Gå til innhold

Spør du om en persons foretrukne pronomen er når du møter nye mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør☺️ Hvis du også gjør, er det fantastisk☺️ Hvis du ikke gjør det, les videre for tips og begrunnelse for hvorfor det er viktig:

Hvis du er i tvil om hvordan du går frem, prøv å spørre: "Hva er ditt foretrukne pronomen?" eller "Hvilke pronomen foretrekker du at folk bruker om deg?" eller "Kan du minne meg på hvilke pronomen du bruker om deg selv?"

Det kan føles vanskelig i begynnelsen, men å be om et foretrukket pronomen kan unngå skadelige antagelser. Folk vil mest sannsynlig sette pris på innsatsen din hvis du begynner med å spørre hva deres foretrukne pronomen er, og for de som ikke er kjent med foretrukne pronomen, er dette din sjanse til å dele det du vet!

Hvis du spør som en del av en introduksjonsøvelse, og du raskt vil forklare hva et foretrukket pronomen er, kan du prøve noe sånt som dette: “Fortell oss navnet ditt, hvor du kommer fra, og ditt foretrukne pronomen. 

Anonymkode: 31275...0f8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å bruke "du" og "dere". Har ikke opplevd at noen har blitt støtt av det, men så har jeg heller ikke truffet kongeparet.

Anonymkode: 10b2b...fcf

• Liker 22
Skrevet

Dette kommer jeg aldri til å gjøre. Men om jeg blir rettet på av noen som gjerne vil bli kalt noe annet enn det jeg sier, så er det okei. Da skal jeg gjøre mitt beste. 

Anonymkode: 68ae0...612

• Liker 28
Skrevet

Nei, det gjør jeg aldri og jeg kommer faktisk ikke til å begynne med det, heller. Jeg opplever at det er en del av den ekstreme båstenkningen vi absolutt må delta i hele tiden fra der sekundet vi blir født, og jeg gidder ikke delta. 

Hvem bryr seg hvilket kjønn du har? Kan du ikke bare være deg?

Anonymkode: e2349...416

• Liker 25
Skrevet

Skal man begynne å spørre om sånt, vil jo 98% av befolkningen tro det har rabla for deg. Sånt er for spesielt interesserte. Jeg spør ikke en mann om han KANSKJE kunne tenkes å bli omtalt som hen eller hun istedet for han.

Anonymkode: 3dc6e...8d4

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg pleier å bruke "du" og "dere". Har ikke opplevd at noen har blitt støtt av det, men så har jeg heller ikke truffet kongeparet.

Så du omtaler aldri personer i 3. person? 🤔 Bare i 2. person? 🤔

Skrevet

Nei, det skjer ikke. De må gjerne rette, så skal jeg gjerne endre på hva jeg bruker, men det har aldri skjedd før. Bruker uansett ikke han/hun om en person som er i rommet, da er det jo bare "du".

Skrevet

Sånt tull gidder jeg ikke bruke tid  på.

• Liker 13
Skrevet

Hallo. Skjerpings folkens 😑 Nå er vi i 2021. Biden blir innsatt som president i dag til og med 😀

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hallo. Skjerpings folkens 😑 Nå er vi i 2021. Biden blir innsatt som president i dag til og med 😀

Hæ? Vil han kalles hen, eller noe?

• Liker 19
Skrevet

Nei, det kommer jeg aldri til å spørre om heller. Og uansett bruker man ikke slike pronomen når man snakker med personen? Så har ikke noe bruk for å vite det heller. 

Anonymkode: 65617...42d

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du omtaler aldri personer i 3. person? 🤔 Bare i 2. person? 🤔

I en gruppe kan det jo tenkes at man omtaler en person i 3. person, men da bruker jeg fornavn.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ? Vil han kalles hen, eller noe?

😂 2021 og Biden?! 🤷🏼‍♀️ ok, da så, bare la oss snakke til folk i 3. person for full forvirring 😂

Anonymkode: 480cf...27c

• Liker 2
Skrevet

Ja det gjør jeg 😊

Anonymkode: 4c2ab...09a

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Skulle noen si at de foretrekker å bli omtalt med et annet pronomen enn de eventuelt ser ut som så innretter jeg meg selvsagt etter det. Det er ikke noe jeg enda har opplevd.

Anonymkode: 7a108...103

• Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du spør som en del av en introduksjonsøvelse, og du raskt vil forklare hva et foretrukket pronomen er, kan du prøve noe sånt som dette: “Fortell oss navnet ditt, hvor du kommer fra, og ditt foretrukne pronomen.

Tror de fleste hadde stått som et skrifttegn om jeg hadde spurt om hens foretrukne pronomen. 

Skrevet

Det kommer jeg aldri til å gjøre. Sier jeg feil får de heller rette på meg.

Anonymkode: 2a65a...c39

• Liker 4
Skrevet

Det trenger jo ikke å gjøres så komplisert, gjør det vel? Man kan være vennlig innstilt og åpen, og likevel tråkke i baret noen ganger. Det viktigste er jo at hvis noen ber en om å endre pronomen, at en gjør det, og ikke at man kompliserer så voldsomt hverdagslige møter. Det såreste er vel mangel på aksept, og ikke at alle ikke intuitivt forstår alles histories umiddelbart. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...