Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
Guppy88 skrev (2 timer siden):

Viken fylke.

Ønsker ikke å gå nærmere inn på hvor, for ikke å bli gjenkjent.

Det er tøft å jobbe med sosial, ære  være dere som orker det. Ikke noe jeg kunne tenke meg. 

Anonymkode: 623ad...55b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 20.02):

Broren min har Bachelor i PR fra BI, og han har jobbet på et NAV-kontor i Oslo i seks år nå. Før han fikk den jobben hadde han ingen relevant arbeidserfaring (eller jo litt relevant arbeidserfaring for han hadde jobbet som vikar i en barnehage, hehe). De fleste brukerne han har ansvar for å følge opp er vanskelige å kommunisere med, enten fordi de ikke snakker norsk eller engelsk og fordi det alltid blir problemer med tolken, eller fordi de unnviker kontakt og ikke svarer på telefon eller brev. Han sier han bruker mesteparten av arbeidstiden sin på å jakte og gjete på folk, og resten av tiden bruker han på å overtale dem til å gå med på det tiltaket NAV foreslår. Pluss at de har himla mange møter internt. 
Han synes jobben er litt slitsom, men så lenge han ikke lar brukernes historier gå inn på seg synes han det er lettjente penger. Er visstnok rom for å sluntre unna en del, så lenge man stiller på de interne møtene er det visstnok ikke stort med tidsfrister og sånt å forholde seg til. Broren min er ingen utpreget empatisk fyr, så han holder nok ut i jobben i mange år.

Anonymkode: 6f3f6...991

Det er nok en fordel om du skal jobbe i NAV. Bedre det enn å bli fullstendig utbrent og være typisk "flink pike" som skal redde alt og alle. Er man for empatisk blir man gjerne spist opp. Flere her skriver at de blir mer kyniske av å jobbe i systemet, og det tror jeg er helt naturlig. En utbrent saksbehandler kan jo heller ikke gjøre en god jobb, så bedre å kunne distansere seg litt for å holde ut i jobben. 

AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 21.45):

Høres ikke helt ut som at broren din passer til denne type jobb.

Anonymkode: eddd6...3ec

Jo, han passer nok godt til jobben. Han har nok de personlige egenskapene som gjør at han kommer til å holde ut i mange år. Da blir han en stabil og erfaren arbeidstaker som kjenner systemet og lovverket. Det er bedre enn å hele tiden måtte ansette nye fordi ansatte blir utbrente eller lei og slutter. 

AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 21.53):

🤣🤣🤣 så nav er stedet for de som liker lettjente penger og unnasluntring. Og ikke evner å kommunisere med brukerne. 

Du må være et troll. 

Anonymkode: 81738...256

Du misforstod dette med kommunikasjon, ab...991 skriver det ganske greit: "De fleste brukerne han har ansvar for å følge opp er vanskelige å kommunisere med, enten fordi de ikke snakker norsk eller engelsk og fordi det alltid blir problemer med tolken, eller fordi de unnviker kontakt og ikke svarer på telefon eller brev".

Brukerne får lære seg et språk som brukes i Norge om de vil ha hjelp fra Staten. De må også svare på henvendelser fra NAV. Det er noe vanskelig å ha kommunikasjon med noen som ikke forstår eller vil snakke med deg. 

Unnasluntring er dumt, men selv om det er "rom" for det er det ikke sikker at broren til ab...991 gjør det. Da er det jo et problem på organisatorisk nivå. Men NAV må jo forholde seg til tidsfrister jf relevant lovverk/forskrift også. 

Du kan ikke kalle noen et troll bare fordi du er uenig med den personen som skriver et innlegg. 

Ts: jeg kjenner kun NAV via venner som jobber der, så kan bare gjengi det jeg har blitt fortalt. Jeg har inntrykk av at det er en grei arbeidsplass. Avhengig av type stilling så vil også kontakten med brukerne varierer. Som i de fleste saksbehandlingsjobber vil du nok ha ansvar for mange saker/ brukere, og det er nok viktig å ha evnen til å prioritere og å legge fra seg jobben når man drar hjem etter ferdig arbeidsdag. Lønnen er helt ok, du blir ikke rik, men det blir man sjeldent i offentlig forvaltning. Jeg selv jobber også mye med mennesker og saksbehandling (men ikke i NAV), og kjenner meg igjen i det om å bli litt mer kynisk. Innerst inne vil vi alle hjelpe, men det er viktig at jobben ikke sluker deg. 

Anonymkode: b7bea...c79

• Liker 4
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Opp

Anonymkode: f885d...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...