Gå til innhold

Tørke klær i tørketrommel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg tørketrommel. Fantastisk til sengeklær og håndduker, men jeg lurer på om jeg også kan tørke kjoler og topper i bomull med litt elastan og de i viskose i tørketrommel? 

Anonymkode: c9831...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva du mener med "kan". 

Tørketrommel sliter voldsomt på klærene. De krymper, falmer, og blir veldig slitt. Selv om man har "kaldprogram" som det står kan brukes til mer delikate ting. Så lurt er det ikke, nei, verken for økonomien eller miljøet. 

Vi tromler bare type håndklær, sengetøy, og undertøy. Alt annet henges opp. Vi tromlet alt av babyklær i de første månedene de gangene vi hadde baby, og så jo hvor utrolig det slet på tøyet (men da dreit vi i det, siden det kun skulle brukes kort tid og vi hadde ekstremgulper og skiftet klær på ungene ørten tusen ganger om dagen...). 

Anonymkode: 3b9a3...fdc

Skrevet

Du må lese på vaskeanvisningen på klærne, det står der. Personlig gjør jeg det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hiver alt i tørketrommelen. Håndklene som nå har blitt tørket i trommelen i 5 år er faktisk like fine. Klærne holder fargen og passformen like godt. Se på vaskeanvisningen hva klærne tåler, et godt utgangspunkt. 

Anonymkode: 5af5b...315

• Liker 11
Skrevet

Kommer også an på tørketrommelen. AEG sin ganske nye 9-serie er godkjent av et ellerannet ullselskap, så der kan man relativt trygt tørke ullplagg i trommel

Men lufttørking er nok det tryggeste

• Liker 2
Skrevet

Blir jo mer jobb fordi du er nødt til å stryke det som har vært i tørketrommel. Derimot dersom du henger det pent opp, kan du kanskje slippe unna strykingen. 

Anonymkode: e6a4a...a6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir jo mer jobb fordi du er nødt til å stryke det som har vært i tørketrommel. Derimot dersom du henger det pent opp, kan du kanskje slippe unna strykingen. 

Anonymkode: e6a4a...a6d

Føler ofte det blir omvendt! At det blir mindre stryking ved bruk av tørketrommel. Kreves dog at tøyet brettes eller henges opp med en gang de er ferdig tørket. Kommer sikkert an på hva slags plagg det er snakk om, men personlig syns jeg der blir mer stryking om tøyet henges opp. Føler det blir midt i mellom, ikke veldig krøllete, men akkurat nok til at det ser ustelt ut. Men kommer nok som sagt an på hvilke plagg det gjelder.

• Liker 3
Skrevet

Her går alt i trommelen, til og med ulltøy til både store og små. Ingen problemer med falming eller slitasje. Har absolutt ikke en 'toppmodell' av tørketrommel.

Anonymkode: 3cbf4...7a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg tromler håndklær, sengetøy, truser & sokker. Andre plagg tromler jeg kun hvis det haster å få tørket det, dvs sjelden. 
Dyner, puter & dunjakker tromler jeg også, med tennisballer.

Et studieår jeg bodde et sted med lite plass til stativtørking tromlet jeg nesten alt. Jeg hadde en ganske slitt garderobe etter det året. Men det er lenge siden og trommelen var sikkert fra ca 1990.

Anonymkode: 08eab...c03

• Liker 2
Skrevet

Eg tromlar det meste. Ikkje kjoler og fine topper, ull og stretchdongeri. 

Skrevet

Er du eksperimentell med litt god råd så sett i gang og test ut. Alt kan erstattes hvis det blir ødelagt av varme. 

Jeg putter aldri elastan-tøy m.m. i min trommel, men jeg har ikke en fancy modell heller. Kun bomull for meg.

Skrevet

Vi bruker tørketrommel til omtrent alt bortsett fra ull. Ingen plagg har blitt ødelagt.

• Liker 1
Skrevet
Fjaselina skrev (34 minutter siden):

Eg tromlar det meste. Ikkje kjoler og fine topper, ull og stretchdongeri. 

Det finnes et ullprogram som fungerer veldig bra på ull. 

Skrevet

Jeg tromler t-skjorter og undertøy, barna sine klær og håndklær og sengetøy. Henger opp bukser og gensere/bluser til voksne, og ull. Passer på å vrenge de barneklærne som har print, da holde de lengre. Kan hende det sliter litt mer på klærne enn å lufttørke, men med tre unger og en mann som trener hver dag, så velger jeg å bruke tiden på andre ting enn å henge opp klær. 

• Liker 2
Skrevet

Skyllemiddel og tørketrommel er drepen på elastan, men det går fint i ny og ne. 

Anonymkode: dee9f...209

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...