AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Jeg skal endre adresse til hos min samboer. Er fra forskjellige byer og namsmannen på mitt hjemsted er involvert i min økonomi og jeg har fast trekk. Det er kommet flere saker inn hos namsmannen. Hvordan blir det når jeg bytter kommune? Er også redd for at de kan kontakte samboer da han eier hus osv. Anonymkode: b55be...be7
TBergh Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Hei Når du har trekk i inntekten, skal trekket følge nedenforstående forskrifts bestemmelser om hva du skal ha til livsopphold, som pr d.d. er kr 8 989,00 for enslige. I tillegg skal du ha tillegg for bokostnader. Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-06-13-724 Når du blir samboende blir livsoppholdsbeløpet redusert noe, da det nå antas at alle fellesutgifter dele på 2 – to. Dette vil typisk være slike ting som strøm, innboforsikringer, mat m.m. Du skal også ha godkjent dekning av halve husleien, eller eventuelt halvparten av rentene på boliglånet. Du vil ikke få aksept for halvparten av avdragene, da dette vil medføre at du vil bidra til å øke din samboers formue. De utgiftene du hevder du har, og krever fradrag for, må dokumenteres. Dette vil i din situasjon bety at du må fremlegge dokumentasjon for de renteutgifter som din samboer har i forbindelse med sitt boliglån. Slik du ordlegger deg, oppfatter jeg det slik at din fremtidige samboer ikke er kjent med din økonomiske situasjon. Jeg anbefaler deg å være åpne og ærlig om din økonomi. Det er en meget stor sannsynlighet for at dette vil bli oppdaget etter en tids samboerskap. Det vil være mye verre å bli tatt i å lyve og om dårlig økonomi. Å starte et samboerskap basert på løgn, tror jeg ikke er så veldig lurt. Hadde dette skjedd med meg, hadde jeg lurt på hva annet samboeren lyver om. Det vil da også selvfølgelig bli enda vanskeligere å overbevise samboeren om at du ikke lyver om noe annet, når du først er tatt i en løgn. Løgnen du blir tatt i er av stor betydning for et samboerforhold. Håper dette gir svar på det du lurer på. Med vennlig hilsen TBergh 15
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Namsmannen er en jævel. Han kan i praksis gjøre hva han vil og driter i lover og rettigheter. Han kommer sikkert til å ta kontakt med samboeren din bare for å være jævlig. En gang kom namsmannen og kastet meg ut av huset mitt, barrikaderte inngangene og stjal alle eiendelene mine. Fy faen for en jævel han er. Anonymkode: 0e3c3...359
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Namsmannen er en jævel. Han kan i praksis gjøre hva han vil og driter i lover og rettigheter. Han kommer sikkert til å ta kontakt med samboeren din bare for å være jævlig. En gang kom namsmannen og kastet meg ut av huset mitt, barrikaderte inngangene og stjal alle eiendelene mine. Fy faen for en jævel han er. Anonymkode: 0e3c3...359 Namsmann følger lov. Anonymkode: ec75f...3fe 9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Namsmannen er en jævel. Han kan i praksis gjøre hva han vil og driter i lover og rettigheter. Han kommer sikkert til å ta kontakt med samboeren din bare for å være jævlig. En gang kom namsmannen og kastet meg ut av huset mitt, barrikaderte inngangene og stjal alle eiendelene mine. Fy faen for en jævel han er. Anonymkode: 0e3c3...359 Du hadde fått temmelig mange måneder på å inngå en avtale med kreditor før namsmannen sto på døra. Du fikk nok varsel om at de kom også. Forøvrig så kunne du hente ut igjen alle eiendelene dine fra lager som de ble kjørt til. Så at du ikke betalte regningene dine, og kom i dialog med kreditor kan du takke deg selv for. For namsmannen har ikke gjort noe ulovlig. Anonymkode: a0e04...3c3 9
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Påstand: "Namsmannen er en jævel ..." osv. Påstand: "Namsmannen følger lover og regler ..." osv. Jeg har en viss erfaring med - selv om ikke jeg ville brukt ordet "jævel" - så kan man godt kalle det en nok så fri tolkning av lover og regler. Det ble påstått at jeg var tilstede på et møte - jeg ble oppringt av en dame som sa hva hun het og lurte på ting om min økonomi. Det ble aldri nevnt at dette var et utleggsmøte. Jeg ble en smule forbløffet når jeg fikk brev med referat fra møtet der jeg stod at jeg var tilstede (jada, jeg skulle selvsagt ha fulgt med bedre på tidsfrister og post og visst at det var møte - jeg vet det). Som om ikke denne uhyrligheten var nok satte namsmannen livsoppholdssatsene etter eget hode. Jeg rådførte meg med advokat og møtte opp hos namsmannen men han var urokkelig. Han ble imidlertid svært medgjørlig når advokaten min skrev i brevs form det samme jeg hadde sagt muntlig. Til TS vil jeg anbefale åpenhet med samboer - det er eneste farbare vei. Din samboers økonomi kan og vil bli påvirket av at du har dårlig råd, du vil ha korrespondanse om sakene dine. Det er ikke noen god start på et samboerskap å lyge. Men namsmannen skal ikke ta kontakt direkte med din samboer for dine utlegg.
Caladium Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Det beste rådet her må være å være ærlig med han du skal flytte inn til...
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Blondie65 skrev (1 time siden): Påstand: "Namsmannen er en jævel ..." osv. Påstand: "Namsmannen følger lover og regler ..." osv. Jeg har en viss erfaring med - selv om ikke jeg ville brukt ordet "jævel" - så kan man godt kalle det en nok så fri tolkning av lover og regler. Det ble påstått at jeg var tilstede på et møte - jeg ble oppringt av en dame som sa hva hun het og lurte på ting om min økonomi. Det ble aldri nevnt at dette var et utleggsmøte. Jeg ble en smule forbløffet når jeg fikk brev med referat fra møtet der jeg stod at jeg var tilstede (jada, jeg skulle selvsagt ha fulgt med bedre på tidsfrister og post og visst at det var møte - jeg vet det). Som om ikke denne uhyrligheten var nok satte namsmannen livsoppholdssatsene etter eget hode. Jeg rådførte meg med advokat og møtte opp hos namsmannen men han var urokkelig. Han ble imidlertid svært medgjørlig når advokaten min skrev i brevs form det samme jeg hadde sagt muntlig. Til TS vil jeg anbefale åpenhet med samboer - det er eneste farbare vei. Din samboers økonomi kan og vil bli påvirket av at du har dårlig råd, du vil ha korrespondanse om sakene dine. Det er ikke noen god start på et samboerskap å lyge. Men namsmannen skal ikke ta kontakt direkte med din samboer for dine utlegg. Nokså fri tolkning av lover og regler? Kan det hende det finnes en regel som sier man kan gjennomføre utleggsmøte per telefon dersom skyldneren ikke dukker opp til møter til tross for innkalling? Og at du ikke klarte å gi utrykk for dine synspunkter muntlig, slik at det ikke ble forstått før det kom skriftlig? Joda så.. Anonymkode: b25da...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Namsmannen er en jævel. Han kan i praksis gjøre hva han vil og driter i lover og rettigheter. Han kommer sikkert til å ta kontakt med samboeren din bare for å være jævlig. En gang kom namsmannen og kastet meg ut av huset mitt, barrikaderte inngangene og stjal alle eiendelene mine. Fy faen for en jævel han er. Anonymkode: 0e3c3...359 He he....ikke noe med deg å gjøre vel? Kom han helt uten grunn.....? 😏 Anonymkode: 4e89e...6bf 1
Duff Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Dette må du informere om ts, alt kommer for en dag når man bor sammen.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Namsmannen er en jævel. Han kan i praksis gjøre hva han vil og driter i lover og rettigheter. Han kommer sikkert til å ta kontakt med samboeren din bare for å være jævlig. En gang kom namsmannen og kastet meg ut av huset mitt, barrikaderte inngangene og stjal alle eiendelene mine. Fy faen for en jævel han er. Anonymkode: 0e3c3...359 Tror nok det er en del brev du ikke har åpnet når det gikk så langt. Anonymkode: 72b87...d4f 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Namsmannen er en jævel. Han kan i praksis gjøre hva han vil og driter i lover og rettigheter. Han kommer sikkert til å ta kontakt med samboeren din bare for å være jævlig. En gang kom namsmannen og kastet meg ut av huset mitt, barrikaderte inngangene og stjal alle eiendelene mine. Fy faen for en jævel han er. Anonymkode: 0e3c3...359 Hehe, må jo være som å møte seg selv i døra. Her kommer du og driter i alt som heter vilkår og avtaler, men forventer at andre ikke skal gjøre det samme. Jeg tipper du syns banker er ganske onde også. Er enig med de andre her ts, du burde snakke med din fremtidige samboer. Anonymkode: 8b25f...681 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Dette finner din kjæresten ut av. Vil du at han skal finne dette ut via namsmann eller skal du fortelle han? Anonymkode: 7289f...265
Gjest Blondie65 Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nokså fri tolkning av lover og regler? Kan det hende det finnes en regel som sier man kan gjennomføre utleggsmøte per telefon dersom skyldneren ikke dukker opp til møter til tross for innkalling? Og at du ikke klarte å gi utrykk for dine synspunkter muntlig, slik at det ikke ble forstått før det kom skriftlig? Joda så.. Anonymkode: b25da...ee7 Ja, da ville det jo vært fint at man visste at man var i et slikt møte. Det begynner å bli en stund siden dette nå så jeg husker ikke nøyaktig omstendighetene rundt det men jeg husker at advokaten min reagerte når han hørte hvordan møtet var avholdt. Og når det gjelder at jeg ikke klarte å fremstille meg muntlig - det er noe som er fakta og så er det noe som er tull. Denne tjenestemannen ville ikke høre på meg uansett hva jeg sa siden han hadde gjort seg opp en mening om hvordan ting burde være kontra hvordan det faktisk var. Min oppgave var å fortelle hvor han tok feil, men han var ikke interessert. Da advokaten fremstilte det samme skriftlig ble det påstått at jeg hadde oppgitt feil opplysninger. Det kunne jeg ha bevist skriftlig at jeg ikke hadde gjort. Advokaten sa at jeg ikke var den første som hadde slitt med akkurat denne personen.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Vi hadde en slik sak hvor en gammel dame ble svindlet. Hun var ikke i stand til å betale regninger selv, kunne ikke gå, nesten blind osv. Iallefall gikk denne saken til namsmannen og da ble det opplyst per brev dato og klokkelsett for utleggsmøte. I brevet ble damen invitert til å delta men det sto også at møtet ble gjennomført uavhengig av om hun kom eller ikke. Anonymkode: a5574...fc5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Vi hadde en slik sak hvor en gammel dame ble svindlet. Hun var ikke i stand til å betale regninger selv, kunne ikke gå, nesten blind osv. Iallefall gikk denne saken til namsmannen og da ble det opplyst per brev dato og klokkelsett for utleggsmøte. I brevet ble damen invitert til å delta men det sto også at møtet ble gjennomført uavhengig av om hun kom eller ikke. Anonymkode: a5574...fc5 Tviler på at det kommer så mange på utleggsmøte med namsmannen. Anonymkode: a0e04...3c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå