AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har et barn på to år (og to måneder), som sliter litt med språket. Han forstår mye av det vi sier, men ikke alltid han hører. Ordene kommer saaaakte, og så er de stort sett kuttet eller uttalt feil. Noe av det første han sa var «bao» som betyr «ball» og det har han sagt i månedsvis. Først nå har han begynt å si «bai» istedenfor. Er dette normalt? Han sier bammam og bam til banan og vann, og veldig mange ting er pappa (inkludert pappan og alle andre menn). Ellers sier han «bi» til «bie», «ba de» til «hva det», «gogi» til «dukke». Ellers er det veldig mye peking for å gjøre seg forstått. Er dette normalt, eller burde jeg sjekke hørsel eller noe sånt? Vi har ikke blitt innkalt til toårskontroll, så får ikke spurt der heller enda. Anonymkode: c9787...003
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Høres helt normalt ut. Sånt kommer etterhvert. Ta det opp på to års kontrollen hvis du er usikker. Men høres ut som mine. De snakker helt flytende nå som de er 6, 9 og 12. Anonymkode: 01073...6db 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Hvis du er bekymret, så sjekk hørsel. Vi fikk ikke vite om vann i mellomøret før han var 2,5 (2 års kontrollen) og da følte vi vi hadde kastet bort mye tid. Anonymkode: ac1e7...8e6 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Vår er ganske lik, blir straks to. Sier ball, bil, bleie, bamse osv. litt sånn halvveis. Barnehagen er ikke bekymra, så da er ikke vi det heller 😊 Anonymkode: a6534...bf8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Hørselen ville jeg sjekket, men det andre er for tidlig å si noe om :) Anonymkode: 06cd6...28c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Det er store forskjeller på hvor mange ord en toåring sier. Førstefødte er litt senere til å prate, og gutter er senere enn jenter. At han bytter ut lyder er helt normalt. Reagerer han når dere sier navnet hans lavt bak ryggen hans? Eller reagerer han på lyder som er litt langt borte? Du kan jo sjekke hørsel, men det er mest sannsynlig bare et normalt barn du har. Anonymkode: 32ec8...9ad
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Det høres normalt ut😊 Barn i tidlig språkutvikling forenkler og forkorter mye. Men som foreslått over, er du bekymret kan du evt. sjekke hørsel. Uttale hos så små barn har et stort(!) normalspekter. Så lenge flere og flere ord kommer snikende, og barnet virker å forstå mye, er det som regel liten grunn til bekymring. Spesielt hvis ikke barnehagen/helsesykepleier heller ikke har utrykt bekymring. Anonymkode: 1b940...116
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Min sa også veldig mye rart i den alderen. Mange, mange ord hvor hun hadde helt andre bokstaver i begynnelsen eller slutten av ordet. Fra 2,5-3 år skjedde det ekstremt mye. Nå er hun 3 år og 4 mnd og snakker «perfekt». Anonymkode: f6699...e76
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Min jente har akkurat blitt to år. Hun er på nivå med din. Vi foreldre hører ca 10 ord, ingen andre forstår noe hun sier utenom mamma/pappa ordene. Ringte helsestasjonen for å høre om når vi skulle ha toårs kontroll. De sa at de ville vente til 2,5 år om vi ikke hadde noen bekymringer. Jeg sa at vi var bekymret for språket, da sa de at det var derfor de ville ha kontroll såpass sent, at det var mange som ikke snakker ved toårs alder, men at det for de fleste løsner før 2,5 år! Så jeg ble iallefall beroliget 😊 Anonymkode: d40b7...feb
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et barn på to år (og to måneder), som sliter litt med språket. Han forstår mye av det vi sier, men ikke alltid han hører. Ordene kommer saaaakte, og så er de stort sett kuttet eller uttalt feil. Noe av det første han sa var «bao» som betyr «ball» og det har han sagt i månedsvis. Først nå har han begynt å si «bai» istedenfor. Er dette normalt? Han sier bammam og bam til banan og vann, og veldig mange ting er pappa (inkludert pappan og alle andre menn). Ellers sier han «bi» til «bie», «ba de» til «hva det», «gogi» til «dukke». Ellers er det veldig mye peking for å gjøre seg forstått. Er dette normalt, eller burde jeg sjekke hørsel eller noe sånt? Vi har ikke blitt innkalt til toårskontroll, så får ikke spurt der heller enda. Anonymkode: c9787...003 Jeg har bare et barn å sammenligne med, men han er 2 år og 4 mnd, og snakker i fulle setninger. Han uttaler ikke alle ord "perfekt", men det meste er forståelig for oss og andre. Vet at normalvariasjonen er stor, men synes at det kanskje høres litt lite ut. Det skader ikke å undersøke eventuelle årsaker. Reagerer barnet på lyder som fly/helikopter osv? 2-års kontrollen pleier vel å være ved 2 år og 3 mnd. Ta det opp med helsesykepleier. Hva sier bhg? Anonymkode: 7cccf...e71
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 Dette er da helt normalt, jeg hadde ikke bekymret meg. Normalspekteret for språk er vidt og dette er innenfor. Om dere ikke reagerer på at han hører dårlig så gjør han nok ikke det, men det er ikke noe i veien for å sjekke hørselen om dere er bekymret. Anonymkode: 8f4b4...56f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 En to åring skal minimum kunne sette sammen to ord til en «setning» f.eks mamma spise. Det gjør de gjerne når de kan minst 50 enkelt ord. Ut fra det du skriver er barnet dermed noe forsinket. Ville snakket med barnehagen og helsesykepleier, samt sjekket hørsel. Barnet mitt på 2 år (og 0 mnd) snakker i lange setninger med flere ledd, bøyer korrekt verb/substantiv/adjektiv i setningene. Det er nok et stykke foran snitt. Anonymkode: 77c7d...f82
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Min kar har akkurar blitt to år og høres ganske lik ut. Kan flere enkle ord, men setter ikke ord sammen. Viser derimot god språkforståelse ved at vi ber han om noe eller lesing i bøker Anonymkode: f664c...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå