AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Heisann Er herre, men er nybegynner på dette med vaskemaskin etc. Har denne hettegenseren her: https://www2.hm.com/no_no/productpage.0685814072.html Puttet den i vask forleden, føler kanskje den er litt mindre i str nå? Eller bare noe jeg innbiller meg? Ikke vært i tørk eller noe slik. Anonymkode: 5acc0...951
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Hvis du følger vaskelappen skal den ikke krympe Anonymkode: 95077...b46
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du følger vaskelappen skal den ikke krympe Anonymkode: 95077...b46 Så om jeg vasker den i 20 grader mer/mindre, så vil den krympe? Anonymkode: 5acc0...951
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Så om jeg vasker den i 20 grader mer/mindre, så vil den krympe? Anonymkode: 5acc0...951 Åh herre..... Om det står 40 grader er det maks den "tåler". Hvis du vasker på 60 grader KAN den krympe. Hvordan klarer du deg ellers i livet når du ikke klarer å vaske klær engang? Anonymkode: 95077...b46 5
Million Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Det er vanlig at enkelte ting kan krympe i vask, selv om de ikke "burde" det og man har fulgt vaskeanvisningen. Billige klær er ofte ikke all verdens kvalitet, og kan endre utseende ganske mye etter en vask eller to. Krymping er en av de tingene som kan skje. Vanligvis tåler bomull 40 grader helt fint, det er "standarden" man vasker bomull i som regel, men noen plagg kan likevel krympe. Sånn er det bare. Man kan prøve og klage der man kjøpte den om man gidder det. Men det blir ikke så lett å bevise at man ikke vasket den i mer enn 40 C om det er det som står på vaskelappen inni plagget. 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Million skrev (12 minutter siden): Det er vanlig at enkelte ting kan krympe i vask, selv om de ikke "burde" det og man har fulgt vaskeanvisningen. Billige klær er ofte ikke all verdens kvalitet, og kan endre utseende ganske mye etter en vask eller to. Krymping er en av de tingene som kan skje. Vanligvis tåler bomull 40 grader helt fint, det er "standarden" man vasker bomull i som regel, men noen plagg kan likevel krympe. Sånn er det bare. Man kan prøve og klage der man kjøpte den om man gidder det. Men det blir ikke så lett å bevise at man ikke vasket den i mer enn 40 C om det er det som står på vaskelappen inni plagget. Er HM-kvalitet, så er vel ikke allverdens kvalitet vil jeg tro? Er nok derfor den sikkert har krympet litt. Anonymkode: 5acc0...951 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 H&M krymper raskt om du ikke følger vaskelappen. Anonymkode: 7279a...f83
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Åh herre..... Om det står 40 grader er det maks den "tåler". Hvis du vasker på 60 grader KAN den krympe. Hvordan klarer du deg ellers i livet når du ikke klarer å vaske klær engang? Anonymkode: 95077...b46 Om dere vaske glade foreldre hadde begynt og lært ungene det før man flytta ut, hadde verden vært så mye bedre 😊 Anonymkode: 80bbe...c37 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Det er ikke nødvendigvis kvaliteten som har noe si for krymping.. det har med stoff-typen og om de som selger/lager plagget har "prekrympet" (ok greit det er sikkert noe de bare gjør med dyre klær så det er kanskje det dere tenker på ang kvalitet. At det mister formen i vask har mer med kvaliteten å gjøre da, hvordan plagget er sydd og hvor tykt stoffet er.. men noen stoff-typer må også tørkes på egne måter for å beholde form. Viskose feks endrer lett form når det er fuktig og må behandles forsiktig og feks tørkes flatt eller på oppblåsbar kleshenger) Genseren du linker er 60% polyester og 40% bomull. Polyester krymper ikke i vask. Bomull kan krympe litt, selv om man vasker etter vaskeanvisningen (men vanligvis bare første gang man vasker plagget). Ikke tørk klærne dine i tørketrommel om du er redd for krymping forresten. Vask vanlige klær på 30 eller 40 grader maks, undertøy vasker du på 60 grader. Anonymkode: dd326...726
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Om klærene krymper mer enn 5% (ved vask innenfor temperaturen som står på vaskelappen), skal det stå på vaskelappen. Om det krymper mindre, trenger det ikke stå. Det er helt vanlig at klær krymper litt, spesielt om de er i "naturlige" materialer som bomull, viskose, ull, lin, o.l. Ren polyester, akryl, o.l. krymper som regel ikke. Det er spesielt ved vask på høye temperaturer ting krymper. Anonymkode: ddf61...54a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 14.33): H&M krymper raskt om du ikke følger vaskelappen. Anonymkode: 7279a...f83 Vasker den på 40 grader, men føler den blir litt mindre, mulig jeg innbiller meg det. Kan det være at kvaliteten er dårlig? Koster jo bare 200,- for en hettegenser. Anonymkode: 5acc0...951
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 14.41): Det er ikke nødvendigvis kvaliteten som har noe si for krymping.. det har med stoff-typen og om de som selger/lager plagget har "prekrympet" (ok greit det er sikkert noe de bare gjør med dyre klær så det er kanskje det dere tenker på ang kvalitet. At det mister formen i vask har mer med kvaliteten å gjøre da, hvordan plagget er sydd og hvor tykt stoffet er.. men noen stoff-typer må også tørkes på egne måter for å beholde form. Viskose feks endrer lett form når det er fuktig og må behandles forsiktig og feks tørkes flatt eller på oppblåsbar kleshenger) Genseren du linker er 60% polyester og 40% bomull. Polyester krymper ikke i vask. Bomull kan krympe litt, selv om man vasker etter vaskeanvisningen (men vanligvis bare første gang man vasker plagget). Ikke tørk klærne dine i tørketrommel om du er redd for krymping forresten. Vask vanlige klær på 30 eller 40 grader maks, undertøy vasker du på 60 grader. Anonymkode: dd326...726 Så en hettegenser for 1000,- vil og krympe bittelitt, sammenlignet med en hos HM til 200,-? Jeg vasker på maks 40 grader ja Anonymkode: 5acc0...951
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vasker den på 40 grader, men føler den blir litt mindre, mulig jeg innbiller meg det. Kan det være at kvaliteten er dårlig? Koster jo bare 200,- for en hettegenser. Anonymkode: 5acc0...951 Mye føles mindre når en tar på det nyvasket, men så vier det seg ut under bruk. Bomullen i denne genseren vil nok føles slik, men så lenge du ikke vasker varmere enn 40 holder den seg greit. Vil du være ekstra forsiktig kan du sette ned sentrifugen litt, for hard sentrifuge er nesten like ille som for høy varme. Anonymkode: 355ba...0e6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mye føles mindre når en tar på det nyvasket, men så vier det seg ut under bruk. Bomullen i denne genseren vil nok føles slik, men så lenge du ikke vasker varmere enn 40 holder den seg greit. Vil du være ekstra forsiktig kan du sette ned sentrifugen litt, for hard sentrifuge er nesten like ille som for høy varme. Anonymkode: 355ba...0e6 Er det slik på alle hettegensere, at den vil føles litt smalere/mindre etter vask? Nesten så jeg vil bruke hettegenseren nå, uten å vaske den, så den beholder den deilige passformen. Anonymkode: 5acc0...951
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Kjøper aldri på HM pga det problemet, ALT krymper i vask.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Fnuggolina skrev (5 minutter siden): Kjøper aldri på HM pga det problemet, ALT krymper i vask. Seriøst? Men er hettegensere andre steder virkelig så mye bedre i kvalitet? Anonymkode: 5acc0...951
Gjest Fnuggolina Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Seriøst? Men er hettegensere andre steder virkelig så mye bedre i kvalitet? Anonymkode: 5acc0...951 Kan ikke snakke for bare hettegenser, men jeg synes det varierer veldig. Ikke alltid høyere pris er bedre, men å unngå sentrifuge samt kaldvaske er noe jeg gjør når jeg absolutt ikke vil minske et plagg. Hjelper dessverre ikke på HMklær, men annet. Trykker ut vannet med håndkle. Kjøpte nettopp en mye dyrere sweatgenser fra Part Two til 1400 kr - på lappen stod det «kan krympe x-y%, så det ble håndvask og å trykke ut vannet manuelt (ikke vri, men presse sammen). Avgav ingen farge i bøtta, ett OK tegn iallefall. Endret 23. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Ofte hjelper det å strekke et plagg i fasong etter vask, før det henges til tørk. Ofte står dette på vaskelappen også, men jeg gjør det med det meste av klær egentlig. Og kanskje spesielt litt tykke plagg av denne typen. Anonymkode: fc219...e26
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er det slik på alle hettegensere, at den vil føles litt smalere/mindre etter vask? Nesten så jeg vil bruke hettegenseren nå, uten å vaske den, så den beholder den deilige passformen. Anonymkode: 5acc0...951 Det er slik med det meste i bomull. Anonymkode: 355ba...0e6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 Er det virkelig slik med HM? At alt av klær synker etter en vask? Anonymkode: 5acc0...951
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå