AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Ja, er klar over at Oslo er hovedstaden vår, men må vi virkelig få alle disse pressekonferansene til Raymond Johnsen? Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall. Oslo er ikke verdens navle - heller ikke Norges. Norge er et langstrakt land som ikke bare består av Oslo, og jeg er dritt lei av både Oslo og Raymond Johnsen. Husker t.om han sa i en tidligere pressekonferanse at Oslo burde prioriteres i vaksinekøen. Han ba regjeringen om å slutte med å fordele vaksiner rundt om i landet og heller gi de til Oslo. Heldigvis gikk ikke regjeringen med på det. https://www.nettavisen.no/nyheter/raymond-johansen-vil-ha-flest-vaksiner-kan-ikke-behandle-hele-landet-likt/s/12-95-3424073350 Er så lei av den mannen som mener at Oslo alltid skal gå først og at resten av landet må rette seg etter han. Flere som er lei han? Anonymkode: 64391...284 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Selvfølgelig bør Oslo prioriteres når det kommer til vaksiner. Det er her det er størst trykk og høyest smittespredning. Hele Norge får best uttelling ved at man prioriterer der det er mest smitte. Hadde smitten vært størst på bygda burde bygda bli prioritert først. Men sånn er det ikke. Nå bruker dem faktisk ressurser på å frakte vaksiner langt ut på forblåste øyer hvor det aldri har vært smitte engang. Mest sannsynlig gjøres denne prioriteringen for at sensitive distriktsfolk med som deg ikke skal føle seg nedprioritert og utvikle et enda større storbykompleks. Anonymkode: ad995...800 24
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig bør Oslo prioriteres når det kommer til vaksiner. Det er her det er størst trykk og høyest smittespredning. Hele Norge får best uttelling ved at man prioriterer der det er mest smitte. Hadde smitten vært størst på bygda burde bygda bli prioritert først. Men sånn er det ikke. Nå bruker dem faktisk ressurser på å frakte vaksiner langt ut på forblåste øyer hvor det aldri har vært smitte engang. Mest sannsynlig gjøres denne prioriteringen for at sensitive distriktsfolk med som deg ikke skal føle seg nedprioritert og utvikle et enda større storbykompleks. Anonymkode: ad995...800 Jeg synes det blir helt feil at resten av landet skal måtte innrette seg etter Oslo. Raymond må få bedre kontroll på befolkningen sin for å unngå all smitten. Når det gjelder her jeg bor så er vaksine av ansatte i helsevesenet startet, og jeg vil få vaksine som helsearbeider før jeg vil få det som utsatte grupper i min alder, så ikke tenk på det. Men det er ikke bare ang koronaen at jeg er lei av at Raymond stadig kommer ut i media og forteller at Oslo bør prioriteres. Altså, det kan gå flere år mellom hver gang jeg er i Oslo. Jeg har ikke behov for at de stadig skal prioriteres. Anonymkode: 64391...284 4
tangent Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Nå har jo Oslo nærmere 700 000 innbyggere, så det er jo en betydelig del av Norges befolkning. Så nyheter som angår Oslo angår jo ganske mange. Kan skjønne at du er lei av det, men det er jo bare å skru av når det er noe som ikke angår deg. 11
Blekkulfina Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, er klar over at Oslo er hovedstaden vår, men må vi virkelig få alle disse pressekonferansene til Raymond Johnsen? Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall. Oslo er ikke verdens navle - heller ikke Norges. Norge er et langstrakt land som ikke bare består av Oslo, og jeg er dritt lei av både Oslo og Raymond Johnsen. Husker t.om han sa i en tidligere pressekonferanse at Oslo burde prioriteres i vaksinekøen. Han ba regjeringen om å slutte med å fordele vaksiner rundt om i landet og heller gi de til Oslo. Heldigvis gikk ikke regjeringen med på det. https://www.nettavisen.no/nyheter/raymond-johansen-vil-ha-flest-vaksiner-kan-ikke-behandle-hele-landet-likt/s/12-95-3424073350 Er så lei av den mannen som mener at Oslo alltid skal gå først og at resten av landet må rette seg etter han. Flere som er lei han? Anonymkode: 64391...284 Tuller du? Ser du ikke sammenhengen mellom storby, befolkningstetthet, sammensetning og smittemønster? Kontra bygdesamfunn med mye lavere befolkningstetthet, annen sammensetning og derfor mindre smitte. Tror du virkelig det bare handler om Oslo-folk sin oppførsel eller Raymond sin manglende kontroll som sådan? Til og med flere kommuneleger i områder med liten smitte har jo gått ut og sagt at steder med høyt smittetrykk burde prioriteres først, storby eller ei. 12
Apollonia Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Vel, Oslo er vår eneste storby, og smittesituasjonen her har ringvirkninger for hele landet. Det du ser i Oslo i dag kan komme til en by eller et tettsted nær deg om noen uker, hvis trenden får fortsette. Og så regner jeg med at tven din har en av-knapp, bruk den når det kommer ting du ikke er interessert i. Jeg skrur stort sett på for å se første del av pressekonferansene, for å få med restriksjoner/lettelser, så skrur jeg av når de begynner med pjattet. 7
NorthernLight Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall Det er mest smitte i Oslo Øst. Grorud, Søndre Nordstrand, Stovner, Alna osv. Det har vært sånn i mange måneder. Folk der klarer tydeligvis ikke å ta smittevern alvorlig av en eller annen grunn. Det er der det er mest problemer med gjenger osv osv. Merkelig det der... 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 (endret) Det er naturlig siden Oslo er hovedstaden og den viktigste byen i Norge. Endret 20. januar 2021 av Aragorn ll Elessar 2
Fungerende Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Langt mer lei det smålige Oslo-hatet. Det trådstarter skriver er heller ikke riktig. Raymond Johansen har aldri sagt at Oslo skulle prioriteres spesielt, men at man burde prioritere områder med mye smitte. Var heller ikke snakk om å stanse fordelingen av vaksiner andre steder. Hva er forresten Norges navle? 5
Sylveon Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, er klar over at Oslo er hovedstaden vår, men må vi virkelig få alle disse pressekonferansene til Raymond Johnsen? Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall. Oslo er ikke verdens navle - heller ikke Norges. Norge er et langstrakt land som ikke bare består av Oslo, og jeg er dritt lei av både Oslo og Raymond Johnsen. Husker t.om han sa i en tidligere pressekonferanse at Oslo burde prioriteres i vaksinekøen. Han ba regjeringen om å slutte med å fordele vaksiner rundt om i landet og heller gi de til Oslo. Heldigvis gikk ikke regjeringen med på det. https://www.nettavisen.no/nyheter/raymond-johansen-vil-ha-flest-vaksiner-kan-ikke-behandle-hele-landet-likt/s/12-95-3424073350 Er så lei av den mannen som mener at Oslo alltid skal gå først og at resten av landet må rette seg etter han. Flere som er lei han? Anonymkode: 64391...284 Jeg er lei av bygdefolk som oppfører seg som primadonnaer og tror at verden kretser rundt om deres biiitelille by. Det bor utrolig mange mennesker i Oslo. Ekstremt mange pendler også inn til Oslo på grunn av arbeid. Det er mye som er relevant for mange. Kanskje det ikke relevant for deg akkurat der du bor, men det er en grunn til at det skrives om og det er fordi at folk leser det. 12
Blekkulfina Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 All den tid Oslo anses som episenter for pandemien her i Norge burde det vel rent objektivt sett være av interesse for folk andre steder i landet hva som skjer på corona-fronten der? I tillegg er det rundt 200 000 mennesker som pendler til/ fra Oslo hver uke pga jobb. Så det som skjer i Oslo angår faktisk rett i underkant av 1 million mennesker her i landet direkte, i tillegg til at det også påvirker diverse familieforhold/ besøk osv indirekte. 5
Capt. Obvious Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Vel, jo mindre smitte i Oslo, jo bedre for store deler av resten av landet også, siden mange av de som "bruker" Oslo studerer eller jobber der. Og jeg er ikke helt enig i at man ikke forsøker å ha kontroll på smitten, Oslo er jo et av de stedene i landet med strengest smittevern. Nå ble den såkalte sosiale nedstengningen forlenget to uker til, kun med noen få lettelser for barn og unge. 3
J.E Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, er klar over at Oslo er hovedstaden vår, men må vi virkelig få alle disse pressekonferansene til Raymond Johnsen? Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall. Oslo er ikke verdens navle - heller ikke Norges. Norge er et langstrakt land som ikke bare består av Oslo, og jeg er dritt lei av både Oslo og Raymond Johnsen. Husker t.om han sa i en tidligere pressekonferanse at Oslo burde prioriteres i vaksinekøen. Han ba regjeringen om å slutte med å fordele vaksiner rundt om i landet og heller gi de til Oslo. Heldigvis gikk ikke regjeringen med på det. https://www.nettavisen.no/nyheter/raymond-johansen-vil-ha-flest-vaksiner-kan-ikke-behandle-hele-landet-likt/s/12-95-3424073350 Er så lei av den mannen som mener at Oslo alltid skal gå først og at resten av landet må rette seg etter han. Flere som er lei han? Anonymkode: 64391...284 Nei jeg er ikke lei av Raymond Johansen. Oslo har også forresten hatt sjelden pressekonferanse. F. Eks ble tiltakene bare forlenget etter jul uten at det ble mer enn en liten notis på vg. Da Bergen hadde økt smitte i høst var det jevnlige pressekonferanser hele tiden. Jeg tror det motiverer og støtter borgerne i en vanskelig tid og faktisk stå oftere frem med oppdateringer osv. Jeg synes Oslo ikke har vært flinke nok til dette faktisk. Raymond skal vise seg mer han , ikke mindre. I tillegg er han tydelig og litt « streng» og det er en fordel i denne situasjonen. At Oslo har mer smitte kommer av flere grunner. Det er en storby med 700000 innbyggere, og et knutepunkt for reiser innland / utland. Det er mer trangboddhet, det er veldig mange som er avhengig av kollektiv transport og her er veldig mange med fremmedkulturell bakgrunn som heller ikke kan norsk godt nok til og forstå reglene. Oslo folk har hatt strenge tiltak i lang tid. Og det er ikke at vi som bor i Oslo ikke følger regler. Det er rett og slett i virusets sin egenskap og smittes lettes der der det er mest folk. Hvis Oslo får smitten ned gagner det hele landet. Synes derfor det ikke ville vært noe urettferdig at Oslo skulle fått mest vaksiner heller. Det er Oslo som har vært episenter hele epidemien. En 80 åring på Stovner har mange ganger mer risk for og smittes enn en 80 åring i et lite øysamfunn. Synes vaksinene skulle spres ut over våre største byer deriblant Oslo først. Nasjonale tiltak varer bare lenger om ikke byene får kontroll. Endret 20. januar 2021 av J.E 2
Collan Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, er klar over at Oslo er hovedstaden vår, men må vi virkelig få alle disse pressekonferansene til Raymond Johnsen? Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall. Oslo er ikke verdens navle - heller ikke Norges. Norge er et langstrakt land som ikke bare består av Oslo, og jeg er dritt lei av både Oslo og Raymond Johnsen. Husker t.om han sa i en tidligere pressekonferanse at Oslo burde prioriteres i vaksinekøen. Han ba regjeringen om å slutte med å fordele vaksiner rundt om i landet og heller gi de til Oslo. Heldigvis gikk ikke regjeringen med på det. https://www.nettavisen.no/nyheter/raymond-johansen-vil-ha-flest-vaksiner-kan-ikke-behandle-hele-landet-likt/s/12-95-3424073350 Er så lei av den mannen som mener at Oslo alltid skal gå først og at resten av landet må rette seg etter han. Flere som er lei han? Anonymkode: 64391...284 At Oslo, særlig Oslo øst, har vært episenter i Norge siden mars 2020 skyldes ikke at Raymond Johansen eller byrådet har gjort en dårlig jobb. Oslo er den byen i Norge med høyest befolkning og med høyest befolkningstetthet. Hvis du ser på bydelene i Oslo etter henholdvis trangboddhet og smitte vil det være så og si 100% overlapp mellom de områdene i øst som er mest trangbodde og de områdene som har mest smitte. På vestkanten er smittetettheten veldig lav. I tillegg til at folk bor trangt på østkanten har de jobber som i mindre grad kan gjøres fra hjemmekontor; drosjesjåfør, bussjåfør, vasking etc. De bor altså trangere og har jobber med høyere smitterisiko, ikke rart det er mer smitte der enn i det meste av Norge ellers. Vaksinefordeling: Det ville vært veldig fornuftig om man lagde fordelingsnøkkel etter smittetetthet (da sett siden mars 2020 og ikke bare et øyeblikksbilde) og ikke fordelte det likt i forhold til befolkningen. Ja, det fins folk i risikogruppene i distriktene også. Men hvor har en person i risikogruppen størst sjanse til å bli smittet? I en grisgrendt utkantkommune eller i Oslo øst? Svaret er Oslo øst selvsagt. Ved å gi flere doser til de store byene med mest smitte i forhold til befolkningsstørrelsen vil vi kunne spare flere liv. 5
Collan Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 1 hour ago, NorthernLight said: Det er mest smitte i Oslo Øst. Grorud, Søndre Nordstrand, Stovner, Alna osv. Det har vært sånn i mange måneder. Folk der klarer tydeligvis ikke å ta smittevern alvorlig av en eller annen grunn. Det er der det er mest problemer med gjenger osv osv. Merkelig det der... Nei, det ikke fordi folk er dumme. Det er en veldig stor sammenheng mellom hvor trangbodde bydelen er og hvor mye smitte det er. Oslo vest, der det er mye større avstand mellom folk, har lite smitte. Dessuten har folk i Oslo øst i større grad jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor; bussjåfør, vasking etc. De bor tettere og har jobber med høyere smitterisiko, er det da så rart at det er mer smitte der? 5
NorthernLight Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 Collan skrev (2 minutter siden): Nei, det ikke fordi folk er dumme. Det er en veldig stor sammenheng mellom hvor trangbodde bydelen er og hvor mye smitte det er. Oslo vest, der det er mye større avstand mellom folk, har lite smitte. Dessuten har folk i Oslo øst i større grad jobber som ikke kan gjøres fra hjemmekontor; bussjåfør, vasking etc. De bor tettere og har jobber med høyere smitterisiko, er det da så rart at det er mer smitte der? At det du sier spiller en rolle er helt klart, men jeg tror ikke på at det er hele grunnen gitt..
T-Rex Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 Jeg bor i Oslo, og skulle ønske at det var flere nyheter (eller hva som helst) fra andre steder i landet. Jeg har dessverre ikke råd til å abonnere på enhver lokalavis, ellers hadde jeg gjort det.
Mezzosoprena Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Skal vi se - jeg har sett pressekonferanser fra Trondheim, Bergen, Moss, Fredrikstad og ett eller annet sted oppi Gudbrandsdalen... osv osv - kanskje det er det stedet med massivt smittetrykk som blir belyst, og siden Oslo har dette stort sett hele tiden så er det ikke rart at vi ser pressekonferanser derfra. Jeg klarer i hvert fall ikke å se på dette som et problem... 2
Meridian Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, er klar over at Oslo er hovedstaden vår, men må vi virkelig få alle disse pressekonferansene til Raymond Johnsen? Det er da ikke resten av landet sin skyld at han ikke klarer å ha såpass kontroll på innbyggerne sine at de stadig har høye smittetall. Oslo er ikke verdens navle - heller ikke Norges. Norge er et langstrakt land som ikke bare består av Oslo, og jeg er dritt lei av både Oslo og Raymond Johnsen. Husker t.om han sa i en tidligere pressekonferanse at Oslo burde prioriteres i vaksinekøen. Han ba regjeringen om å slutte med å fordele vaksiner rundt om i landet og heller gi de til Oslo. Heldigvis gikk ikke regjeringen med på det. https://www.nettavisen.no/nyheter/raymond-johansen-vil-ha-flest-vaksiner-kan-ikke-behandle-hele-landet-likt/s/12-95-3424073350 Er så lei av den mannen som mener at Oslo alltid skal gå først og at resten av landet må rette seg etter han. Flere som er lei han? Anonymkode: 64391...284 Det bor 1 million mennesker i Oslo og Akershus. Akershus er det fylket som ligger rundt hele Oslo. Såklart vi hører om hovestaden, og det bor jo folk fra hele landet og verden her. Er fåtallet som egentlig er fra Oslo. Så det er jo viktig å få vaksinert der trykket er størst, som er de stedene der det bor mange mennesker tett. Jeg kommer fra langt nord på Østlandet, fra fjellbygdene som ligger østafjells, men har bosatt meg i Oslo pga studie og jobb. De fleste jeg kjenner i Oslo kommer fra andre steder i landet eller de har vokst opp i Oslo men har foreldre som kommer fra andre steder i landet. Også mange som har norsk mor og utenlandsk far f.eks. Eller begge foreldrene er utenlandske. Jeg kjenner faktisk ingen som er ekte Osloborger. Da tenker jeg på de som har vokst opp i Oslo, har foreldre som er fra Oslo, og besteforeldre som kommer fra Oslo. Ekte Osloborgere er sjelden da vi alle er en mix av alt mulig. Endret 20. januar 2021 av Bølle 3
Collan Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 14 minutter siden, NorthernLight said: At det du sier spiller en rolle er helt klart, men jeg tror ikke på at det er hele grunnen gitt.. Noe kan jo også skyldes at det er mange som ikke snakker så godt norsk der og som ikke får med seg tiltakene, men hovedgrunnen er trangboddhet og jobber med høyere smitterisiko enn de av oss som har hjemmekontor. Forestill deg en leilighet på 50-60 kvadratmeter med foreldre og 2-3 barn. Hvis et av barna blir smittet, hvordan skal de andre klare å unngå å komme i nærheten av det smittede barnet over en periode på 10-12 dager?
Anbefalte innlegg