Gå til innhold

Sorg ødelagt av arveoppgjør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor døde nylig. 

Han var gift i mange år med min stefar som jeg alltid har hatt et vanskelig forhold til. 

I arveoppgjøret blir det klart at hun like før sin død og i veldig svekket tilstand har signert en ektepakt som sikrer mannen svært godt økonomisk. Stefar har en betydelig formue på flere millioner i særeie, og i tillegg skal han ha det meste av det mamma eide (50% pluss 1/3). Han skal også ha mesteparten av det hun har arvet etter sine foreldre (mine besteforeldre) som nylig døde. 

Som særkullsbarn tilfaller det meg noe (pliktdelsarven), men dette føles likevel fryktelig urettferdig. 

Selv om jeg skjønner at hun ønsket å sikre mannen inn i alderdommen, sitter jeg med en følelse av at hun ikke unnet meg noe, og det saboterer sorgprosessen og mitt minne om henne. 

Er det noe som har opplevd det samme?

Er det feil av meg å tenke at dette er urettferdig?

Går det over?

Takk for svar!

 

 

Anonymkode: afacc...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner at det føles urettferdig, kanskje spesielt det din mor har arvet fra sin familie igjen.
Men på den andre siden så høres det ut som at hun og din stefar har hatt et langt liv sammen og at de har bygget verdier som hun anså som felles, og som derfor mener burde tilfalle han. 

Om du mener at hun har signert denne ektepakten uten å være ved sine "fulle fem", kan du selvsagt prøve å ta det videre med advokat, evt. teste gyldigheten til denne ektepakten. Men det er jo ingen garanti for at det fører noe sted, så om du orker å gå gjennom det oppå det hele, eller bare vil forsone deg med at situasjonen er som den er, blir jo en vurdering du selv må ta.

Å miste en forelder er jo alltid tungt, veldig trist at du sitter med dette på toppen. 

Anonymkode: d6566...7e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...