AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei, noen som er resere på statistikk og sånt? Trenge hjelp til noen oppgaver som jeg synes er vanskelige å tolke fordi det mangler endel info, men kanskje jeg ikke trenger det? Jeg tolker i allefall den første som att p er mindre enn 0,05 som betyr at det finnes en markant forskjell fordi gjennomsnittet ligger innfor konfedensintervallet (95 %). Altså deltakerene som mosjonerer veldig ofte har lavere BMI. Er jeg helt ute og kjører? 1. En grupp forskare genomförde en tvärsnittsundersökning där de jämförde BMI (body mass index) mellan 100 individer som sa sig motionera ”väldigt ofta” och 100 individer som sa sig motionera ”väldigt sällan”. Resultatet visade ett statistiskt signifikant (p < 0.05) lägre BMI för de som motionerade väldigt ofta. Kan vi på basis av resultatet dra slutsatsen att motionen orsakade sänkt BMI? Motivera ditt svar 2. En grupp forskare genomförde en tvärsnittsundersökning där de jämförde BMI (body mass index) mellan 15 individer som sa sig motionera ”väldigt ofta” och 15 individer som sa sig motionera ”väldigt sällan”. Resultatet visade en statistiskt signifikant skillnad (p < .035) där de som motionerade väldigt ofta hade lägre BMI. Kan vi på basis av resultatet dra slutsatsen att motionen orsakade sänkt BMI? Motivera ditt svar 3. En grupp forskare genomförde en tvärsnittsundersökning där de jämförde BMI (body mass index) mellan 70 individer som sa sig motionera ”väldigt ofta” och 70 individer som sa sig motionera ”väldigt sällan”. Resultatet visade en statistiskt signifikant skillnad (p < .001) där de som motionerade väldigt ofta hade lägre BMI. Kan vi på basis av resultatet dra slutsatsen att motionen orsakade sänkt BMI? Motivera ditt svar Anonymkode: 2157f...20c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Har du lært om hypotesetesting og p-verdi? Anonymkode: 739e8...7fe
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Du får lese litt mer på hva statistisk stignifikant betyr, så kan du nok svare på dette 😉 Anonymkode: f066b...583
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå