AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Har ei frøken på 7 måneder som sutrer dagen lang. Det er ikke gråt, men sutring og ynking. Hun kan ikke ligge og leke 1 minutt før hun løfter hendene fra gulvet, ligger på magen som en sel, spenner seg og stønner. Gjerne da rett før det kommer rap eller gulp. Hun får plutselig utslett i form av røde prikker på mage og rygg, noe som virker som klør. Hun har alltid vært en gulpebaby, de mistenkte refluks - men gjorde ikke noe med det da hun legger bra på seg. Hun bæsjer flere ganger til dagen og veksler mellom løs og hard bæsj. Vi har vist utslettet til helsestasjon, de mente det ikke kom av noe men at hun bare har sensetiv hud. Og at alle babyer sutrer. Men i dag rett etter hun spiste jordbær-yoghurt har hun prikker på rygg og mage igjen. Raper, med gulp som lukter oppkast - lite, men luktet veldig. Og hun er ekstremt sutrete. Hun sover hele natten, og har ikke melk i løpet av natta. Og på morgenen er hun alltid blid. Så jeg har begynt å mistenke melkeproteinallergi. Dere som har erfaringer med det - hvordan fant dere ut av det og hva var deres symptomer? Legger ved bilde av utslettet hun får. Anonymkode: 01aa9...e94
Million Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Hvis du har begynt å mistenke intoleranse eller allergi mot melkeprodukter, bør du jo ikke fortsette med yoghurt som du skrev at du ga henne senest i dag da? Sønnen min tålte ikke melk i det hele tatt da han var liten. Vi fikk et tips om noen dråper man kan kjøpe på apoteket og dryppe i yoghurter, som spalter melkesukkeret og gjør det fordøyelig for de som er laktoseintolerante. Man drypper det i yoghurten, rører rundt og så skulle det virke en viss tid før den kunne spises. Det fungerte bra, så da ble yoghurter hans kilde til kalsium og slikt. Jeg har beklageligvis glemt navnet på disse dråpene, som kom i en liten dryppeflaske. Han reagerte med voldsom og etsende diare på melk. Melk begynte han å drikke uten problemer da han ble 4-5 år. Da tålte han det helt fint. Så det er ikke nødvendigvis en livslang intoleranse.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Million skrev (1 minutt siden): Hvis du har begynt å mistenke intoleranse eller allergi mot melkeprodukter, bør du jo ikke fortsette med yoghurt som du skrev at du ga henne senest i dag da? Sønnen min tålte ikke melk i det hele tatt da han var liten. Vi fikk et tips om noen dråper man kan kjøpe på apoteket og dryppe i yoghurter, som spalter melkesukkeret og gjør det fordøyelig for de som er laktoseintolerante. Man drypper det i yoghurten, rører rundt og så skulle det virke en viss tid før den kunne spises. Det fungerte bra, så da ble yoghurter hans kilde til kalsium og slikt. Jeg har beklageligvis glemt navnet på disse dråpene, som kom i en liten dryppeflaske. Han reagerte med voldsom og etsende diare på melk. Melk begynte han å drikke uten problemer da han ble 4-5 år. Da tålte han det helt fint. Så det er ikke nødvendigvis en livslang intoleranse. Jeg har fått beskjed om å ikke la være å gi melkeprodukter, for både lege og helsesøster har sagt at utslettet ikke er typisk melkeproteinallergi. Så jeg har bare fulgt det de sier 💁♀️ Vi har fått beskjed om at en skal aldri la være å gi fordi en selv mistenker det, uten at det er påvist. Da for at de kan utvikle intoleranse for produktet du lar være å gi. Var det bare diaré gutten din fikk? Hvordan var det med gulp/utslett? Ts Anonymkode: 01aa9...e94
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Du bør få henvisning for videre utredning. Ikke slutt å gi yoghurt før denne utredningen er gjort Anonymkode: 1b8f2...72d
Million Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått beskjed om å ikke la være å gi melkeprodukter, for både lege og helsesøster har sagt at utslettet ikke er typisk melkeproteinallergi. Så jeg har bare fulgt det de sier 💁♀️ Vi har fått beskjed om at en skal aldri la være å gi fordi en selv mistenker det, uten at det er påvist. Da for at de kan utvikle intoleranse for produktet du lar være å gi. Var det bare diaré gutten din fikk? Hvordan var det med gulp/utslett? Ts Anonymkode: 01aa9...e94 Det er jo ikke sikkert det er melkeproteinallergi datteren din har. Kanskje det er noe annet. Jeg ville prøvd meg litt frem var jeg deg. Du er moren til barnet og kjenner barnet best. Det er ingen fare i å utelate melkeprodukter fra kosten hennes i et par uker mens du finner ut av det. Hvis diare og gulping gir seg når du kutter det, så vet du jo svaret, men kan så teste en gang til å f.eks gi en yoghurt og se om problemet vender tilbake. Men du, jeg kom til å tenke på noe. Gir du jordbæryoghurt ofte? Det finnes folk som er veldig allergiske mot akkurat jordbær... kanskje du kan prøve ren vaniljeyoghurt istedet? Sønnen min hadde kun voldsom diare, ja. Ikke oppkast eller utslett. Eller utslett fikk han jo bak da, fordi diareen etset sånn på huden med en gang den kom i kontakt med hud. Magesyre er sterke saker....
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør få henvisning for videre utredning. Ikke slutt å gi yoghurt før denne utredningen er gjort Anonymkode: 1b8f2...72d Ja, vi skal bestille time til lege 😊 og vi lar ikke være å gi noe som helst før legen mener det er det beste. Ts Anonymkode: 01aa9...e94
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Million skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke sikkert det er melkeproteinallergi datteren din har. Kanskje det er noe annet. Jeg ville prøvd meg litt frem var jeg deg. Du er moren til barnet og kjenner barnet best. Det er ingen fare i å utelate melkeprodukter fra kosten hennes i et par uker mens du finner ut av det. Hvis diare og gulping gir seg når du kutter det, så vet du jo svaret, men kan så teste en gang til å f.eks gi en yoghurt og se om problemet vender tilbake. Men du, jeg kom til å tenke på noe. Gir du jordbæryoghurt ofte? Det finnes folk som er veldig allergiske mot akkurat jordbær... kanskje du kan prøve ren vaniljeyoghurt istedet? Sønnen min hadde kun voldsom diare, ja. Ikke oppkast eller utslett. Eller utslett fikk han jo bak da, fordi diareen etset sånn på huden med en gang den kom i kontakt med hud. Magesyre er sterke saker.... Jeg tror jeg hører på lege og helsesøster der altså 😅 hun drikker jo MME, og dette kan jeg ikke utelate fra kosten. Hun får sjeldent yoghurt. Hun har fått most jordbærsmoothie ofte, uten reaksjon. Vi har nemlig fulgt nøye med når utslettet kommer og når hun gulper. Men det er hver eneste dag og siden hun begynte med fast føde. De sa på helsestasjonen at gulp ingen ville avta når hun begynte med fastføde. Og det stemmer delvis. Det kommer ikke like mye opp, men hun gulper og svelger igjen like ofte som hun gulpet det opp før. Derfor jeg har begynt å mistenke at det kan ha en sammenheng med melka. Men utifra hvordan du beskriver symptomene på din sønn, så høres det ikke helt likt ut. Ts Anonymkode: 01aa9...e94
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Gråt hele natten hver natt i 8 mnd før vi fikk påvist melkeallergi. Hadde 8-10 veldig løse bleier i døgnet, og kunne ikke legges ned. Sov aldri mer enn 10 minutter i strekk. Hun reagerte på melken min da jeg hadde spist melkeprodukter. Anonymkode: 482d6...133
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror jeg hører på lege og helsesøster der altså 😅 hun drikker jo MME, og dette kan jeg ikke utelate fra kosten. Hun får sjeldent yoghurt. Hun har fått most jordbærsmoothie ofte, uten reaksjon. Vi har nemlig fulgt nøye med når utslettet kommer og når hun gulper. Men det er hver eneste dag og siden hun begynte med fast føde. De sa på helsestasjonen at gulp ingen ville avta når hun begynte med fastføde. Og det stemmer delvis. Det kommer ikke like mye opp, men hun gulper og svelger igjen like ofte som hun gulpet det opp før. Derfor jeg har begynt å mistenke at det kan ha en sammenheng med melka. Men utifra hvordan du beskriver symptomene på din sønn, så høres det ikke helt likt ut. Ts Anonymkode: 01aa9...e94 Det høres ikke ut som melk er problemet. Om du tror det er melk må du kutte melk fra kosten og gå over til melkefri mme. Men ville heller kuttet andre ting, som jordbær f.eks som er kjent for å gi utslett. Melk pleier ikke i gi utslag slik du sier, det pleier å ta lenger tid før bedring Anonymkode: 0efb6...c03
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Vi hadde en unge som var utilpass. Kuttet melk helt (melkefri mme) og hun var en annen unge etter 1 uke Anonymkode: 0efb6...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå