AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei. Lurer på om man setter veneflon på alle under fødsel uansett om man skal ha epidural eller ikke. Er det en standard prosedyre at alle får dette selv om det kanskje ikke er behov for det? Jeg har ikke sprøyteskrekk, men stusser over at en venninne med barn var helt klar på at dette er noe alle får uansett, for det har hun fått i de fødslene hun har gått gjennom. Må få frem at hun hadde svangerskapsdiabetes ved hver graviditet. Syns det høres merkelig ut at alle skal ifølge henne få veneflon uansett, og lurer på deres erfaringer? Helst erfaringer fra nylige fødsler siden rutiner kan være endret. Anonymkode: d0fdc...266
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Så å si alle som er innlagt på sykehus får det, uansett årsak til innleggelse. En del av akuttberedskap . Anonymkode: 5c51f...722 20
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Alle får veneflon under fødsel ja. Det handler om akuttberedskap. Anonymkode: 757fc...94a 5
Nalla Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Mulig det er ulik praksis på sykehusene, men jeg fikk ikke veneflon under fødselen. Fikk etterpå da de måtte gi meg medisiner mot blødninger, men hadde jeg ikke fått dem så hadde jeg nok ikke fått veneflon. Som fødende så er du jo i utgangspunktet frisk 😄
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Nei, alle får det overhodet ikke, nei.. Jeg har født to ganger ila de siste tre årene, på to ulike sykehus, og nei, det var aldri snakk om veneflon. Anonymkode: fa445...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Det er slett ikke rutine, nei. Jeg har aldri fått det, tre ukompliserte fødsler på Ullevål, sist for tre uker siden. Anonymkode: cdc51...ab3 2
Marisana Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Jeg fikk heller ikke før de skulle sette epidural, så nei; alle fødende får ikke veneflon. Fødte i 2018, skal føde igjen nå hvert øyeblikk.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Jeg hadde litt veneflonskrekk, selv om jeg ikke har sprøyteskrekk generelt, så jeg lurte også på dette. Og svaret er nei, man får det ikke uansett. Første gang fikk jeg det underveis i fødselen fordi babyen babyens hjertelyd ble dårlig og de begynte å forberede til et mulig akutt keisersnitt (som ikke ble nødvendig, og veneflonen ble aldri tatt i bruk). Andre gang hadde jeg en helt ukomplisert fødsel, og ingen veneflon. Anonymkode: 194c2...57d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde litt veneflonskrekk, selv om jeg ikke har sprøyteskrekk generelt, så jeg lurte også på dette. Og svaret er nei, man får det ikke uansett. Første gang fikk jeg det underveis i fødselen fordi babyen babyens hjertelyd ble dårlig og de begynte å forberede til et mulig akutt keisersnitt (som ikke ble nødvendig, og veneflonen ble aldri tatt i bruk). Andre gang hadde jeg en helt ukomplisert fødsel, og ingen veneflon. Anonymkode: 194c2...57d Fødte i 2018 og 2020 Anonymkode: 194c2...57d
Cer3s Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Nei ikke alle får veneflon. Fikk ikke med førstemann, men måtte legges inn på grunn av høyt blodtrykk med andremann og da fikk jeg veneflon før jeg ble satt i gang
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har født 3 ganger, siste for 6 år siden, så ikke helt nylig. Jeg fikk ikke veneflon så lenge alt gikk greit. Med første fikk jeg veneflon underveis pga noen komplikasjoner som oppstod, med nr2 og 3 fikk jeg ikke veneflon idet hele tatt. Anonymkode: f368d...47a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Alle får ved epidural, for å raskt administrere medikamenter for å øke BT da BT-fall er vanlig bivirkning. Ellers er det noen risikofødende/-fødsler som får veneflon etter prosedyre. Det kan være for eksempel tidligere stor blødning eller høy BMI. Forskjellige sykehus har også forskjellige prosedyrer selvfølgelig Anonymkode: a8bdf...8d3 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Føyer til over; er du og barnet helt friskt/ forventet friskt, din eventuelle tidligere fødsel var normal uten komplikasjoner, nåværende fødsel foreløper normalt og du ikke får epidural, så trenger du ikke veneflon. Sånn er prosedyren på sykehuset jeg jobber på hvertfall. Anonymkode: a8bdf...8d3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Alle får veneflon under fødsel ja. Det handler om akuttberedskap. Anonymkode: 757fc...94a Eh nei Anonymkode: 4b7a0...326 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 Takk for svar alle sammen, ser det er litt delte svar. Kanskje det er ulikt fra sykehus til sykehus. Føder på Ullevål i mars/april og får se om dette er noe jeg får eller ikke:) Anonymkode: d0fdc...266
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 Jeg får det med engang jeg kommer på fødestua pga stor sannsynlighet for komplikasjoner, slik at det er klart ved behov. Anonymkode: 50277...b4c
MiominMio Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 Fikk veneflon med første, men da var jeg ganske langt ute i fødsel og ungen ville ikke ut. Da satte de veneflon for å få gang på riene. Andre gang ingenting - fødte i badekar da og hadde behov for det. Var da aldri spørsmål om veneflon. Skal ikke se bort fra at praksis er forskjellig fra sykehus til sykehus så ville heller har sjekket med den aktuelle fødeavdelingen. De vet best.
Erosrose Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Jeg fikk ikke veneflon. Kanskje fordi de ikke rakk et, hadde styrtfødsel
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 Jeg hadde ikke veneflon, fødte på Ullevål for to år siden. Anonymkode: e9495...080
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 Fikk veneflon med første, prematur tangforløsning. Veneflonen ble ikke brukt. Fikk ikke satt veneflon med andre, helt ukomplisert, spontan fødsel til termin. Anonymkode: 06d3b...be8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå