AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Lille P er 2 mnd og 2 uker og jeg (mamma 28 år) ANER ikke hva min lille trenger lengre. Den første måneden gikk det bra, fordi han ville bare sove på brystet mitt mellom amming. Og siden da har det gått straka vegen til ******... Uansett hva jeg gjør virker han misfornøyd. Jeg vet ikke hvordan vi skal legge opp dagen for at han skal bli fornøyd. Per nå, er dagen vår ca sånn her: ca. kl.07.00-09.00: amming og stå opp Ca. Kl 09.00-10.00: sutring, litt mer amming og bleieskift hvertfall 2 ganger før han sovner igjen. Gjerne under amming. kl 10-11/11.30: han sover kl 11.30-12.00: ny amming kl 12.00-14.00: vekselvis grinete med sutrelyder og blid. Vi leker litt i babygymmen, ligger litt på mage også er det grining og ny bleie. Mating et sted mellom her og trasking rundt i huset for å få han til å slutte grine.Hvis han blir søvning og fornøyd er det her vi bruker gå tur. kl 14-15.00: sur baby fordi han har sover for lite trolig også sovner han til slutt. 15.00-18.00 forskjellig hver dag. Noen dager soving, andre dager sutrete og sint. Hvordan underholder jeg han? Hvordan merker jeg at han er søvning? Vil ikke ha overtrøtt baby heller. Hilsen fortvilt (frustrert og ei som føler seg som en dårlig mamma som ikke skjønner babyen sin) Anonymkode: 6908f...8bf
IkkeStudentLenger Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Har dessverre ikke noen råd, min sleit med mye magevondt som heldigvis hjalp seg rundt 3 månedersalderen (hun er 3.5 mnd nå). Myye knebøy for å få roet henne. Og evig kamp for å få henne til å sove på dagtid, en periode var det kun trilleturer som fungerte (ble flere hver dag), så ble mye av det. Nå er det trilletur og byssing for så å sove i armene mine /på fanget som gjelder. Nå er hun fornøyd litt lenger, så leker litt i babygym på rygg og mage, og synger litt for henne. Ellers får jeg ikke gjort noe, er fornøyd om jeg får spist nok i løpet av dagen. For tiden er det også oppvåkning hver time om kvelden og natten.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Kanskje han er sulten...? Ikke vet jeg. Min unge sov lange perioder om gangen i den alderen.. Anonymkode: e7f8b...c6a
Cer3s Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Høres ut som du gir babyen din en helt normal og bra nok hverdag ❤️ du trenger ikke å stresse for å underholde en så liten baby. De blir fort overstimulerte noe som kan føre til mer gråting. Vi står opp og gjør klar storebror til bhg. Når han har reist leker vi litt med baby gym og deretter mageleie/trener nakken. Så sitter baby i vippestol mens jeg spiser, så snakker jeg med henne samtidig. Hvis hun ikke virker trøtt legger jeg henne på teppe på gulvet og skravler litt. Deretter er det amming og mest sannsynligvis en dupp. Er jeg fortsatt trøtt legger jeg meg sammen med henne. Når vi våkner og etter mat +stell legger jeg henne på teppet og sitter sammen med henne på gulvet og bretter klær feks mens jeg prater med henne. Er det fint vær går vi en tur 😊 går mye med henne på armen rolig gjennom stua og viser henne bilder på veggen, titte ut av vinduet, viser henne bamser og leker osv. Ikke stress så fælt med å skulle gjøre hverdagen til baby givende osv. Babyen din er såpass liten at kos, mat, søvn og trygghet er alt han trenger, de kjeder seg ikke på samme måte som større barn gjør. Når våren kommer så er babyen din større og det blir lettere å gå ut osv feks. Synes det høres ut som babyen din får nok stimuli for alderen. Angående tegn på trøtthet: noen babyer er nesten umulig å se på at er trøtte for det er for "sent" og de nesten er overtrøtte. Med storebror sleit jeg veldig med å se når han var trøtt. Prøv å loggføre søvnen til baby i app og se om det er noe mønster i det, som sove til faste tider osv. Dersom det er noe mønster så kan du være føre var og legge baby til dupp eller amme baby i søvn før han rekker å bli overtrøtt. Sikkert mager trøst men det blir lettere ❤️ det dukker stadig opp nye utfordringer med de små men det løser seg stort med tia ❤️ Endret 20. januar 2021 av Cer3s 4
Cer3s Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kanskje han er sulten...? Ikke vet jeg. Min unge sov lange perioder om gangen i den alderen.. Anonymkode: e7f8b...c6a Fint for deg da 😊 din baby er ikke en fasit for alle babyer og det finnes flere grunner til at baby er misfornøyd enn sult. Ingen vits i å skape unødvendige bekymringer for andre mødre som allerede har nok. Vil tro at dersom det var ett tema så vil det synes greit på bleie og kurven. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Du kan se at baby er trøtt når de gnir seg i øyne, tar seg i ansiktet eller gjesper. Min baby får også «tunge» øyne. Da er set på tide å sove. jeg lastet ned en app som het «Kinedu» som ga tips til hva jeg skulle gjøre med baby (diverse leker og treningsting). Det hjalp litt for å få dagene til å gå. Men når baby er så liten, så trenger den egentlig bare kos, mat, bleieskift og søvn. Trilleturer er fint for å stykke opp dagen litt, gjerne i bæresele. Det blir lettere etterhvert, så hold ut. Akkurat nå er egentlig baby for liten til å «leke» eller gjøre noe som helst. Anonymkode: dbe36...8cf
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Mine barn var for det meste misfornøyde fra de var 2 uker til ca. 6- 8 måneder. Yngste er nå 1,5 år og superblid, så det kan bli bedre😘 men tror jeg ville prøvd å ha kortere våkentid eller finne alternative måter for søvn/hvile. Gå tur hvis baby liker vogn eller bæresele? Anonymkode: ebc23...bde
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Cer3s skrev (1 time siden): Fint for deg da 😊 din baby er ikke en fasit for alle babyer og det finnes flere grunner til at baby er misfornøyd enn sult. Ingen vits i å skape unødvendige bekymringer for andre mødre som allerede har nok. Vil tro at dersom det var ett tema så vil det synes greit på bleie og kurven. Hva er det for en kommentar? Jeg kom med et forslag, noen babyer blir urolige fordi de er sultne.. Spedbarn kan sove opptil 20 timer i døgnet når de er så små som 8 uker, så tipset mitt er da ikke helt på viddene. Sier heller ikke at min baby er fasit - det er det DU som tror at jeg tror. Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har takk. Mitt barn var sultent, hun roet seg hvertfall betraktelig da hun fikk litt tillegg. Og det gav ikke utslag på hverken bleier eller vekst så tidlig heller, for det var nok bare det at hun ikke ble helt mett/tilfredsstilt, ikke nok til at hun faktisk gikk ned. Anonymkode: e7f8b...c6a 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Og ja... jeg kunne skrevet hele den avhandlingen i stad, men da var jeg på jobb... Anonymkode: e7f8b...c6a 1
Thea82 Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Kjenner meg sånn igjen. Husker jeg så på den lille og tenkte hva skal vi gjøre på hele dagen. For meg hjalp det å ha 3-timers sykluser; spise, leke, sove. Og så fortalte en venninne meg (som har flere barn), at de trenger bare trygghet, mat og kos i den alderen. Det må ikke skje en masse. Men tror det var omtrent da jeg kjøpte en babygym. Når hun passerte tre måneder ble det litt mer rutiner og struktur på ting. Synes det høres ut som du gjør alt du kan for at den lille skal ha det godt ❤️
tussi84 Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 Her er hverdagen ca sånn med med en 3,5 mnd baby. 0830 til 0930 baby våkner i løpet av den tiden, og får en flaske med mme. 0930 til 1030 litt lek og kos 1030 til 1115 veksler mellom uroligheter og gråt. Trøtt men nekter å sove. 1115/1130 til 1200/1230 baby sover 1230 - 1300, 1 flaske med mme 1300 - 1430 tur (spørs på temperatur og vær), eller leketid/kos/uroligheter etc 1430 ca til kl 1515: baby sover 1500 - 1700 mat, lek, kos, uroligheter osv 1700 ca - 1800 baby sover 1815- 2230/2300: først et måltid, så lek/kos/uroligheter. Vi prøver å legge han først 1930 ca, og har mange legge forsøk med jevne mellomrom fram til klokka er rundt 2130 uten å lykkes. Det høres ut som han tortureres hver gang vi forsøker å legge han ned i senga. Vi har prøvd å ha han ved siden av oss også, men han gråter like ille. Skulle tro han var redd for å sove. Vi gir han et .måltid til ca kl 2200 hvis han ikke har sovnet før dette. Han sovner stort sett rundt 2230/2300 og sover til 0830/0930 dagen etter. Jeg ammer ikke lenger da jeg nesten ikke produserte melk. Han får 4 eller 5 måltider med mme per dag. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Kom deg mer ut av huset. Det virker jo som dagen består i bleieskift og amming? Ikke rart baby er misfornøyd, må jo bli stimulert. Anonymkode: 6542d...440 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Har du vurdert at våkentiden kan være for lang? Her erfarte jeg at frøkna rundt den alderen ble fortere trøtt enn først antatt, og begynte å legge etter 1,5 time våkentid, fikk en ny hverdag med en baby som var mye mer fornøyd, og som sov bedre. Både på natt og dag. 😊 Litt tidlig enda, men vi dro nytte av rullavagn.nu, https://rullavagn.nu/artikel/sa-gor-du-livet-med-bebis-enklare-satt-mat-och-sovklockan/, fra ca 3 mnd. Anonymkode: 6f1fa...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 Vi hadde det veldig likt som du beskriver i den alderen, bare at det var mest uro fra ettermiddag til langt ut på natt. For vår del fant vi ut at han hadde for lenge mellom hver hvil. Fikk en fin oversikt over at baby stort sett er våken 1 time av gangen i den alderen, og vi kjørte på en hvil etter en time. Funket stort sett, og en mye blidere og fornøyd baby, og det var slutt på kveldsuroen etter det. Det var i hvert fall vår erfaring, han er 5 måneder nå. Anonymkode: 8c78b...4a4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kom deg mer ut av huset. Det virker jo som dagen består i bleieskift og amming? Ikke rart baby er misfornøyd, må jo bli stimulert. Anonymkode: 6542d...440 For det første trenger ikke en så liten baby å stimuleres så veldig. For det andre: Det er i hvert fall ikke slik at en så liten baby må ut av huset for å stimuleres! Hvordan mener du den blir stimulert ute? Sang, magetrening og leking med leker er vel omtrent den eneste måten å stimulere et så lite barn på. Anonymkode: 99055...df0 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For det første trenger ikke en så liten baby å stimuleres så veldig. For det andre: Det er i hvert fall ikke slik at en så liten baby må ut av huset for å stimuleres! Hvordan mener du den blir stimulert ute? Sang, magetrening og leking med leker er vel omtrent den eneste måten å stimulere et så lite barn på. Anonymkode: 99055...df0 Nå virker det ikke som ts driver med særlig lek og sang. En baby har også godt av å treffe andre, ikke være klistret på mor. Anonymkode: 6542d...440
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 Min hverdag med baby 15 uker, men har vært slik en måneds tid. Har en mann som jobber offshore, så tar utgangspunkt i de dagene jeg er alene. Er mannen hjemme er ikke dagene helt like😅 Står opp mellom 07/08: skifter bleie og baby ammer og halvsløver en times tid (Baby er trett fordi hun ikke tar natta før rundt 22/23) 09/10: Går tur med hunden og baby sover i vogn/bæresele en times tid. 10/11: baby ligger i babygym/sitter i tripp trapp stol mens jeg gjør litt husarbeid, spiser etc. Prater og leker litt med henne, litt magetrening etc 11/12-14/15: benker oss i sofaen med amming og baby sover på meg mens jeg ser på serie😅 ligger så lenge baby vil, hun våkner innimellom for å die, sovner igjen osv. Av og til sover hun 1 time, andre ganger over 2 timer. 15/16: Prater og koser med henne, ligger i babygymmen/tripp trapp stol (hun elsker å ligge å pludre alene) Lager middag, husarbeid etc.. hun får en flaske mme. 16/17: går tur med hunden igjen. Er været fint går vi en lang tur fordi baby sover godt i bæresele. Varierer om hun finner roen i vogna, om hun sovner sover hun bare 30 min, så tar kun den om det er stygt vær og går da en kortere tur. 18/19: litt magetrening, kos, lek etc.. tar på pyjamas. 19/20: benker oss i sofaen igjen, ammer og baby småsover. Får av og til en flaske mme. Når hun har sovnet skikkelig lurer jeg henne i senga. Dette er som regel i 22/23 tiden. Så er det å slippe hunden ut, rydde litt etc før jeg legger meg. Baby sover godt om natten, ofte gjennom hele natten. Hvis hun våkner er det som regel i 04 tiden, bruker da ca. en time på å amme og få henne til å sovne igjen. Innimellom alt dette er det mye bleieskift, jeg spiser jo mer enn bare middag, noen dager dusjer jeg mens hun er i vippestol, av og til litt besøk av familie osv.. men det er en typisk dag. Jeg syns dagene flyyyr, plutselig er det kveld igjen🙈 Anonymkode: eac64...43f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Har en baby på seks uker og jeg tenker i tre timers perioder. Mat-aktivitet-sove. Regner med å lage litt mer rutiner om en måneds tid. Tror baby bare trenger mest mulig nærhet nå i denne perioden. Anonymkode: b1204...612
F0RUM Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 Min førstefødte var også mye misfornøyd som baby, selvom hun fikk alt hun trengte av mat, søvn, kos og nærhet. Babyer er rett og slett svært forskjellige. Her var bæretøy redningen i den perioden 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå