Gå til innhold

En merkelig opplevelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ut for å henge opp en nyvasket bukse i går, da jeg hørte det kom noen opp bak ryggen min. Jeg snudde meg og der sto en mann som hadde vært i vinter en gang.

For å ta historien i vinter først: Det banket på døra her en kald vinterdag i år. Jeg åpnet og utenfor sto en mann i begynnelsen av 30 årene. Han spurte så pent om jeg hadde noen få kroner å avse til han, han hadde ikke spist den dagen og trengte et brød.

Jeg tenkte "dette gidder jeg ikke gi til, det går sikker til alkohol allikevel", og sa at jeg ikke hadde penger i hus. Han ba om unnskyldning for at han hadde brydd meg og gikk. Etter omtrent 6 sekunder angret jeg og sjekket lommeboka. Der hadde jeg 109 kroner og ropte på han og ga han de 9 kronene. Syns 109,- var for mye. Han takket så veldig og forsikret seg veldig om at jeg hadde til videre livsopphold og at det var greit at han fikk dem. Med andre ord; en veldig høflig, unnskyld-at-jeg-er-til type.

Jeg fortalte dette til sambo senere på dagen. Han mente at han hadde hatt problemer med alkohol fra han var rundt 10 år. Etter dette tenkte jeg ikke mer på historien.

Så videre til dagens greie. Han hilste pent og fortalte at han hadde vært her i vinter og lurte på om jeg husket det. "Skal han be om mer penger nå da", tenkte jeg.

Men, joda jeg husket at han hadde vært her og ja, det var meg han hadde snakket med. Da fortalte han at han gjerne ville gi tilbake det han hadde fått av meg da, og kom med 9 kroner som han ga meg. :klappe:

Dette var for meg så overraskende at jeg helt mistet munn og mæle. Tydeligvis har han fått skikk på livet og vil betale tilbake "gjeld" han har rundt om kring. Det er bare å ta av seg hatten for sånne som han som VIRKELIG gjør noe med misbruket sitt.

Uansett så var det en merkelig solskinnshistorie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:overrasket: Ja, det må jeg virkelig si var en ordentlig solskinnshistorie!! :)
Skrevet

Jøss! Så flott... Fikk gåsehud på armene her... på en god måte altså... :)

Skrevet
Jøss! Så flott... Fikk gåsehud på armene her... på en god måte altså... :)

Gjorde jeg også. Veldig spesiell historie.

Gjest filosofia
Skrevet

Oi. Da hadde jeg stått der og tatt imot de 9 kronene, og følt meg som en sviker fordi jeg ikke gav ham hundrelappen den gangen...

Der tjente frelsesarmeen en hundrelapp på meg neste gang jeg ser dem... *skammer meg*

Gjest nabokjerring
Skrevet

phø.....går bare til alkohol alikavel...

en som VIRKELIG har gjort noe med misbruket sitt!

jeg blir forb...over holdningene til enkelte. Det var fint for han,men er det flere som er slik som denne skriveren?

Misbrukere her til lands, det er de som har 0 respekt og fått lite og ingen beh.

Du skriver at han har vert misbruker siden han var 10. Da kan man tenke seg hvordan han hadde det før han var 10.

Det off skyver ansvar fra seg...overlater det til frelserarmeen,kirkens bymisjon og andre frivillige.

ja 109 var vel for mye for deg? eller var det at det rakk til alkohol for han?

Gjest Violetta
Skrevet

jeg blir forb...over holdningene til enkelte. Det var fint for han,men er det flere som er slik som denne skriveren?

Misbrukere her til lands, det er de som har 0 respekt og fått lite og ingen beh.

Du skriver at han har vert misbruker siden han var 10. Da kan man tenke seg hvordan han hadde det før han var 10.

Det off skyver ansvar fra seg...overlater det til frelserarmeen,kirkens bymisjon og andre frivillige.

Så det du sier er at man alltid skal gi det man har til tiggere?

Skrevet

Begir meg ikke inn i diskuskonen, nøyer meg med å si at det var en helt spesiell historie. Så flott!

Skrevet

Trodde først det skulle være en ekkel historie, men den var jo bare søt.... :)

Skrevet (endret)

JA, jeg innrømmer at jeg hadde den tankegangen. At det bare går til alkohol allikevel. Men jeg vil gjerne se den som kjenner/vet om en rusmisbruker som ikke tenker den tanken. JA, det er ikke rett av meg/oss, men sånn er samfunnet. Og har alltid vært slik.

Klart jeg hadde hatt råd til de 109,- kronene, men jeg ville ikke sponse hans misbruk. Men med 9 kroner fikk han penger til det brødet han spurte om!

Jeg er heller ikke av dem som ser "ned" på tiggere. De er ikke akkurat øverst på rangstigen, og det å tigge, ja jeg kan ikke tenke meg noe mer nedverdigende. Derfor gir jeg til tiggere normalt. Det var bare det at det var første gang noe kom på døra for å tigge, så jeg rett og slett ble paff.

Uansett, jeg kunne ordlagt meg anderledes da jeg skrev innlegget, men det ville da ikke blitt sånn som jeg oppfattet det og tenkte det der og da.

Jeg syns det er flott at han kom tilbake med penger til meg :klappe: og at dette burde få stå som en positiv ting og ikke besudles av sure nabokjerringer. :frustrert:

Endret av Annie
Skrevet

Søt historie :)

Fint å høre litt solskinnshistorier også, av og til kan man miste håpet på at det faktisk er mulig for folk å forbedre seg.

Skrevet
Ble helt rørt jeg... :cry:

Jeg også, det er så koselig med slike historier!

Gjest seroxata
Skrevet

åååh, synes den historien var søt jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...