Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Det har vært samlivsbrudd med 2 små barn (2,5 og 4 år), et krevende brudd med høyt konfliktnivå. Vi skal nå forsøke at jeg har dem ca 60-70% eller for eksempel  5/9 dagers fordeling. Barna er 2 og 4 år og sterkest knyttet til meg. Vi kan ikke ha fellestid pga. psykisk vold og vi samarbeider veldig dårlig, barna sover også dårlig og urolig og trenger mer ro.

Hvordan har andre i lignende situasjon gjort det med dager med så små barn? Hvordan ser planen ut? Jeg vurderer for eksempel å foreslå fredag-tirsdag (4 overnattinger) og 1 etttermiddag/overnatting annenhver uke hos far. Er veldig usikker på hvordan en god plan er. Er det lurt med en overnatting midt i uka eller bare en ettermiddag? Eventuelt fredag- onsdag, men jeg ser at barna synes det er altfor lenge å være borte fra meg. Far tillater ikke at jeg ser ungene alene i perioden han har dem, og tillater lite kontakt på telefon. Dessverre en svært vanskelig situasjon. Denne 2,5 åringen synes det er lenge å være borte fra mammaen sin i 5 dager, han var hjemme med meg til han var 13 måneder og er sterkt knyttet til meg og veldig forvirret og redd. Samtidig må jeg selvsagt gi noe til far. Hva er rimelig? Er 5 dager lenge for en 2,5 åring? Jeg ser store reaksjoner hos begge barna nå, de gruer seg veldig til veksling når de skal til far og mor blir helt borte for dem. Tar imot alle innspill. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en prat med familievernkontoret? Trodde ikke så små som 2,5 skulle på så lange samvær. Og eldste burde følge yngste.

Anonymkode: ce872...af1

• Liker 3
Skrevet

Hei, skjønner godt dette er en fortvilende og vanskelig situasjon, spesielt når samarbeid er vanskelig. Her har det også nylig vært samlivsbrudd, men vi samarbeider heldigvis godt. Likevel synes jeg som deg at det er vanskelig å vite hvordan man skal fordele samværet best mulig for små barn. Det er rett og slett en drittsituasjon hele greiene. Her er eldste seks og yngste 2,5. Toåringen her er også veldig knyttet til meg. Dette er fordelingen vi har landet på foreløpig, som vi tenker evaluere etterhvert. Her er de hos far fra torsdag til søndag en uke og en overnatting fra torsdag til fredag andre uken. I tillegg er seksåringen en ekstra dag med far annenhver uke for at de kan ha litt alenetid, tenker på sikt å gjøre det samme med lillesøster, altså at vi annenhver uke har et av barna en dag, så barnet får litt kvalitetstid med hver av oss alene. 

Anonymkode: f070e...a13

Skrevet

Takk for svar, jeg synes å se at 4 overnattinger borte fra meg er nok for den minste.  Problemet har vært at 2,5 åringen og 4 åringer er sterkt knyttet til hverandre. Den minste har nesten utviklet en slags angst for at hun skal være borte for han., på lik linje med angst for at jeg skal være borte.  Synes og det er problematisk å hente i barnehagen og bare ta med seg det ene barnet. Så er usikker på om vi får til alenetid. Går det greit for barna å overnatte en dag i uka den andre uka eller oppleves det som stress?  Det går kanskje greit? 

Hvordan gjøre dere det i sommerferien? Annenhver uke? Jeg tror ikke det er bra for barna å være borte fra meg eller far i 2 uker i strekk. 

Skrevet
A.L skrev (9 minutter siden):

Takk for svar, jeg synes å se at 4 overnattinger borte fra meg er nok for den minste.  Problemet har vært at 2,5 åringen og 4 åringer er sterkt knyttet til hverandre. Den minste har nesten utviklet en slags angst for at hun skal være borte for han., på lik linje med angst for at jeg skal være borte.  Synes og det er problematisk å hente i barnehagen og bare ta med seg det ene barnet. Så er usikker på om vi får til alenetid. Går det greit for barna å overnatte en dag i uka den andre uka eller oppleves det som stress?  Det går kanskje greit? 

Hvordan gjøre dere det i sommerferien? Annenhver uke? Jeg tror ikke det er bra for barna å være borte fra meg eller far i 2 uker i strekk. 

Skjønner den, her er det jo større aldersforskjell på mine så derfor greit med litt alenetid. Så er den ene i skolen og den andre i barnehagen. Dette kan dere jo bare se an etterhvert. Den ene overnattingen i uka har gått greit her, da er det ikke så lenge mellom hver gang de ser far pluss at den andre uka ikke trenger være så mange overnattinger etter hverandre. Sommer og ferie har vi ikke forsøkt enda, men tror kanskje vi også legger oss på annenhver uke eller noe rundt der. Vinterferien og påskeferien som kommer nå tenker vi dele i to sånn ca. Så blir det nok annenhver ferie etter sommerferien. Er jo mer ferier i skolen enn i barnehagen. Jeg tror man bare må prøve seg frem i et helt nytt landskap og evaluerer underveis hva som fungerer og ikke. Tøft er det nok uansett, men man må bare prøve legge en ny hverdag for de små. Sender en styrkeklem! 

Anonymkode: f070e...a13

Skrevet

Hei! Siden barna er såpass knyttet sammen så kan det være lurest å ta samvær sammen, der du fyller det som er anbefalt for det minste barnet. Men alle situasjoner er selvsagt forskjellige, og dere skal sikkert på mekling?

Google dette, og last ned brosjyren. Den har jeg hvertfall tatt utgangspunkt i når jeg og barnefar gikk fra hverandre før fødsel.

"psykologforeningen samvær barn"

Anonymkode: 067dc...38c

Skrevet

Tusen takk for svar! Det er knalltøft. Jeg er ikke sikker på om far går med på det jeg foreslår, så det kan bli krevende. Om det finnes noen som har god erfaring med 50/50 på så små barn uten noe fellestid,  ønsker jeg gjerne å høre om det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...