Gå til innhold

Hunden bet meg uprovosert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og partneren min fikk tak i hund i begynnelsen av koronatider/lockdown. Han har ikke vist NOE som helst tegn til aggressivitet til noen av oss før.

Tidligere i dag satt jeg i sofaen mens han lå på gulvet, han stod opp, kom bort å luktet på meg og bet meg uten forvarsel og uten at jeg gjorde noe som helst i forkant som skulle "provosert" han. Ikke bevisst i alle fall. 

Det var ikke kjempe hardt slik at jeg fikk sår/merke, men dette var heller ikke noe jeg tolker som "jeg vil leke/få oppmerksomhet" eller lignende - det virket aggressivt. Jeg kjenner jeg ble ganske usikker på han. Han er en hannhund og jeg er dame, hvis det skulle ha noen betydning. Han har ikke gjort noe som helst sånt mot partneren min (mann). Rasen er golden retriever. 

Er det noen her som kan gi meg litt info på hva det betyr når han gjør det? Han har som nevnt ikke vist NOEN tegn til aggresjon mot oss når vi har fysisk holdt på med han som å tatt på/av sele, kobbel o.l. Så dette syns jeg virker svært underlig (og bekymringsverdig), spesielt når det var i en helt vanlig hverdagslig setting. 

Anonymkode: 36093...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bet som i et klyp eller bet som i at du måtte sy flere sting? 

Anonymkode: 396de...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å svare på med så lite informasjon. Hvor gammel er hunden? Kan den ha vondt noe sted? Plutselig aggresjon som oppstår uventet og uten noen foranledning kan i en del tilfeller komme av smerter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må den ha vondt ett sted og ha smerter. anbefaler å ta den med til veterinær for å sjekke om den er syk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bra at den oppsøker deg for å bite. Er den engstelig? 

Vi hadde en engstelig hund før. Han prøvde å sjefe over barna. Jobbet mye med han, og stort sett gikk det bra. Men plutselig ble han aggressiv over at noen var på feil plass.

Han lever nå hos et par uten barn. Men også der har han hatt noen episoder. Plutselig ut av det blå begynt å knurre på dem. Hundetrener mener det er medfødt, oppdretter at det hsr skjedd noe med han som valp.

Np vurderer vi ny hund. Tror det blir en labrador. I hvert fall ikke omplassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor folk liker hunder.. 

Anonymkode: 4d958...f23

(Ikke jeg heller...)

Men kan det hende den syns du luktet godt? Og prøvde å ta en bit eller noe? Katten min bet meg i fingeren en gang fordi den luktet som godbiten hennes(hadde nettopp gitt til henne). 

Anonymkode: f0774...3bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg og partneren min fikk tak i hund i begynnelsen av koronatider/lockdown. Han har ikke vist NOE som helst tegn til aggressivitet til noen av oss før.

Tidligere i dag satt jeg i sofaen mens han lå på gulvet, han stod opp, kom bort å luktet på meg og bet meg uten forvarsel og uten at jeg gjorde noe som helst i forkant som skulle "provosert" han. Ikke bevisst i alle fall. 

Det var ikke kjempe hardt slik at jeg fikk sår/merke, men dette var heller ikke noe jeg tolker som "jeg vil leke/få oppmerksomhet" eller lignende - det virket aggressivt. Jeg kjenner jeg ble ganske usikker på han. Han er en hannhund og jeg er dame, hvis det skulle ha noen betydning. Han har ikke gjort noe som helst sånt mot partneren min (mann). Rasen er golden retriever. 

Er det noen her som kan gi meg litt info på hva det betyr når han gjør det? Han har som nevnt ikke vist NOEN tegn til aggresjon mot oss når vi har fysisk holdt på med han som å tatt på/av sele, kobbel o.l. Så dette syns jeg virker svært underlig (og bekymringsverdig), spesielt når det var i en helt vanlig hverdagslig setting. 

Anonymkode: 36093...e0c

Ta en tur til dyrlegen. Ofte så er slikt et tegn på smerter i kroppen et sted. 

Anonymkode: bff2f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden?

Noen har en periode i puberteten hvor de kan få slike tendenser. Typisk 10 - 16mnd alder. Min knurra på meg og viste tenner ved et par anledninger, men det ble aldri biting.

Anonymkode: 55a13...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bet den deg? Du kan ikke ha hatt noe matlukt på deg rett og slett? 😅

Anonymkode: f7553...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha gjort noe spesielt med hånden? Feks at hånden var knyttet slik det kunne se ut som du skulle til å slå? Eller hånden var for høy og slik han trodde du skulle slå ovenfra og ned? Noe lignende har skjedd meg. Viste seg at jeg satt oppå noe godbiter/bein til hunden. Ikke at det var greit altså, men var nok årsak den gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt generelle svar blir at en slik atferdsendring ville fått meg til å oppsøke veterinær for å få hunden undersøkt. Det blir litt vanskelig å gi et godt svar her uten mer informasjon om hunden, situasjonen etc. Er dette en ung hund? En voksen omplasseringshund?  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er denne hunden? Voksen eller unghund? Det trenger ikke være noe alvorlig, det kan være at det luktet mat av deg, hadde du løftet hånd, satt du i telefonen og lo/snakket høyt, stirret du på den, slik at hunden misforsto situasjonen?

Det er klart at den kan i verste fall være syk, men jeg har egentlig mest tro på at den prøver å dominere deg, spesielt hvis det er en unghund. Hvordan er han ellers? Lystrer han deg? Hvem er det som har mest med hunden å gjøre, dvs. forer og lufter? Kastrering kan være et alternativ. Selvfølgelig også at du setter deg i respekt. Og da mener jeg med trening, ikke vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord som 'dominant' og 'sjef' har ikke noe i hundeverdenen å gjøre. Alpha teorien er for lengst død og motbevist, selv om noen nekter å gi slipp. 

Ts, ta med hunden til veterinær. Husk å fortell veterinæren at hunden bet, og at for deg virket det helt uprovosert. Jeg ville tatt med en munnkurv i tillfelle hunden reagerer når den blir undersøkt. 

Noen nevnte at du kanskje holdt hånden på en måte så hunden trodde du skulle slå. Med mindre du har for vane å slå hunden eller ta tak i den i nakken/rundt nesa, så vil den ikke vite hva det er å bli slått, og heller ikke frykte det. Jeg kan gjøre slå-bevegelser mot ansiktet til hunden min, og hun blunker ikke engang, for hun har aldri blitt slått/tatt tak i på en aggressiv måte.

Jeg ville tenkt at hunden din kanskje har vondt, eller at du har misforstått bitingen. Hvordan var kroppsspråket til hunden da den bet? Hvordan virket han etterpå? Var han rolig? Kanskje han ga deg et 'kjærlighetsbitt' eller en 'jeg kjeder meg, la oss leke' bitt? Om han er en ung hannhund, så er det ikke uvanlig at de har litt ekstra med energi og hormoner som kan komme ut enten ved joking, hopping, vilter lek eller ja, litt frustrasjonsbiting. Du får tenke tilbake om han virket rolig før og etter bittet. At han ikke bet hardt er jo veldig positivt. Hadde det vært et aggressivt bitt, så ville du sittet igjen med sår. 

Anonymkode: 113af...732

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...