AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 En kollega av meg skal starte i ny jobb, og jeg synes hun skal få en kake. Hun tåler dog hverken gluten eller melkeprotein, og kombinert med at jeg ikke er noen kløpper på å bake, så trenger jeg litt hjelp:P Tenkte kanskje en nøttebunn hadde vært lettest, ristet med honning eller noe i den retningen? Hva med resten? Åpen for forslag:) Anonymkode: 24f8a...832
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Pavlova bunnen er jo perfekt. Du må bare passe på hva du fyller den med Anonymkode: 89033...624
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Søk på nettet etter oppskrifter Anonymkode: 7ba78...5c0
Perelandra Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Suksessterte? I stedet for smør i kremen kan du bruke melkefri margarin. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Ja, konstruer grunner og behov, og gjør det så vanskelig som overhodet mulig 😆 Anonymkode: 6e9fb...b51
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Hvor intolerant/allergisk snakker vi her? Noen som ikke tåler gluten kan fo r eksempel ikke ha mat som er tilberedt i samme ovn som glutenholdig mat er tilberedt med varmluft. Da spor av gluten kan sette seg i viften, og "fofurense" annen mat. Dette kan være nok til at de blir dårlig i mange dager. Jeg er intolerant for melkeprotein, og hadde vært veldig skeptisk til å spise noe, en uten peiling på allergi og kntolwranse hadde laget. Det er veldig hyggelig at du ønsker å gi kollegaen din en oppmerksomhet, men det er kanskje best å sette bort jobben til profesjonelle. Anonymkode: 32231...889 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor intolerant/allergisk snakker vi her? Noen som ikke tåler gluten kan fo r eksempel ikke ha mat som er tilberedt i samme ovn som glutenholdig mat er tilberedt med varmluft. Da spor av gluten kan sette seg i viften, og "fofurense" annen mat. Dette kan være nok til at de blir dårlig i mange dager. Jeg er intolerant for melkeprotein, og hadde vært veldig skeptisk til å spise noe, en uten peiling på allergi og kntolwranse hadde laget. Det er veldig hyggelig at du ønsker å gi kollegaen din en oppmerksomhet, men det er kanskje best å sette bort jobben til profesjonelle. Anonymkode: 32231...889 Helt enig i den! Hilsen allergiker Anonymkode: 7ba78...5c0
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Nigella Lawsons lemon polenta cake. For å gjøre kaken melkefri bytter man 200 g smør ut med 150 g olivenolje (som hun presiserer i notatene under oppskriften). Anonymkode: d92fd...a6f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Lag denne i to rundformer, dynk bunnene med juice og fyll med apperlin, kirsebær eller aprikossyltetøy. Pynt med melisglasur og kakepynt. Husk å sjekk om kakepynten inneholder gluten/melk, og pass på å ha rent utstyr før du starter. https://www.toro.no/produkter/toro-sjokoladekake-langpanne-854g/ Anonymkode: e85fe...5f2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Da hadde jeg googlet gluten free + vegan, da unngår du animalske produkter (dyreprotein) og får glutenfritt også Til den som anbefaler toro - mange som ikke tåler gluten kan heller ikke ha hvetestivelse, så vær litt obs på det. Er du usikker er det best å unngå. Anonymkode: 0c8e2...c08
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 Ikke nøttebunn,men ønsker alikevel å tipse om denne kaken Gulrotkake 2 dl sukker 3 dl Semper finmix 1 ts natron 1 ts kanel 1,5 dl vann 1 dl olje (jeg brukte raps) 1 ts eddik (7%) 100 g revet gulrot 180 grader i ca 40-45 minutter Bland alt det tørre. Tilsett all væske + revet gulrot. Rør sammen og ha røren over i en rund form, 20 cm. Jeg legger alltid bakepapir i bunnen på slike former, for da er det lett å få kaken løs. Avkjøl kaken litt i forma og legg den ev. over på ei rist. Til glasur lager jeg smørkrem med eldorado margarin,vegansk kremost og melis Smør kremen oppå kaka, og ev. et lag inni kaka om du ønsker det, når kaka er blitt helt kald. Anonymkode: 72960...f58 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 Pleier å lage crazy chocolade cake fra det søte liv, men bytter ut melet med lys glutenfri melmix og melkefritt smør Anonymkode: 185a4...536
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Tusen takk for alle tips!:) AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 12.07): Ja, konstruer grunner og behov, og gjør det så vanskelig som overhodet mulig 😆 Anonymkode: 6e9fb...b51 Synes du virkelig det er så uvanlig å ha en kollega som ikke tåler gluten og melkeprotein? AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 12.11): Hvor intolerant/allergisk snakker vi her? Noen som ikke tåler gluten kan fo r eksempel ikke ha mat som er tilberedt i samme ovn som glutenholdig mat er tilberedt med varmluft. Da spor av gluten kan sette seg i viften, og "fofurense" annen mat. Dette kan være nok til at de blir dårlig i mange dager. Jeg er intolerant for melkeprotein, og hadde vært veldig skeptisk til å spise noe, en uten peiling på allergi og kntolwranse hadde laget. Det er veldig hyggelig at du ønsker å gi kollegaen din en oppmerksomhet, men det er kanskje best å sette bort jobben til profesjonelle. Anonymkode: 32231...889 Hun har samboer og kan ikke huske at hun har nevnt at han har samme problematikk eller utfordringer i forhold til det, og på jobb bruker hun jo tallerkener, kopper osv. som vi også bruker, har mat i samme kjøleskap osv. Men skal diskret ta å spørre henne:P Jeg har laget mat til allergikere før, men da i retning av middagsretter, mens baking generelt gjør jeg uhyre sjeldent:P Anonymkode: 24f8a...832
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 Toro langpannesjokoladekake ❤️ Tuller ikke 😅 kjempe god! Anonymkode: 6c568...c61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå