Gå til innhold

Hvordan si på en pen måte at barnet bør gå i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo IKKE min buisniss, men hvis noen har tips til en pen/hyggelig måte å si dette på så blir jeg glad. Jeg har igjennom en barselgruppe blitt kjent med en ung mor som jeg har hengt litt med og hjulpet litt. Hun planlegger å være hjemme med barnet (og nave) i 2-3 år. Hun er stolt av å skulle ha barnet lenge hjemme. Det kan jeg jo forstå, men i hennes tilfelle tror jeg virkelig ikke det er det beste for hverken henne eller barnet. 

Hun har ikke fullført VGS. Hun bor hjemme med foreldrene sine (som hun krangler mye med) i en bitteliten bolig. Hun er ikke så oppmerksom på barnets behov/snakker lite med barnet. 

Jeg må sikkert bare passe mine egne saker, men det skjermer meg litt i hjertet når jeg hører at hun planlegger å gå hjemme så lenge. Vil jo ikke fremstå som hun eldre belærende moren heller...

Anonymkode: 75a2b...030

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ønsker hjelpe barn i nød, få deg et fadderbarn. 

Anonymkode: 83017...a1d

• Liker 46
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

🙄 jo da, men dette barnet er rett under nesen min, vanskelig å ignorere.

ts

Høres ut som det barnet vil få det helt fint. Det finnes tusenvis av barn som lider du kan hjelpe, om du genuint ønsker gjøre noe godt i verden

• Liker 13
Skrevet

Pass dine egne saker.

Anonymkode: 7285a...447

• Liker 13
Skrevet

Hvor gammelt er barnet nå? Gi kommentarer når barna leker sammen, om «å så de koser seg sammen» - «det er så godt for de små å få være med andre barn» - «de lærer så mye av å se på andre barn»

Helt ufarlig start i alle fall.

Anonymkode: c19f5...4da

• Liker 30
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Dette må være dagens dummeste kommentar på KG 😄

Hei TS, om du er bekymret for barnet og ikke kan snakke med moren kanskje du kan snakke med helsesøster, hun kan følge opp barnets utvikling og fange opp evt problemer. 

Ja, jeg vil jo ikke skaffe henne problemer heller, men er litt bekymret ja. Tror det hadde vært veldig godt for det barnet å få begynne i barnehage, lære språket etc. og for mor å ikke være alt for lenge uten å gå på skole eller jobbe. Det kommer til å bli beinhardt for henne å starte på igjen etter så lang tid. 

ts

• Liker 5
Skrevet

Og jeg klarer helt fint å se for meg at det er riktig at det beste for både mor og barn i denne situasjonen er å komme i barnehage og jobb. 🙈

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammelt er barnet nå? Gi kommentarer når barna leker sammen, om «å så de koser seg sammen» - «det er så godt for de små å få være med andre barn» - «de lærer så mye av å se på andre barn»

Helt ufarlig start i alle fall.

De er 8 måneder. Ja, det er et godt tips, ungen elsker jo å være med andre barn. 

ts

• Liker 3
Skrevet
Just now, Carrot said:

Dette må være dagens dummeste kommentar på KG 😄

Hei TS, om du er bekymret for barnet og ikke kan snakke med moren kanskje du kan snakke med helsesøster, hun kan følge opp barnets utvikling og fange opp evt problemer. 

Du har så god erfaring med at kgbrukere er rasjonelle, kloke brukere at du tenker de er gode på å vurdere privatlivet til sine bekjente? I en barselgruppe der de knapt har sagt hei til hverandre? Om naboen din sa at du ikke burde ha barnet ditt i barnehage, hadde det vært en ønskelig mening å høre for deg? Du tenker det er greit at mennesker du knapt kjenner skal ha sterke meninger om livet ditt?

Eller kanskje de burde engasjere seg i saker som faktisk er viktige og som faktisk genuint hjelper andre mennesker? Som å ha et fadderbarn som kan endre hele livet til et annet individ, et annet menneske

Tjo hei

• Liker 6
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo IKKE min buisniss, men hvis noen har tips til en pen/hyggelig måte å si dette på så blir jeg glad. Jeg har igjennom en barselgruppe blitt kjent med en ung mor som jeg har hengt litt med og hjulpet litt. Hun planlegger å være hjemme med barnet (og nave) i 2-3 år. Hun er stolt av å skulle ha barnet lenge hjemme. Det kan jeg jo forstå, men i hennes tilfelle tror jeg virkelig ikke det er det beste for hverken henne eller barnet. 

Hun har ikke fullført VGS. Hun bor hjemme med foreldrene sine (som hun krangler mye med) i en bitteliten bolig. Hun er ikke så oppmerksom på barnets behov/snakker lite med barnet. 

Jeg må sikkert bare passe mine egne saker, men det skjermer meg litt i hjertet når jeg hører at hun planlegger å gå hjemme så lenge. Vil jo ikke fremstå som hun eldre belærende moren heller...

Hun har ikke fullført vgs..  ???  

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? 

Før i tiden var det 7 årig realskole som var nok for de fleste. Tror ikke oldeforeldregeneresjonen var fullstendig ubrukelige foreldre på grunn av det. Toskete kommentar. 

Skrevet

Og så kan man si «så deilig det må være å kunne gi barnet korte dager i barnehagen når man er student - da kan man jo styre både egen dag og barnets dag etter hva man har behov for»

Pedagogene i barnehage xyz skal være sååå flinke - barna elsker sangstundene, og de små barna elsker å surre med plastelina sammen. Eller noe sånt. 🤪

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker også at du kan ta det opp via helsesøster.

Ellers tenker jeg at du kan snakke postitivt om barnehage og fortelle hvorfor du vil at ditt barn skal i barnehagen. Og oppmuntre hun til å ta utdannelse og fortelle hvorfor du tenker det er viktig. Jeg ville ikke sagt til hun direkte at barnet bør gå i barnehage. 

Anonymkode: 97d00...4c3

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og jeg klarer helt fint å se for meg at det er riktig at det beste for både mor og barn i denne situasjonen er å komme i barnehage og jobb. 🙈

Tråden er åpenbar løgn, men tjo hei. Om mods sjekker brukeren vil de se at det er samme person som lager alle andre uføretråder, alenemøædretråder, tjukkastråder osv. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har så god erfaring med at kgbrukere er rasjonelle, kloke brukere at du tenker de er gode på å vurdere privatlivet til sine bekjente? I en barselgruppe der de knapt har sagt hei til hverandre? Om naboen din sa at du ikke burde ha barnet ditt i barnehage, hadde det vært en ønskelig mening å høre for deg? Du tenker det er greit at mennesker du knapt kjenner skal ha sterke meninger om livet ditt?

Eller kanskje de burde engasjere seg i saker som faktisk er viktige og som faktisk genuint hjelper andre mennesker? Som å ha et fadderbarn som kan endre hele livet til et annet individ, et annet menneske

Tjo hei

Knapt kjenner hverandre? Jeg kjenner henne godt! Vi har hatt en god del kontakt, jeg har hjulpet henne med ting og vi har trillet mange turer. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Bare la det ligge. Det er ikke din sak, og det kan godt være hun endrer mening. En 2 åring er mye mer krevende enn en baby 

Anonymkode: e07bf...cca

• Liker 12
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Knapt kjenner hverandre? Jeg kjenner henne godt! Vi har hatt en god del kontakt, jeg har hjulpet henne med ting og vi har trillet mange turer. 

ts

Ja, jeg vet hvem du snakker om. Jeg kjenner henne også. Hun er en klok dame som har lest mye om barneoppdragelse. hun kommer til å bli en flott mor og mtp hennes situasjon som jeg ikke skal utbrodere, så er ok dette det beste valget for de begge. 

• Liker 7
Skrevet

Helt ærlig synes jeg 8 mnd er ganske lite til å blande seg. Du kan komme med kommentarer som at det blir så kjekt i barnehagen for lille osv. 

Men når ungen blir 1,5 ++ kan du godt komme med "visste du at barn lærer det meste av de sosiale kodene når de er mellom 1 og 3?" eller noe annet fakta du finner. Du kan også kommentere som brukeren over her skriver at de koser seg sånn i barnehagen. 

Anonymkode: 88ee9...5c1

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil anta at hovedmotivasjonen er penger, ettersom hun snakker lite med barnet og ikke er oppmerksom på barnets behov. Da ligger det neppe et genuint ønske om samvær med barnet til grunn for avgjørelsen.

Fortell henne om muligheten for å ha gratis kjernetid i barnehagen. Det kan man visstnok få fra ungen er 2. Eller redusert betaling for lavinntektsfamilier.

Anonymkode: 20710...74f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...