Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber som jobbspesialist, og tro meg; enten er de for syke eller så gidder de ikke her også(mye det siste). Krever en enorm tålmodighet, noe jeg innser at jeg ikke har. Leter etter annet arbeid..

Anonymkode: db284...9e6

Men de som ikke gidder....hvorfor får de penger? 

Anonymkode: f885d...ea5

Skrevet

Jeg synes faktisk at samarbeid med fastleger kan være det mest tidkrevende jeg gjør. Som oftest så svarer de ikke og når de gjør så er legeerklæringene så mangelfulle at jeg blir helt matt. Ev en kopi fra forrige, det ser jeg ofte. Det er ikke meg eller NAV dette går utover, men pasientene deres. 

Ellers så er folk forskjellige, men "standard brukeren" hører jeg lite i fra. Jeg må mase hele tiden. Men når vedtaket er på vei til å gå ut og de mener de skal ha uføretrygd, da er de på. Og da er det også for sent. Folk tar ikke ansvar for sitt eget liv. Mange forventer dessverre at vi skal fikse alt mulig for dem. Jeg har stor forståelse for at det er tøft og være syk, og ha med helsevesenet og NAV å gjøre. Men det er mye bedre å være litt aktiv og på hele tiden, da blir ting gjort. Jeg har i overkant av 100 brukere, det sier seg selv at jeg ikke kan sitte på ryggen til alle sammen. Vi burde absolutt vært flinkere til å melde stans av ytelse når brukere ikke møter eller lenger innfrir kravene, men vi har ikke kapasiteten til det. 

Innad så er også NAV strengt og byråkratisk. Og samarbeid mellom lokalkontor og forvaltning er litt så som så. Vi har ikke noen gode fora å gjøre dette på. Nå kan jeg bare si hvordan det føles for meg. Men å ta kontakt med en saksbehandler på forvaltning er ikke det morsomste jeg gjør. Mange der har en veldig ovenfra og ned holdning som gjør samarbeid vanskelig. Dette er kjent innad i NAV. 

Men jeg trives godt på tross av utfordringene. Det hjelper jo mye på at vi som lokalkontor har et godt arbeidsmiljø og en god ledelse, for det betyr veldig mye.

Anonymkode: 1193b...046

• Liker 9
Skrevet (endret)

Feil.... tråd...

Endret av Angelheart2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes faktisk at samarbeid med fastleger kan være det mest tidkrevende jeg gjør. Som oftest så svarer de ikke og når de gjør så er legeerklæringene så mangelfulle at jeg blir helt matt. Ev en kopi fra forrige, det ser jeg ofte. Det er ikke meg eller NAV dette går utover, men pasientene deres. 

Ellers så er folk forskjellige, men "standard brukeren" hører jeg lite i fra. Jeg må mase hele tiden. Men når vedtaket er på vei til å gå ut og de mener de skal ha uføretrygd, da er de på. Og da er det også for sent. Folk tar ikke ansvar for sitt eget liv. Mange forventer dessverre at vi skal fikse alt mulig for dem. Jeg har stor forståelse for at det er tøft og være syk, og ha med helsevesenet og NAV å gjøre. Men det er mye bedre å være litt aktiv og på hele tiden, da blir ting gjort. Jeg har i overkant av 100 brukere, det sier seg selv at jeg ikke kan sitte på ryggen til alle sammen. Vi burde absolutt vært flinkere til å melde stans av ytelse når brukere ikke møter eller lenger innfrir kravene, men vi har ikke kapasiteten til det. 

Innad så er også NAV strengt og byråkratisk. Og samarbeid mellom lokalkontor og forvaltning er litt så som så. Vi har ikke noen gode fora å gjøre dette på. Nå kan jeg bare si hvordan det føles for meg. Men å ta kontakt med en saksbehandler på forvaltning er ikke det morsomste jeg gjør. Mange der har en veldig ovenfra og ned holdning som gjør samarbeid vanskelig. Dette er kjent innad i NAV. 

Men jeg trives godt på tross av utfordringene. Det hjelper jo mye på at vi som lokalkontor har et godt arbeidsmiljø og en god ledelse, for det betyr veldig mye.

Mener du at mange i NAV Forvaltning ser ned på de som jobber på lokalkontoret, og at dette er kjent innad NAV? Jeg har jobbet to år i NAV, men dette er ikke kjent for meg. Jeg ser på ingen måte ned på de som jobber på lokalkontoret, hvorfor skulle jeg det? 

Anonymkode: 505f1...e30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 17.46):

Har jobbet som saksbehandler i NAV Forvaltning i litt over to år og trives kjempegodt. Har ingen brukerkontakt (utenom en sjelden gang over telefon), og det passer meg utmerket.

Kan være mye å gjøre, men synes det er spennende oppgaver. Spesielt etter jeg begynte å jobbe med tilbakekrevingssaker. Nå jobber med det samt behandling av søknader, vurderer henvendelser, vurderer dokumentasjon vi får inn, etterspør dokumentasjon, godkjenner andre saksbehandleres vedtak, sender forespørsler til trygdemyndigheter i andre land osv. 

Det er fleksitid og her jeg jobber er det veldig godt arbeidsmiljø med mye sosialt (ikke nå for tiden da pga. korona). Stortrives.

Høres ut som vi jobber med det samme. 

Anonymkode: 0f512...8e4

Skrevet

Utdannet sosionom og arbeider på NAV med sosialhjelp. Jeg elsker jobben min, men mye av grunnen er nok at jeg har fantastisk flinke kollegaer og vi jobber sammen. Har hospitert på et annet kontor og det var ingen hyggelig opplevelse. Tror at nøkkelen for å jobbe med det området jeg gjør er å kunne lovverket, behandle brukerne som folk, ha empati men sist men ikke minst være løsningsfokusert. Man kan ikke la mennesker i krise og vanskelige økonomiske situasjoner «fikse» ting selv, du må som regel være tett på, sosialt arbeid i nav handler om så mye mer en økonomi! 

Anonymkode: 52862...b98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Mener du at mange i NAV Forvaltning ser ned på de som jobber på lokalkontoret, og at dette er kjent innad NAV? Jeg har jobbet to år i NAV, men dette er ikke kjent for meg. Jeg ser på ingen måte ned på de som jobber på lokalkontoret, hvorfor skulle jeg det? 

Ikke nødvendigvis ser ned på, men det er vanskelig å samarbeide om saker. Etter mye frem og tilbake i Gosys så har jeg dessverre flere ganger opplevd at det ikke oppleves som god kommunikasjon. Det er også for oss nesten umulig å få kontakt med saksbehandlere i forvaltningen og om vi ringer (fordi det ofte er lettere enn å forholde seg til Gosys) så blir det ikke alltid tatt så godt i mot. Har dessverre erfaring med dette og er ikke alene om det. Så du allmøtet i november (var det vel)? Der var jo nettopp dette temaet oppe. 

Så håper dette kan bli bedre. Vi er jo ett NAV, selv om vi er forskjellige avdelinger. Men selvfølgelig gjelder det ikke alle.  :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke nødvendigvis ser ned på, men det er vanskelig å samarbeide om saker. Etter mye frem og tilbake i Gosys så har jeg dessverre flere ganger opplevd at det ikke oppleves som god kommunikasjon. Det er også for oss nesten umulig å få kontakt med saksbehandlere i forvaltningen og om vi ringer (fordi det ofte er lettere enn å forholde seg til Gosys) så blir det ikke alltid tatt så godt i mot. Har dessverre erfaring med dette og er ikke alene om det. Så du allmøtet i november (var det vel)? Der var jo nettopp dette temaet oppe. 

Så håper dette kan bli bedre. Vi er jo ett NAV, selv om vi er forskjellige avdelinger. Men selvfølgelig gjelder det ikke alle.  :)

Var i permisjon og kom tilbake i desember 2020, så det fikk jeg ikke med meg nei. :P Tror kanskje det varierer litt med hvilke ytelser man jobber med i forvaltningen, jeg jobber ikke med "store" ytelser så er ikke så ofte vi kommuniserer med lokalkontorer. 

Skrevet

Var i permisjon og kom tilbake i desember 2020, så det fikk jeg ikke med meg nei. :P Tror kanskje det varierer litt med hvilke ytelser man jobber med i forvaltningen, jeg jobber ikke med "store" ytelser så er ikke så ofte vi kommuniserer med lokalkontorer. 

Liten yrkesskade, skriver alltid årstall etter måned selv om det er åpenbart at jeg snakket om desember 2020😅

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det her høres veldig kjent ut! Jobber også på et lokalkontor, men med noe færre brukere (jobber med ungdom fra a til å og har noen andre funksjoner i tillegg). Her har vi også en super leder og et utrolig bra arbeidsmiljø. Det har vært en stor motivasjonsfaktor for meg.

Personlig synes jeg det verste så langt har vært den dårlige opplæringen, manglende ressurser, samt at det kan være vanskelig å lete opp rett informasjon (jobber som sagt med veldig mye forskjellig). Det fineste er å få hjelpe brukere med stort bistandsbehov ut i arbeidslivet. Synes også det er flott å få samarbeide med så mange forskjellige instanser, blant annet videregående skoler, arbeidsgivere og tiltaksarrangører.

For øvrig vil jeg anbefale de som ønsker en jobb i NAV å sjekke ut stillinger på mindre kontorer. Det er ikke alle kontorer som får så veldig godt kvalifiserte søkere, dessverre. Har man først fått en fot innenfor systemet, har man en stor fordel den dagen det blir ledige stillinger der man egentlig vil bo. Og så er det ekstremt lærerrikt å jobbe på et lite lokalkontor, fordi man treffer på så mange forskjellige problemstillinger. 

Anonymkode: 90125...25d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sosionomstudent på siste året og hadde 16 uker praksis på NAV. Fikk prøve meg på de fleste typer oppgaver de har der, men trivdes ikke. Jeg synes det var kjedelig, lite kontakt med brukere og dagene var veldig lange. Jobbspesialist var kanskje mest interessant, mottak var det kjedeligste. Likevel en god erfaring, fint å vite hvordan systemet faktisk fungerer i praksis. 

Jeg visste på forhånd at det er en type jobb jeg ikke ønsker meg, men hadde håpet å bli positivt overrasket. Det var bedre enn ventet, men fortsatt er det den siste jobben innenfor sosionomyrket jeg kan tenke meg. Skal sies at andre medstudenter som hadde praksis på andre navkontor var veldig fornøyde og kan tenke seg å jobbe på nav som ferdig utdannet. 

Anonymkode: 6d194...7e8

Skrevet

Kjenner meg 100 prosent igjen i det som skrives her. Jeg skal starte opp på et av Norges største NAV kontor i mars. Med Syfo oppfølging. Gruer meg, da jeg kommer fra et lite kontor med gode arbeidsforhold. 

Anonymkode: 623ad...55b

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Utdannet sosionom og arbeider på NAV med sosialhjelp. Jeg elsker jobben min, men mye av grunnen er nok at jeg har fantastisk flinke kollegaer og vi jobber sammen. Har hospitert på et annet kontor og det var ingen hyggelig opplevelse. Tror at nøkkelen for å jobbe med det området jeg gjør er å kunne lovverket, behandle brukerne som folk, ha empati men sist men ikke minst være løsningsfokusert. Man kan ikke la mennesker i krise og vanskelige økonomiske situasjoner «fikse» ting selv, du må som regel være tett på, sosialt arbeid i nav handler om så mye mer en økonomi! 

Anonymkode: 52862...b98

Du har skjønt det! Når man er i krise er hele forsvarsverket gått ned og å manøvrere seg gjennom nav-systemet er ikke lett! Flere av NAV veilederne mine klarer det ikke selv, og de er friske. I tillegg er hodet på et helt annet sted når man er i krise. En NAV-veileder med empati og som klarer å forenkle situasjonen er gull verdt! 

Fortsett der du er. Jeg er sikker på at du blir satt pris på. 

Anonymkode: 9d59d...130

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har skjønt det! Når man er i krise er hele forsvarsverket gått ned og å manøvrere seg gjennom nav-systemet er ikke lett! Flere av NAV veilederne mine klarer det ikke selv, og de er friske. I tillegg er hodet på et helt annet sted når man er i krise. En NAV-veileder med empati og som klarer å forenkle situasjonen er gull verdt! 

Fortsett der du er. Jeg er sikker på at du blir satt pris på. 

Problemet er at man gjerne har 200 brukere på en gang..

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Problemet er at man gjerne har 200 brukere på en gang..

Å bli satt pris på av 200 stk kan da ikke være så gærnt? 😉

Viser man litt empati tror jeg det er enklere å få klientene til å gjøre noe selv for sin situasjon. Når man opplever å få hjelp gjør det noe med en. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viser man litt empati tror jeg det er enklere å få klientene til å gjøre noe selv for sin situasjon. Når man opplever å få hjelp gjør det noe med en. 

Nå må du slutte før jeg dør av latter :hoho:

Tror du oppriktig det er slik det funker? Drysse litt empati på alle disse brukerne så går maskineriet så det griner? Tror du jorda er flat også?

Anonymkode: 6161a...419

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke for de som tror at NAV er deres private minibank. Er du klar over at klientene er alt fra konemishandlere til pedofile? NAV er for ALLE  brukere, man skal bli møtt med respekt men ingen kan kreve at man skal ha empati for slike folk!

• Liker 2
Skrevet

Jobber med sosialhjelp. Det passer for de som liker økonomi, å forholde seg til regler og retningslinjer, men likevel evner refleksjon og individuelle vurderinger. Jeg trives med selve arbeidsoppgavene.

MEN:

Min erfaring er at arbeidsgiver gir utrykk for å bry seg, men når man sier ifra at ting ikke fungerer eller arbeidsmengden er uhåndterlig, er det fullstendig kommunikasjonsstopp. Både jeg selv og mange kolleger har grått på jobb, og meldt ifra, men blir ignorert. Tror ikke ledelsen bryr seg, fordi om ti slutter, ansetter de ti nye. De bryr seg ikke om DEG. Så du må tåle enorm arbeidsbelastning og at du anses som erstattelig. Håper det er bedre på mindre kontorer, men det vet jeg ikke.

Skrevet
Guppy88 skrev (2 minutter siden):

Jobber med sosialhjelp. Det passer for de som liker økonomi, å forholde seg til regler og retningslinjer, men likevel evner refleksjon og individuelle vurderinger. Jeg trives med selve arbeidsoppgavene.

MEN:

Min erfaring er at arbeidsgiver gir utrykk for å bry seg, men når man sier ifra at ting ikke fungerer eller arbeidsmengden er uhåndterlig, er det fullstendig kommunikasjonsstopp. Både jeg selv og mange kolleger har grått på jobb, og meldt ifra, men blir ignorert. Tror ikke ledelsen bryr seg, fordi om ti slutter, ansetter de ti nye. De bryr seg ikke om DEG. Så du må tåle enorm arbeidsbelastning og at du anses som erstattelig. Håper det er bedre på mindre kontorer, men det vet jeg ikke.

Hvilket fylke er dette?

Skrevet

Hvilket fylke er dette?

Viken fylke.

Ønsker ikke å gå nærmere inn på hvor, for ikke å bli gjenkjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...