Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dere som er lærere, har dere fått noen tilpasninger i jobben?

Jeg er 18 uker, og har begynt å slite med ryggen. Har fått en låsning i ryggen , og går til kiropraktor. Jeg er foreløpig i 100%, men jobber på barneskole og vi har MANGE  inspeksjoner (11 i uka nå under korona ).

Ryggen min er sånn at jeg ikke kan gripe inn i noen konflikter med eller,  eller gjøre brå bevegelser. Under undervisning går det bra , jeg har kun min i egen klasse i alle timer og jeg har god kontroll på de. Men under inspeksjon kan jeg ikke gripe inn,  og det er glatt og mye snø ute og ulent terreng. Jeg tok opp det med leder, men fikk liten forståelse. Lederen mente det ville gå bra og at jeg "bare kunne rope på noen andre " det som det ble sånn at jeg måtte gripe inn i noe. Videre ble jeg fortalt at jeg måtte prøve og ikke gå der det er verst ute,  så gikk det bra. 

Lurer derfor hvordan dere andre som er gravide har blitt møtt ? Og hvilke tilpasninger du har fått ? 

Anonymkode: 0bb85...481

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk færre inspeksjoner og muligheten til å jobbe hjemmefra der det var mulig. Fikk også velge om jeg skulle delta på aktivitetsdager og turer.

Var frisk og rask ellers, men slet mye med kvalme og vansker med å få i meg mat, så trengte muligheten til mange pauser i løpet av dagen for å få spist. 

Når det er sagt så er det ikke slik at arbeidsgiver må tilrettelegge, men hvis arbeidsforholdene ikke er tilpasset bør sykemelding vurderes.

Anonymkode: d58d2...6ca

• Liker 1
Skrevet

Litt annerledes, da jeg jobber på ungdomskole, men da jeg var gravid i 2017 slapp jeg tilstedeværelse når jeg ikke hadde undervisning eller møter. Kunne også droppe møter hvis formen var veldig ille. Jeg hadde ikke ryggplager, så inspeksjon var aldri noe problem for meg, men du har KRAV på å få tilpasset jobbhverdagen din hvis graviditeten gjør en oppgave vanskelig/vond å utføre.

Problemet her er vel at det kan argumenteres for at du må erstattes i inspeksjonen og at det må leies inn noen til å gjøre det, og da skal du vel egentlig ha sykemelding/erklæring fra lege som sier at du er unntatt enkelte aktiviteter.

Så lenge din tilpasning ikke går utover arbeidet ditt eller andres arbeidsmengde, er det en tilpasning arbeidsgiver er pliktet til å ordne for deg. Dersom det derimot går utover bemanning eller kvaliteten på arbeidet ditt, må du få legeerklæring eller gradert sykemelding. 

Anonymkode: 58808...8c6

• Liker 1
Skrevet

Er lederen din tilfeldigvis en mann...? Du har krav på tilrettelegging i jobben når du er gravid. I min kommune kan man ta kontakt med en jordmor som har som jobb å delta i samtaler med ledelsen ang. hvilke tilrettelegginger som kan passe deg. Jeg tenker at en minimum av tilrettelegging for din del er å slippe så mange inspeksjoner, du er gravid og har ryggsmerter. Det bør være innlysende. Jeg ville vurdert gradert sykemelding, da har ikke ledelsen noe valg. 

Fikk selv tilrettelegging ganske tidlig når formen var laber, redusert undervisning og flere muligheter for pause. Var ledelsen selv som foreslo det (begge kvinner). Nå har jeg fått bekkenløsning, så jeg er sykemeldt gradert, det var også rektor som «pushet» meg til sykemelding da hun så at arbeidsmengden ble for stor for meg. Synd at din leder ikke viser mer forståelse... 

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk tidlig ut av alle inspeksjoner. Så lenge tilpasningene ikke gikk ut over undervisning kunne det meste tilpasses. 

Anonymkode: 85ba0...7ef

Skrevet

Kjedelig å slite med kroppen. Man har jo selvfølgelig krav på tilrettelegging innenfor rimelighetens grenser.. man har jo gjerne forskjellige områder man har inspeksjon på, du kan kanskje bytte til deg gangvakt, eller i nærheten av hovedinngang? 🙂 

Anonymkode: 933d1...40b

Skrevet

Jeg fikk uten problemer slippe inspeksjoner første graviditet. Slapp også å ha gymtimer (er ikke gymlærer, men slapp være vikar der). Slapp inspeksjoner fra uke 9 ca, spurte bare og de tilrettela selvfølgelig. Kommunen er IA bedrift og generelt greie med altn👌

Denne gangen har jeg ikke spurt om noe tilrettelegging enda, da det er deilig å få litt luft og pga korona er det færre elever som har friminutt samtidig og de er kun ute, så det er ikke så mye som skjer. Men de er generelt forståelsesfulle. Både menn og damer i ledelsen hos oss. 

Vi har flere avdelingsledere i tillegg til rektor. Hva med å gå til en annen leder hvis du ikke møter forståelse fra den ene? 

Anonymkode: e4987...2ce

• Liker 1
Skrevet
Bareser skrev (11 minutter siden):

Er lederen din tilfeldigvis en mann...? Du har krav på tilrettelegging i jobben når du er gravid. I min kommune kan man ta kontakt med en jordmor som har som jobb å delta i samtaler med ledelsen ang. hvilke tilrettelegginger som kan passe deg. Jeg tenker at en minimum av tilrettelegging for din del er å slippe så mange inspeksjoner, du er gravid og har ryggsmerter. Det bør være innlysende. Jeg ville vurdert gradert sykemelding, da har ikke ledelsen noe valg. 

Fikk selv tilrettelegging ganske tidlig når formen var laber, redusert undervisning og flere muligheter for pause. Var ledelsen selv som foreslo det (begge kvinner). Nå har jeg fått bekkenløsning, så jeg er sykemeldt gradert, det var også rektor som «pushet» meg til sykemelding da hun så at arbeidsmengden ble for stor for meg. Synd at din leder ikke viser mer forståelse... 

Ja, er en mann.. Jeg hadde to inspeksjoner i dag,  og nå ligger jeg på sofaen og har mer vondt enn til morgen i dag. Det er veldig glatt i skolegården, og mye snø. Så er det ikke enkelt "å holde seg i bakgrunn " under inspeksjon.  Kan jo forstå at det er vanskelig å dekke alle mine inspeksjoner, da alle på huset har mange inspeksjoner nå og ingen ønsker flere. 

Får vurderte gradert hvis det fortsetter å gjøre så vondt i ryggen. Jeg har fått forbudt mot å bære det barnet jeg har ( 1år) fra kiropraktoren. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, er en mann.. Jeg hadde to inspeksjoner i dag,  og nå ligger jeg på sofaen og har mer vondt enn til morgen i dag. Det er veldig glatt i skolegården, og mye snø. Så er det ikke enkelt "å holde seg i bakgrunn " under inspeksjon.  Kan jo forstå at det er vanskelig å dekke alle mine inspeksjoner, da alle på huset har mange inspeksjoner nå og ingen ønsker flere. 

Får vurderte gradert hvis det fortsetter å gjøre så vondt i ryggen. Jeg har fått forbudt mot å bære det barnet jeg har ( 1år) fra kiropraktoren. 

Ts

Be om legeerklæring på at du må ut av inpeksjoner. Å dekke inspeksjonene må ledelsen fikse, de får gå ut selv om de må. Du skal ikke sitte med dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: 85ba0...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...