Gå til innhold

Flystøy ved flytting til Sand, Jessheim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to par som har funnet det perfekte stedet for oss alle fire i Sand, Jessheim. Vi har undersøkt veldig mye i forhold til støy, støysoner i forbindelse med flytrafikken fra Gardermoen - og ikke minst forventet støy fra 3.rullebane som er under planlegging. Det er kanskje ikke rett sted å spørre, men jeg lurer på om det er noen lokale som har noen anbefalinger om hvorvidt vi bør eller ikke burde flytte dit. Vi er ikke følsomme for lyd, men de lokale kan vel best svare på hvordan det er å bo i flystøyen og om dere er bekymret for den nye rullebanen. 

Anonymkode: 8504f...4e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bodde på Gardermoen, rett ved flystripa ved Clarion hotell, for noen år siden. Vi var ikke plaget med flystøy, men vet at de som bodde på Sand var mer plaget. Hørte flere som nesten ventet på å få bl.a. PIA flighten rett i hodet. 

Tror ikke husene på Sand er så godt lydisolert som husene som står igjen ved siden av flystripa. Hørte ikke noe mer inne i husene eller ute der, enn om en bor ved en vei med en del trafikk.

Anonymkode: 263b7...8da

Skrevet

Takk for svar! Det er nye hus som skal bygges, så jeg antar at lydisolering allerede er i byggeplanene. 

Skrevet
Mimicm skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Det er nye hus som skal bygges, så jeg antar at lydisolering allerede er i byggeplanene. 

Det er det nok da. 

Anonymkode: 263b7...8da

Skrevet

Jeg bor på sand og plages ikke av lyd. Nå er det vel og merke lite flyvninger, men jeg har bodd er i tre år og ikke tenkt noe særlig over det. Hører ingenting når alle vinduer er igjen, boligen er fra 2017. Har en sjelden gang innimellom våknet av morgenfly på sommeren når soveromsvinduet er åpent :) går fint an å kose seg på verandaen og ha en samtaler selv om flyene går. 

• Liker 2
Skrevet

Ville sjekket opp utbygger hvis det er de sorte eneboligene dere ser på :) 

Anonymkode: c00c4...0ec

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ville sjekket opp utbygger hvis det er de sorte eneboligene dere ser på :) 

Det er Norhus som er utbygger.. noe vi bør være obs på? 

Skrevet
Mimicm skrev (11 minutter siden):

Det er Norhus som er utbygger.. noe vi bør være obs på? 

De kjenner jeg ikke til. Det er ikke de sorte husene. De du ser på i sandshagan har jeg hatt lyst på selv! Litt tidlig å kjøpe sammen med kjæresten siden vi ikke har vært sammen så lenge, så det blir ikke noe for vår del .:)

Skrevet

Syntes det støyer fra Frogner til Råholt. Ikke alltid inne, men irriterende om man sitter ute eller har vinduet åpent.

Anonymkode: a783e...a41

Skrevet

Den tredje rullebanen tror jeg ikke du behøver å bekymre deg for på lang tid - om den i det hele tatt blir en realitet er uvisst. Planene har møtt mye motstand, både fra innbyggerne i området og fra politisk hold. Coronakrisen har økt presset for å skrinlegge planene for godt. Pga corona er flytrafikken er kraftig redusert, så den økningen man forventet skulle komme og skape behovet for rullebane nummer tre kommer sannsynligvis ikke.

Anonymkode: 1bf92...e07

Skrevet
On 1/22/2021 at 12:30 AM, AnonymBruker said:

Syntes det støyer fra Frogner til Råholt. Ikke alltid inne, men irriterende om man sitter ute eller har vinduet åpent.

Anonymkode: a783e...a41

Jeg skjønner! Takk for svar

Skrevet
On 1/22/2021 at 3:24 PM, AnonymBruker said:

Den tredje rullebanen tror jeg ikke du behøver å bekymre deg for på lang tid - om den i det hele tatt blir en realitet er uvisst. Planene har møtt mye motstand, både fra innbyggerne i området og fra politisk hold. Coronakrisen har økt presset for å skrinlegge planene for godt. Pga corona er flytrafikken er kraftig redusert, så den økningen man forventet skulle komme og skape behovet for rullebane nummer tre kommer sannsynligvis ikke.

Anonymkode: 1bf92...e07

Ja, det er et godt poeng. Vi er ikke veldig bekymret selv. 

Skrevet

Det støyer ja. Har familie der, som fikk monternt støysikre vinduer når OSL ble bygget. I hagen har de bygget lysthus med støysikre vinduer😂

Anonymkode: d4889...fd0

Skrevet

Jeg bor på Råholt, og synes det er mye flystøy, så jeg klarer ikke tenke meg at det er stillere der nede. Jeg skjønner ikke at folk orker å bo der.

Vi bor i nybygg, og hører de største flyene inne. Noen fly er så svære, at det rister lett i sengen om natten.

Det er veldig plagsomt å være ute i hagen om sommeren. Det går i bølger, og plutselig kommer det fly etter fly med 1 minutts mellomrom. Så blir det stille en liten stund, og så kommer neste bølge med fly. Kan bare tenke meg at det er mer konstant lenger nede. Koronatiden har faktisk vært den beste tiden for oss på Råholt, da det har påvirket flytrafikken drastisk.

Huset er også vanvittig skittent pga. alt støvet, og det har festet seg så hardt, at vi måtte bestille profesjonell rengjøring før vi kunne male i fjor.

Jeg hadde aldri flyttet så nært som Sand frivillig, og flystøy og støvet er en av hovedgrunnene til at vi nå flytter fra Råholt.

Anonymkode: fc431...4ed

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor på Råholt, og synes det er mye flystøy, så jeg klarer ikke tenke meg at det er stillere der nede. Jeg skjønner ikke at folk orker å bo der.

Vi bor i nybygg, og hører de største flyene inne. Noen fly er så svære, at det rister lett i sengen om natten.

Det er veldig plagsomt å være ute i hagen om sommeren. Det går i bølger, og plutselig kommer det fly etter fly med 1 minutts mellomrom. Så blir det stille en liten stund, og så kommer neste bølge med fly. Kan bare tenke meg at det er mer konstant lenger nede. Koronatiden har faktisk vært den beste tiden for oss på Råholt, da det har påvirket flytrafikken drastisk.

Huset er også vanvittig skittent pga. alt støvet, og det har festet seg så hardt, at vi måtte bestille profesjonell rengjøring før vi kunne male i fjor.

Jeg hadde aldri flyttet så nært som Sand frivillig, og flystøy og støvet er en av hovedgrunnene til at vi nå flytter fra Råholt.

Anonymkode: fc431...4ed

Det var leit å høre, men takk for svar! 

Skrevet

Jeg har bodd på Råholt og er mye på Sand. Hvis dere ikke er sensitive på støy blir dere vant med det. Jeg synes det positive ved å være i nærheten av en flyplass overgår ulempen med støyen. 

Anonymkode: 9f750...317

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd på Råholt og er mye på Sand. Hvis dere ikke er sensitive på støy blir dere vant med det. Jeg synes det positive ved å være i nærheten av en flyplass overgår ulempen med støyen. 

Anonymkode: 9f750...317

Så fint, vi er i utgangspunktet ikke særlig lydsensitive, så jeg tenker jo i utgangspunktet at det går greit.  

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er flystøyen like plagsom på Jessheim? Nordby? 

Anonymkode: 8e41e...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...