Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håret mitt har sluttet å vokse, det rekker meg kun til nedenfor skuldrene og det har det gjort i flere år nå🙁

Er det sånn at det er genetisk disponert for en viss lengde, eller er det noe jeg kan gjøre for å få det lengre? 

Anonymkode: a021d...fd7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme gjelder meg, mitt stopper også rett nedenfor skuldrene. Frisøren min sier det er genetisk😕

Anonymkode: 735b2...c08

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det samme gjelder meg, mitt stopper også rett nedenfor skuldrene. Frisøren min sier det er genetisk😕

Anonymkode: 735b2...c08

Men jeg er ganske sikker på at det var lengre før🙁

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg er ganske sikker på at det var lengre før🙁

Før - var du mindre da?

Anonymkode: a1905...aac

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde langt hår ned på ryggen som barn, men etter at jeg ble voksen har ikke håret mitt blit lenger enn til skulderbladene omtrent. 

Hår har en genetisk vokselengde. Når det har vokst ut til den lengden, faller det av, og et nytt hår begynner å vokse i samme rot. Den samme roten gir det nye håret samme lengde før også det nye håret faller av. Osv.

Noen får rett og slett aldri skikkelig langt hår, mens andre kan la det vokse til gulvet om de vil. Merkelig.

Anonymkode: fe73e...86e

• Liker 1
Skrevet

Jo oftere man klipper jo mer stimulerer det vekst sier det. 
har ett dilemma nå. Gikk til frisøren med håret ned forbi puppene i 2016. da hadde jeg ikke klippet meg på seks år. Frisøren gjorde det jeg ikke ville hun skulle gjøre, hun klippet av MYE. 
Nå 5 år senere går håret fremdeles bare til skuldrene. Det har vokst kanskje noen cm. De sier jeg må klippe meg oftere, men jeg tørr ikke. Ikke etter forrige opplevelse. Jeg vil heller ha langt slitt hår enn kort slitt hår slik som nå... 

Anonymkode: 90da3...c79

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har ett dilemma nå. Gikk til frisøren med håret ned forbi puppene i 2016. da hadde jeg ikke klippet meg på seks år. Frisøren gjorde det jeg ikke ville hun skulle gjøre, hun klippet av MYE. 
Nå 5 år senere går håret fremdeles bare til skuldrene. Det har vokst kanskje noen cm. De sier jeg må klippe meg oftere, men jeg tørr ikke. Ikke etter forrige opplevelse. Jeg vil heller ha langt slitt hår enn kort slitt hår slik som nå... 

Siden hår ikke har verken nerver eller blodbaner, tuppene har ikke noen som helst kontakt med roten, så tviler jeg på at hva som skjer i tuppen påvirker det som skjer i roten nede i hodebunnen. Å klippe hår stimulerer ikke til mer vekst, det er en myte. Det blir jevnere av klipp, ja, og ser kanskje da litt tykkere og bedre ut etterpå.

Men det har ikke gjort noe som helst med roten til håret, det er umulig. Keratin er "dødt" materiale og tupp kommuniserer ikke med bunn.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det sier da seg selv at det ikke stemmer.

Logikk.

• Liker 2
Skrevet

Kan det være at dere er veganere eller spiser lite kjøtt?

Anonymkode: 988b4...da5

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Siden hår ikke har verken nerver eller blodbaner, tuppene har ikke noen som helst kontakt med roten, så tviler jeg på at hva som skjer i tuppen påvirker det som skjer i roten nede i hodebunnen. Å klippe hår stimulerer ikke til mer vekst, det er en myte. Det blir jevnere av klipp, ja, og ser kanskje da litt tykkere og bedre ut etterpå.

Men det har ikke gjort noe som helst med roten til håret, det er umulig. Keratin er "dødt" materiale og tupp kommuniserer ikke med bunn.

Men når håret først er slitt i tuppene, kan det slitte fort "spise" seg oppover hårstråene. For eksempel når et hårstrå deler seg i to nederst, også forflytter "spaltingen" seg oppover langs hårstrået

Anonymkode: 0cb6a...5ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men når håret først er slitt i tuppene, kan det slitte fort "spise" seg oppover hårstråene. For eksempel når et hårstrå deler seg i to nederst, også forflytter "spaltingen" seg oppover langs hårstrået

Anonymkode: 0cb6a...5ab

Det påvirker ikke hvor mye det vokser, kun hvor slitt det ser ut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hår ned til korsryggen og det fortsetter å vokse. Moren min hadde langt hår, så jeg regner med jeg følger. 

Skrevet

Jeg hadde mange år som det kun vokste til like over skuldrene, ble aldri lenger.. Tror det var sånn I 5-7 år før det plutselig snudde og det vokste seg kjempe langt på kort tid. Ente opp med hår nesten til korsryggen, og jeg klipte det en god del 1 til 2 ganger i året. Det har holdt seg sånn enda, at det vokser fort.. Men det snur nok igjen. 

De sier at hår har en syklus på rundt 7 år, om det stemmer vet jeg ikke.. 

Anonymkode: d1aff...a1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stemmer absolutt ikke. Det er en myte som har blitt motbevist flere ganger.

Det ligger programmert hvor langt et hårstrå kan bli. Dette er forskjellige fra kropssdel til kropssdel (hadde vært veldig rart med kjønnshår til anklene) og person til person.

Anonymkode: af9de...e18

Skrevet

Får og bare hår til øverst på ryggen, framsto lengre da jeg var barn, men antar egentlig at håret var omtrent like langt mens jeg var halve lengden😂

Anonymkode: a6d58...d35

Skrevet

Har du sjekket at du ikke har noen vitaminmangler? Jeg vet at det kan spille en rolle. Ellers tviler jeg ikke på at det er genetisk, min mor hadde hår ned til rumpen til langt uti 30 årene før hun klippet det kort, og selv nå må hun til frisøren hver måned for å opprettholde den korte frisyren. Jeg har også utrolig tjukt hår helt ned til rumpen til tross for at jeg stusser endene hver måned. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...