Gå til innhold

Dere som har 18-åringer i hus, hvilke regler for fest og innetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 18 som er russ til våren. De siste par årene har det vært en del festing og moro, selvsagt, og vi har prøvd å være forståelsesfulle og gi henne en del frihet. Tenker at det er viktig i denne alderen at hun har et nettverk og gode venner hun kan ha det gøy sammen med.

akkurat nå er det mindre av fester osv, selvsagt, pga corona. Og det er jo egentlig fint for oss foreldre. :) Men det vil jo være anledninger der hun skal ut, og sikkert særlig til våren. Har også vært litt av dette i fjor. 

Vi bor i Oslo og jeg er lite begeistret for at hun vandrer rundt på vei til buss og hjem midt på natta, selv om hun som regel er i følge med venner fra nærområdet og de passer på hverandre. Nå er hun jo fylt 18, og vi kan ikke bestemme alt for henne mer. Samtidig synes jeg det er slik at hun må innfinne seg med noen husregler så lenge hun bor hjemme, og ikke kan komme dinglende klokka 6 i tide og utide, liksom. Jeg prøver å legge meg og sove, men våkner dessverre mye når hun er ute. det er vel en mors lodd. 😕 Mannen snorker og sover. 

Hvordan er det hos andre? Blir dere enige om en innetid når ungdommen er på fest? eller er det helt frie tøyler og ingen innblanding fra foreldre? og må de sende melding ila natta om når de kommer hjem, eller forventer dere ikke det? Venninna som hun oftest er sammen med har fri bane og foreldrene blander seg ikke noe særlig, så jeg føler meg jo ganske streng når jeg ønsker at hun skal melde fra når hun drar hjemover så vi vet ca hvor hun er og til hvilken tid... men jeg er litt usikker på hva som er rimelig. Er jo bare redd det skal skje henne noe, og hvis jeg vet når hun drar hjemover er man jo iaf litt mer informert om løypa.. er det helt urimelig å forvente en plan for hjemmetid? Til våren er jeg jo innstilt på at det er fritt frem, da er det russetid og sikkert festing hele natta...

Anonymkode: 93d2a...39d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset er regelen at man gir beskjed hvis man ikke kommer hjem, og når man kommer hjem, uansett om det er jeg, mannen mim eller et av barna. De sender melding om natta, så ser jeg den når jeg f.eks våkner og skal på toalettet etc. Siden vi også henter og bringer, har vi regler for hvor sent vi henter. Det er heller ingen som bare kan forlate huset uten å gi beskjed. Det samme gjelder hvis man kommer hjem om ettermoddagen f.eks. Kom inn og si hei, før man lister seg på soverommet. Jeg liker å vite hvem som er hjemme og ikke. 

Anonymkode: 30a17...8ee

• Liker 14
Skrevet

Selv om hun er 18 år bestemmer dere så lenge hun bor hjemme hos dere gratis og får alt av mat og klær. Hadde hun betalt husleie og tjent egne penger og kjøpt egen mat måtte dere behandle henne mer som en leieboer. Og en leieboer hadde måtte forholde seg til dine husregler om å rydde etter seg og å være stille etter kl.22.

Men sånn alt i alt så er det helt greit at hun sender melding om hvor hun så du slipper å bekymre deg. Noen foreldre bryr seg ikke, mens andre foreldre bryr seg mye.

Hun er 18 så hun må bli hørt og forstått, men samtidig så er hun bare 18 og uerfaren og trenger deg noen år til. 

Anonymkode: 66ca1...8c7

• Liker 4
Skrevet

Her i huset seie man frå kor man går og gir beskjed når man kommer heim. Dersom ikkje sender man melding. Har ikkje innetid, ho kan gjerne sova over hoss andre men vi vil vita kor ho er. Det har ikkje vore noko problem. Mannen orienterer også om kor han er og når han kjem, det var veldig greitt når han kjørte ut av veien ein gang. Eg skjønte med ein gong at det var noko som var rart. Ingen av oss er kontrollfreak, handlar om sikkerhet. Eg sender gjerne framleis melding til mora mi om vi er ute på langtur, og seie frå når vi er komet fram.

Sånn ang festing, ingen her har lov å væra overstadig beruset. Greitt å ha promille når man kjem heim og uansett legger seg. Men fyll og fanteri her i huset er uaktuelt.

Anonymkode: 3c76b...b57

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar :)  Ja, jeg tenker også det er rimelig å sende en løypemelding og si hvor man er og når man kommer... Problemet her har vært at hun kan skrive "drar nå snart", eller "er på vei", når hun i praksis bare har tenkt på det.. også går det plutselig to eller til og med 3 timer ekstra. så våkner jeg og hun er ikke hjemme, og blir engstelig, selvsagt. har snakket med henne om dette da, ikke si at du er på vei før du faktisk er på vei. Det skaper bare uro.. 

men later til å være vanskelig å få henne til å være enig i at man må være hjemme i "rimelig tid". Hun sier det er helt uforutsigbart, og noen ganger kommer hun ikke før ut på morgenen. Vet ikke om det er akseptert av andre? Hun har venner som bor et stykke fra byen, og da er det vanskelig med busser som bare går en gang i timen på natta, byte buss osv.. så ikke så lett å planlegge noe heller 😕 Også litt vanskelig når noen venner ikke har noen krav hjemmefra...

ts

Anonymkode: 93d2a...39d

Skrevet

18 år ung jente alene til tider ute i Oslo om nettene. Hadde aldri skjedd her i huset. Derfor vi flytta fra Oslo da vi fikk barn.
er som og be om at hun skal utsette for noe kriminelt. Og da må dessverre skylden komme på foreldrene også. 
nærmeste man kommer barnemishandling og la barn vokse opp i Norges værste by. 

Anonymkode: c3c2a...988

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

18 år ung jente alene til tider ute i Oslo om nettene. Hadde aldri skjedd her i huset. Derfor vi flytta fra Oslo da vi fikk barn.
er som og be om at hun skal utsette for noe kriminelt. Og da må dessverre skylden komme på foreldrene også. 
nærmeste man kommer barnemishandling og la barn vokse opp i Norges værste by. 

Anonymkode: c3c2a...988

😂

For ett vanvittig tåpelig innlegg, må jo være troll?

Anonymkode: 3dc66...06d

• Liker 13
Skrevet

Jeg mener det finnes apper hvor man kan vite hvor familiemedlemmer oppholder seg, kanskje det kunne vært noe?

Anonymkode: 7585d...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg mener det finnes apper hvor man kan vite hvor familiemedlemmer oppholder seg, kanskje det kunne vært noe?

Anonymkode: 7585d...282

Man overvåker ikke voksne myndige personer, dessuten så er det ulovlig. 

Anonymkode: 89d93...75a

• Liker 9
Skrevet

Her i huset må det være stille i ukedager kl 23.30, dette med hensyn til de av oss som må stå opp tidlig. I helger er det ikke så viktig, men alle må gi beskjed om de IKKE kommer hjem. Vi henter når vi kan, men stiller ikke som taxisjåfør til alle døgnets tider. Betaler innimellom taxi om vi ikke kan hente eller de ikke har sjåfør hjem. Det har fungert fint hjemme hos oss stort sett 

Jeg sover lett og våkner når de kommer hjem, synes det er greit å vite ca når de kommer. Hadde ikke godtatt at de kommer ramlende inn kl 0600. 

Det er ikke greit å dra med Ons hjem. Skal noen overnatte vil vi vite hvem det er og at de kommer😉

Anonymkode: c8054...f20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man overvåker ikke voksne myndige personer, dessuten så er det ulovlig. 

Det er ikke ulovlig dersom datteren går med på det da! 

• Liker 1
Skrevet

Synes det er veldig spesielt å ikke ha regler på at man sier fra når man drar hjem. Synes også det er spesielt å la en 18-åring feste til 6 om morgenen, man aner jo ikke hvem hun omgås eller hva hun driver med på de festene. Jeg ville tenkt at hun bør være hjemme før 3.

Anonymkode: 663f1...135

Skrevet

Når jeg var på den alderen så var det ingen som spurte om hvor jeg skulle eller når jeg kom hjem, regelen var at man måtte være stille å gå rolig i dørene hvis man kom hjem på natten. Jeg jobbet skift på den tiden så det var naturlig å komme hjem på alle døgnets tider.

Hvis jeg skulle på hyttetur eller være borte en helg så ga jeg beskjed om at jeg reiste bort før jeg hoppet i bilen og kjørte, skulle vi på fest så hadde vi som regel ordnet med sjåfør sånn at alle kom seg til og fra festen.

Tror tidene har forandret seg mye og spesielt i byene, det virker som om dagens ungdom er mye mindre selvstendige og de blir behandlet som små barn til de er langt opp i 20 årene.

• Liker 6
Skrevet

Nå er det 9 år siden jeg var 18, men jeg gav alltid beskjed til mamma litt før hun pleide å legge seg hva planen videre var. Kunne være "Sover hos X, kommer hjem imorgen" eller "Vi koser oss fremdeles, vi skal snart videre til X og skal bli der i noen timer, kommer sikkert hjem rundt kl 3." For så å sende en melding når jeg var på vei hjem slik at hun kunne se det på morgenen. Dette gjør jeg fremdeles når jeg er hjemme hos mamma på ferie (bor i utlandet). 

Synes at om man bor sammen med noen, om det så er foreldre, en venninne, i et kollektiv med flere andre, har samboer etc - så er det veldig greit å holde den man bor med oppdatert om hvor man er, og når man har tenkt å komme hjem. Det er bare ren folkeskikk. 

Foreldrene mine pleide også å hente meg hvis jeg var på byen da jeg var 18, fordi det var et stykke og vanskelig å komme seg hjem. De ville ikke at jeg skulle sitte på med tilfeldige mennesker eller ungdommer som nettopp har fått lappen, haha. Men om jeg var på fest i nærområdet og det var gåavstand eller nattbuss så pleide jeg å komme meg hjem selv. Eller hvis jeg sa ifra at jeg skulle sitte på med noen som de visste hvem var, da var det også greit. 

Anonymkode: 2b03d...351

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi har ikke verken innetid eller regler for fest til våre barn som er 18+ og bor hjemme. Det eneste jeg vil ha beskjed om er om de kommer hjem/eventuelt når de kommer hjem eller overnatter. Når jeg var 18+ og bodde med mine foreldre, så hadde ikke de regler for meg om innetid (noe som da er ganske tåpelig å ha for en som er 18 år og eldre). Jeg ga derimot beskjed om jeg kom hjem eller overnattet hos venner. Jeg spør alltid hvem barna våre skal være med og hvor de skal være. Og at hvis de trengs å hentes, så er det bare å gi beskjed. Men ellers så gjør de som de vil, da de tross alt er myndige.

Endret av Kittykat
  • Liker 4
Skrevet

Jeg var 18 år for 12 år siden i Oslo, og vi hadde alle innetid det 3. året på vgs. Vi bodde jo fortsatt hjemme, så det var jo ikke så rart at foreldre ville ha litt styring.

En av oss hadde veldig strenge foreldre og måtte være hjemme 22-23, som jeg husker det. Det husker jeg var ganske kjipt, for vi var ansvarsfulle og passet på hverandre, og hun gikk glipp av mye når hun måtte dra tidlig. Hadde vi vært helt på tur så greit, men det var vi absolutt ikke. Vi drakk ikke spesielt mye, og var ofte hjemme bos hverandre og så på film, istedet for å dra på byen. 

Vi andre skulle gjerne være hjemme innen kl 2. Tror de fleste av oss skulle stikke hodet inn døra og si hei, så de visste at vi var ok. Syns dette fungerte veldig fint. 

Nå hadde vi alle deltidsjobber også, så vi hadde ikke mulighet til å dra ut hver helg. 

Anonymkode: 6da2e...c37

Skrevet

Gir beskjed om hun ikke kommer hjem. I første omgang må hun prøve å ordne skyss hjem (utenom buss), dersom ikke henter vi.

Anonymkode: f7978...5c4

Skrevet

Datteren min begynte å gå på fester da hun var 18, hun fikk styre det som hun ville selv. Kom aldri dinglende på morgenkvisten, heldigvis. 

Vi hadde en avtale om at hun kunne ringe når som helst for å bli hentet (med venninner) og at vi helst ville at hun sov hjemme. Hun fikk ta med venninner hjem også. 

Ville ikke at hun skulle ta pirattaxi eller kjøre med folk hun ikke kjente. 

Hun var veldig grei må jeg si, var aldri stressa da hun var ute. Spent på hvordan det blir med de yngre søsknene. (Eldste har flyttet ut nå.)

Anonymkode: f4f9e...611

Skrevet

Jeg synes det er rimelig å gi beskjed når man er på vei hjem. Jeg gjør alltid det selv når jeg er på vei et sted på natt/sent på kveld, gir beskjed til mannen eller den jeg skal til når jeg starter. Så jeg vet at noen leter etter meg hvis jeg ikke kommer frem. 😛

Det er også rimelig å gi beskjed når man evt vet at man ikke kommer hjem den natten. Innetid synes jeg derimot ikke er rimelig for en 18-åring. Slipper du opp der er det også større sjanse for at hun ikke sier at hun er på vei før hun faktisk er på vei.

Anonymkode: 13b6b...dad

• Liker 1
Skrevet

Oppdrar mine før de blir 18 så jeg kan stole på at de ikke finner på noe tull eller tar noen dumme sjanser. Så når de er 18 og myndige er de i stand til å ta vare på seg selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...