Gå til innhold

Ski lengde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Google, men blir ikke klok. Hva synes dere er passelig lengde på Langrennski i forhold til høyde. Jenta mi er 135 cm høy, og er ganske trygg på ski. 

Skiene vi har er 100 cm høye. Bør de byttes ut? Hva med staver? 

Anonymkode: 08049...e10

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

STØRRELSE TIL DE MINSTE BARNA

Velg ski som er ca. like lange som barnets kroppslengde. Det er bedre at skiene er litt for korte enn for lange for de minste. Da greier de å holde balansen bedre. Skistavene bør rekke til rett under armhulen. Når du ser at de er kortere enn dette er det på tide å bytte til et lengre par.

STØRRELSE TIL LITT ELDRE BARNA

For de barna som har gått noen år på ski så kan klassiskski være ca. 20 cm. lengre en barnets kroppslendte, og 10 cm. lengre på skøyteski. Skistavene bør ha skulderlengde. Dette er en veiledende tommelfingerregel, og man bør også ta i betraktning barnets ferdigheter.

Hva er det å ikke bli klok på her? Hun er erfaren, ergo er passende lengde på ski ca 155cm, stavene går opp til skuldrene. Kilde https://www.xxl.no/tips/ski/velg-riktige-ski-til-barna

Anonymkode: fc900...698

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det å ikke bli klok på her? Hun er erfaren, ergo er passende lengde på ski ca 155cm, stavene går opp til skuldrene. Kilde https://www.xxl.no/tips/ski/velg-riktige-ski-til-barna

Men det er nettop det da. Er man erfaren som 7 åring på ski? Hun faller sjeldent og går lengre turer, men.. Erfaren?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er nettop det da. Er man erfaren som 7 åring på ski? Hun faller sjeldent og går lengre turer, men.. Erfaren?

Hvor mange år har hun gått på ski da? To? Fem?

Skrevet

Kan gå på ski = erfaren. Gi henne ski i riktig lengde. 

Anonymkode: d9c7e...6b0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kan gå på ski = erfaren. Gi henne ski i riktig lengde. 

Anonymkode: d9c7e...6b0

Ok 🤐

Skrevet

I den alderen hadde jeg ikke kjøpt lengre ski enn 140 cm. 

Anonymkode: dbc1f...4ed

• Liker 1
Skrevet

Eller 10-15 lengre. 

Anonymkode: 7eb11...d14

• Liker 1
Skrevet (endret)

de skiene vært byttet for flere år siden.

Endret av minister-mio
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Google, men blir ikke klok. Hva synes dere er passelig lengde på Langrennski i forhold til høyde. Jenta mi er 135 cm høy, og er ganske trygg på ski. 

Skiene vi har er 100 cm høye. Bør de byttes ut? Hva med staver? 

Bedre med for små ski enn for store når barna er små. Når de er større er det vel ca 20cm lengre enn høyden. Om de er erfaren. 120 ville jeg gått for. Er det mye snø der du bor? Bor du på Vestlandet bruk de no og kjøp nye til neste sesong litt lengre. 130cm.Da de vokser litt fram til det. Bor du en plass det er snø lenge ville jeg gått opp til 120 no. Men prøv på de hun har og se hvordan det blir.Og hva tenker du da.Litt større eller ok?

Anonymkode: 72b04...32e

• Liker 1
Skrevet

100 cm er i hvert fall for kort. Det er samme lengde som toåringen her i huset bruker.

Anonymkode: cdf84...46c

• Liker 3
Skrevet

Hei HI

jeg har ikke lest alle svarene du har fått, så det kan hende noen allerede har svart det samme som meg, men vær så snille å les det jeg har å si likevel, for dette kan jeg mye om.

Barn bør ha ski som er ca 15-25 cm lengre enn seg selv, men man MÅ ikke. At skiene er tilpasset barnets vekt er mye viktigere for å få god gli. Lengde har med tyngdepunkt og balanse å gjøre, kortere ski blir enklere å holde balansen på.

skøyteski skal være kortere fordi man går fiskebein. Skøyteski skal være ca. Samme høyde som en selv, og opptil 10 cm lengre.

når barnet ditt har ski som er 35 cm kortere enn seg selv vil det med stor sannsynlighet si at hun er for tung for skiene slik at skiene på det punktet hun har bindingene antagelig vil være i bakken hele tiden. Dette gir dårligere glid og «lugging» når hun går, spesielt om hun går klassisk/staker i spor slik de fleste barn gjør. 

kjøp nye ski til henne, men vær klar over at hun, ettersom hun er vandt med å gå på for korte ski beregnet på mindre vekt, kan oppleve at skiene blir vanskeligere å holde balansen på (tyngdepunktet hennes flyttet i forhold til skienes lengde), skiene vil også få bedre glid, noe som også kan gjøre at hun føler det er vanskeligere å holde balansen i begynnelsen. Dersom hun er trygg på ski vil hun mestre det raskt. 

lykke til!

Anonymkode: e13c7...3ec

• Liker 1
Skrevet

Ville kjøpt ski som er lengre enn henne. Å kjøpe ski som er kortere enn henne selv, vil jo bare føre til at dere hele tiden må kjøpe nye. Kjøp i hvertfall 150cm så de passer neste år og året etter der igjen. 

Anonymkode: f36b7...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville kjøpt ski som er lengre enn henne. Å kjøpe ski som er kortere enn henne selv, vil jo bare føre til at dere hele tiden må kjøpe nye. Kjøp i hvertfall 150cm så de passer neste år og året etter der igjen. 

Anonymkode: f36b7...3b4

Dersom du vil drepe skigleden gjør du dette. 
Vil du la barnet beholde skigleden gir du ski som er Max 10 cm lengre enn henne selv, men gjerne lik lengde også

Anonymkode: 7936f...f7b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei HI

jeg har ikke lest alle svarene du har fått, så det kan hende noen allerede har svart det samme som meg, men vær så snille å les det jeg har å si likevel, for dette kan jeg mye om.

Barn bør ha ski som er ca 15-25 cm lengre enn seg selv, men man MÅ ikke. At skiene er tilpasset barnets vekt er mye viktigere for å få god gli. Lengde har med tyngdepunkt og balanse å gjøre, kortere ski blir enklere å holde balansen på.

skøyteski skal være kortere fordi man går fiskebein. Skøyteski skal være ca. Samme høyde som en selv, og opptil 10 cm lengre.

når barnet ditt har ski som er 35 cm kortere enn seg selv vil det med stor sannsynlighet si at hun er for tung for skiene slik at skiene på det punktet hun har bindingene antagelig vil være i bakken hele tiden. Dette gir dårligere glid og «lugging» når hun går, spesielt om hun går klassisk/staker i spor slik de fleste barn gjør. 

kjøp nye ski til henne, men vær klar over at hun, ettersom hun er vandt med å gå på for korte ski beregnet på mindre vekt, kan oppleve at skiene blir vanskeligere å holde balansen på (tyngdepunktet hennes flyttet i forhold til skienes lengde), skiene vil også få bedre glid, noe som også kan gjøre at hun føler det er vanskeligere å holde balansen i begynnelsen. Dersom hun er trygg på ski vil hun mestre det raskt. 

lykke til!

Takk! 

Skrevet

tenker alltid langrennski opp til nesetippen vi :) og slalomski opp til skuldrene... ca. ca.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei HI

lykke til!

Betyr dette at man bør ha lengre ski jo tyngre man er? Hva hvis barnet er ganske tungt i forhold til høyden, men ikke stødig på ski?

Anonymkode: 1a343...2d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Betyr dette at man bør ha lengre ski jo tyngre man er? Hva hvis barnet er ganske tungt i forhold til høyden, men ikke stødig på ski?

Nei, anbefalt lengde er det samme, men som voksen får man kjøpt ski som er tilpasset ulik vekt. Man bør gå i en sportsbutikk og få god hjelp, når man kjøper ski på Coop obs, Finn.no osv får man neste alltid feil ski i fht vekt. 

jeg er 160 høy og bruker kortere ski enn anbefalt (175 lange) fordi jeg trives best med det, men vekten har alt å si. Fra en sesong til en annen la jeg på meg 20 kg, og skiene mine ble helt grusomme å gå på. Jeg måtte liksom dra de med meg hele tiden, det var som å gå på ski på stuegulvet. Sånn blir det også for barna når de har for korte ski. Når man er for lett for skiene så «flyr» man liksom bortover og klarer ikke ta fart/sparke fra fordi foten ikke klarer å presse skien ned i snøen/sporet. Da er det også vanskelig å holde balansen. 

Skrevet

Nei, anbefalt lengde er det samme, men som voksen får man kjøpt ski som er tilpasset ulik vekt. Man bør gå i en sportsbutikk og få god hjelp, når man kjøper ski på Coop obs, Finn.no osv får man neste alltid feil ski i fht vekt. 

jeg er 160 høy og bruker kortere ski enn anbefalt (175 lange) fordi jeg trives best med det, men vekten har alt å si. Fra en sesong til en annen la jeg på meg 20 kg, og skiene mine ble helt grusomme å gå på. Jeg måtte liksom dra de med meg hele tiden, det var som å gå på ski på stuegulvet. Sånn blir det også for barna når de har for korte ski. Når man er for lett for skiene så «flyr» man liksom bortover og klarer ikke ta fart/sparke fra fordi foten ikke klarer å presse skien ned i snøen/sporet. Da er det også vanskelig å holde balansen. 

beklager, så det var et barn du snakket om. Dersom du kjøper gode ski til barnet vil de også kunne klassifiseres etter vekt. Ski til jr som går på vekt er dyre.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

beklager, så det var et barn du snakket om. Dersom du kjøper gode ski til barnet vil de også kunne klassifiseres etter vekt. Ski til jr som går på vekt er dyre.

Ok, det blir ikke aktuelt for 2 skiturer i året. 😛 Men takk for god forklaring. :) Tenker vi får gå for en mellomløsning og håpe det ikke blir altfor tungt... hjelper jo ikke om de passer akkurat til vekten hans hvis de er så lange at han ikke klarer å håndtere dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...