Gå til innhold

Vi har fjernet noen ord som indikerer kjønn som postMANN, sykeSØSTER etc, men hva med "far og mor"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venstresiden i amerikansk politikk virker være litt mer progressive på den fronten enn oss nordmenn, om en lovtekst bruker ord som indikerer kjønn som far og mor om foreldre til et barn, er ikke det litt "hetero-normativt" egentlig, hva om en person som det vi i gamle dager kalte "far" faktisk definerer seg selv som en kvinne i dag, mens far indikerer det vi antar er en "mann". Er ikke dette støtende for trans kvinner som er avsenderen av sæden som ble til et barn men som i dag er en kvinne, å kalle kvinnen for "far" indikerer at den ikke kan være kvinne men mann.

Politikere i USA peker på dette problemet, og har derfor bedt "kongressen" om, å bytte ut diverse slike ord i en lovtekst de har for å bli mer inkluderende i ordbruken. 

F.eks ønsker de at disse ordene byttes ut

‘father, mother, son, daughter, brother, sister, uncle, aunt, first cousin, nephew, niece, husband, wife, fa ther-in-law, mother-in-law, son-in-law, daughter-in law, brother-in-law, sister-in-law, stepfather, step mother, stepson, stepdaughter, stepbrother, stepsister, half brother, half sister, grandson, or grand daughter’’

med:

‘parent, child, sibling, parent’s sibling, first cousin, sibling’s child, spouse, parent in-law, child-in-law, sibling-in-law, stepparent, step child, stepsibling, half-sibling, or grandchild’’

https://www.snopes.com/uploads/2021/01/BILLS-117hresPIH-hres7.pdf

Synes dere vi i Norge bør lære av venstresiden i amerikansk politikk, være mer inkluderende i språket, og slutte å bruke ord som "far og mor" som indikerer kjønn til personer som det kan hende de ikke selv definerer seg som.

Kjør debatt !

Anonymkode: 724f5...39c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Venstresiden i amerikansk politikk virker være litt mer progressive på den fronten enn oss nordmenn, om en lovtekst bruker ord som indikerer kjønn som far og mor om foreldre til et barn, er ikke det litt "hetero-normativt" egentlig, hva om en person som det vi i gamle dager kalte "far" faktisk definerer seg selv som en kvinne i dag, mens far indikerer det vi antar er en "mann". Er ikke dette støtende for trans kvinner som er avsenderen av sæden som ble til et barn men som i dag er en kvinne, å kalle kvinnen for "far" indikerer at den ikke kan være kvinne men mann.

Politikere i USA peker på dette problemet, og har derfor bedt "kongressen" om, å bytte ut diverse slike ord i en lovtekst de har for å bli mer inkluderende i ordbruken. 

F.eks ønsker de at disse ordene byttes ut

‘father, mother, son, daughter, brother, sister, uncle, aunt, first cousin, nephew, niece, husband, wife, fa ther-in-law, mother-in-law, son-in-law, daughter-in law, brother-in-law, sister-in-law, stepfather, step mother, stepson, stepdaughter, stepbrother, stepsister, half brother, half sister, grandson, or grand daughter’’

med:

‘parent, child, sibling, parent’s sibling, first cousin, sibling’s child, spouse, parent in-law, child-in-law, sibling-in-law, stepparent, step child, stepsibling, half-sibling, or grandchild’’

https://www.snopes.com/uploads/2021/01/BILLS-117hresPIH-hres7.pdf

Synes dere vi i Norge bør lære av venstresiden i amerikansk politikk, være mer inkluderende i språket, og slutte å bruke ord som "far og mor" som indikerer kjønn til personer som det kan hende de ikke selv definerer seg som.

Kjør debatt !

Hvis min mor definerer seg som mann så blir det far da. 
men litt lei av dette definere seg som noe egentlig. Biologisk er vi 2 kjønn, 2 typer kjønnsorganer, definert som mann og kvinne på norsk. 

Anonymkode: ee97d...fcb

• Liker 8
Skrevet

Det er så teit. Det tar jo jævlig mange generasjoner å lage skikkelig klang på ordene, og så skal man liksom bare bytte ut ord. 

Anonymkode: a0dd8...181

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

men litt lei av dette definere seg som noe egentlig. Biologisk er vi 2 kjønn, 2 typer kjønnsorganer, definert som mann og kvinne på norsk. 

Ja, men det blir kronglete å skrive dette med tekst, siden vi dermed ikke vet om du har 1 far 1 mor, eller 2 fedre, eller 2 mødre, så må alle lovtekster ha med både entall og flertall for begge ordene, så isteden for

"Barnets far og mor" må du skrive

"Barnets far/fedre og/eller mor/mødre",  det er ganske kronglete å skrive/snakke på den måten altså

Så, da er det kanskje bedre å si "barnets foreldre" istedenfor, det klinger/flyter faktisk bedre

Altså GITT at vi skal anta at vi ikke kan anta kjønn til noen, så bør egentlig hele ordet fjernes med kjønnsnøytrale ord istedenfor.

Alternativt kan vi jo bare beholde mor og far og anta at folk har hatt en mor og far ved unnfangelse, og så eventuelt tilpasse enkelttilfeller om de opplyser oss om at de ikke definerer seg selv slik idag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men det blir kronglete å skrive dette med tekst, siden vi dermed ikke vet om du har 1 far 1 mor, eller 2 fedre, eller 2 mødre, så må alle lovtekster ha med både entall og flertall for begge ordene, så isteden for

"Barnets far/fedre og/eller mor/mødre",  det er ganske kronglete å skrive/snakke på den måten altså

Så, da er det kanskje bedre å si "barnets foreldre" istedenfor, det klinger/flyter faktisk bedre

Altså GITT at vi skal anta at vi ikke kan anta kjønn til noen, så bør egentlig hele ordet fjernes med kjønnsnøytrale ord istedenfor.

Alternativt kan vi jo bare beholde mor og far og anta at folk har hatt en mor og far ved unnfangelse, og så eventuelt tilpasse enkelttilfeller om de opplyser oss om at de ikke definerer seg selv slik idag.

Eller barnets foresatte? 

• Liker 5
Skrevet

Venstresida får bare drive med sitt. Så skal vi andre styre landet imens.

Anonymkode: 2bd2f...ff1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller barnets foresatte? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

mente ikke å sitere meg selv. 
men tenker at det er et ikke problem. Som jeg skrev over brukes ofte barnets foresatte. 

Skrevet

Forelder 1 og forelder 2 er vanskeligere for barnet å si enn mamma og pappa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Biologer mener nå det er et større spekter enn bare binær kvinne og mann. At du ikke vet dette, tyder på at du ikke er særlig interessert i vitenskap.

Men jeg skal hjelpe deg. Her er en enkel artikkel for deg å bli oppdatert på.

Anonymkode: b20dd...b2d

• Liker 1
Skrevet

Sukk, vi gjør jo det i offentligheten. Foresatte heter det. Det er enhver med foreldreansvar. Og alt det der med søsken og søskenbarn osv er jo relevant i offentlige lovtekster.

Anonymkode: 4d051...273

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sukk, vi gjør jo det i offentligheten. Foresatte heter det. Det er enhver med foreldreansvar. Og alt det der med søsken og søskenbarn osv er jo relevant i offentlige lovtekster.

Anonymkode: 4d051...273

Hva med mødrepermisjon da? Er du for å fjerne den, og/eller fjerne ordbruken, 6 uker av foreldrepermisjonen er forbeholdt kun for den foresatte som har vagina som barnet pluppet ut av. Men, det er ikke sikkert den foresatte med vagina, definerer seg selv som mor/mødre, kanskje personen definerer seg som mann, og da er det litt støtende å kalle det mødrepermisjon synes du ikke? Tror ikke vi er helt i mål enda altså, selv her på berget.

§ 12-4.Fødselspermisjon

Etter fødselen skal mor ha permisjon de første seks uker, med mindre hun fremlegger legeattest om at det er bedre for henne å komme i arbeid.

Skrevet

Ingen som sier at alle må ha en far og en mor. Noen har to mødre, andre har to fedre. 

Men caitlyn Jenner er jo fortsatt Kyle og Kendalls far, selv om hun er kvinne nå. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Biologer mener nå det er et større spekter enn bare binær kvinne og mann. At du ikke vet dette, tyder på at du ikke er særlig interessert i vitenskap.

Biologer mener det nå kan være et større spekter*

Dette er en politisk artikkel i større grad enn en vitenskapelig basert på funn som kan tyde på. Det var vel også lite informasjon om hvilken rolle variablene hadde å si for den enkelte personen. Slike vitenskapelige hypoteser kommer fram hele tiden. Betydningen av de vet ingen foreløpig.

Anonymkode: 07d1e...4bf

• Liker 2
Skrevet

Vi er mange på venstresiden som synes dette er vanvittig galskap. 

Anonymkode: 726d5...de3

• Liker 4
Skrevet

Jeg støtter transpersoner, men samtidig må vi også huske at det kun er en liten andel av befolkningen som er trans eller som ikke passer inn i de tradisjonelle kjønnsnormene vi har. Jeg mener det blir mer trøbbel enn det er verdt om vi skal tilpasse samfunnet til mindretallet, i stedet for til flertallet. Å respektere pronomen og å respektere det om en transkvinne ønsker å bli kalt "mor" i stedet for "far" holder lenge nok. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Greit at jeg gjerne burde oppdatere meg, men hvorfor må du skrive at jeg ikke er interessert i vitenskap før du opplyser. 
For å videreføre : det tyder på at du ikke er særlig opptatt av pedagogikk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er mange på venstresiden som synes dette er vanvittig galskap. 

Da foreslår jeg at dere sier litt klarere ifra.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greit at jeg gjerne burde oppdatere meg, men hvorfor må du skrive at jeg ikke er interessert i vitenskap før du opplyser. 
For å videreføre : det tyder på at du ikke er særlig opptatt av pedagogikk. 

Og heller ikke kildekritikk er du særlig opptatt sv. 

Skrevet

Jøye meg. 6 første uker etter fødsel til mor, siterer en her.. Deeet blir vel det neste vi kvinner skal miste og gi til mannen. Vi dummer oss ut her, kvinner som taler for dette... bare IKKE få barn om du ikke er interessert. 

Mann og Kvinne er forskjellige. Det får vi ikke gjort noe med. Vi bør være forskjellige. Vi er født forskjellige. 

Ååååå er var født litt feil, sier du? Ja, hva så. Sånt skjer. Det går bra. Ingen grunn til å endre hele språket av den grunn. 

Hvorfor må vi være så like og nøytrale? 

Anonymkode: ef85b...1ad

• Liker 1
Skrevet
Equinox skrev (8 minutter siden):

Da foreslår jeg at dere sier litt klarere ifra.

Jeg gjør det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...