blant annet som nå i kveld; det LAVER ned med snø, dårlig sikt, mørkt...jeg så bilen foran meg først da jeg var veldig nære. Opplever dette mer eller mindre daglig. Hvordan er det mulig? Er det i det hele tatt lov? Anonymkode: f733f...8e4 Fordi EU-reglene er gjort om slik at det ikke er behov for kjørelys bak i daglys med den begrunnelse av at det er strømbesparende! Problemet er at mange biler har så dårlige sensorer at lysene ikke slår seg på tidlig nok... 1
newman01 Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Det er også irriterende når enkelte aktiverer tåkebaklyset når det er køkjøring og lett snøvær.
Whistler Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nærlys? Nope! Da er det kjørelys som er tent, og det er ikke nærlys på nyere biler. Min er 13mod og selv der er det ikke nærlys på når de slår seg av på autostilling. Anonymkode: 79f48...740 Det er vel derfor jeg fikk kjeft i en annen tråd her om problemer med å tenne fjernlys fra autostilling. Det eneste som hjelper er å stille lysbryteren til "på".
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Whistler skrev (14 minutter siden): Det er vel derfor jeg fikk kjeft i en annen tråd her om problemer med å tenne fjernlys fra autostilling. Det eneste som hjelper er å stille lysbryteren til "på". Der sier du at man ikke får tent fjernlys når bryter står på auto, men det var jo feil. Fjernlys fungere helt fint når den står på auto. Og når bryter står på auto, kommer nærlyset på når det er mørkt nok. Før det, er det lys med lavere styrke som lyser foran og ingen baklys. Anonymkode: 79f48...740
knulleGuden666 Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Mange gjør det ja, men mister de lappen? Neida....
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Sommarfuggel skrev (10 timer siden): Fordi EU-reglene er gjort om slik at det ikke er behov for kjørelys bak i daglys med den begrunnelse av at det er strømbesparende! Problemet er at mange biler har så dårlige sensorer at lysene ikke slår seg på tidlig nok... Dette her er kjernen. Biler i Norden pleide å ha dette i orden: Tenning på = lys på. Dagens situasjon er et solid skritt tilbake, særlig når folk blir dummere og dummere hva angår tekniske løsninger; alle gjør seg avhengige av automatiske løsninger. Når disse løsningene kommer for kort, er det vanskelig å klandre folk. "Nærpolitireformen" - skikkelig orwellsk språk - har avskaffet UP i hele distrikts-Norge. Så ingen blir noensinne stoppet for slikt, og problemet brer om seg. Molbulandet! Anonymkode: f259f...349 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå