Gå til innhold

Glasse inn veranda. Fordeler, ulemper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en vestvendt veranda på 8 kvm. og liten leilighet. Vil jeg føle at jeg har mer plass hvis jeg får den innglassert? Vil det bli varmere selv med solgardiner når sola står på om sommeren eller vil det skjerme litt for varmen? 

Tenkte bruke det ekstra rommet delvis som et røykerom til gjester. Soler meg lite der, er mest ute ved sjøen. 

Fordeler og ulemper? Nå har jeg markise, men det blir varmt under den. 

Anonymkode: 2fc61...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solskjerming hjelper bare litt mot varmen. Skal du ta varmen, må du ha utvendig solskjerming, og det er grisedyrt. Innevendig hjelper marginalt mot varmen (vi har det, og brukte en del peng på det til og med..). 

Jeg ville aldri glasset inn altanen. Ja, du får et ekstra rom, men mister uteplassen din. 

Anonymkode: fdf66...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt innglasset veranda i leilighet, og jeg likte det ikke. På min, selv om det gikk an å åpne opp ganske mye, fikk jeg aldri følelsen av å være "ute". Kom aldri luft inn, ble alt for varmt å være der når sola sto på. Det fungerte bare mest som oppbevaring, fordi det ble et rom som verken var ute eller inne, hvis du skjønner.

Jeg ville aldri gjort det.

Anonymkode: 6b0ba...e0c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Solskjerming hjelper bare litt mot varmen. Skal du ta varmen, må du ha utvendig solskjerming, og det er grisedyrt. Innevendig hjelper marginalt mot varmen (vi har det, og brukte en del peng på det til og med..). 

Jeg ville aldri glasset inn altanen. Ja, du får et ekstra rom, men mister uteplassen din. 

Anonymkode: fdf66...fed

Solskjerming på utsiden av vinduene? Tror det de har foreslått er sånne som jeg kan regulere i høyden, dra opp eller ned. Innvendig. Det føles ikke så mye som en uteplass fordi det er tak og vegger på begge sider og blir kokvarmt. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt innglasset veranda i leilighet, og jeg likte det ikke. På min, selv om det gikk an å åpne opp ganske mye, fikk jeg aldri følelsen av å være "ute". Kom aldri luft inn, ble alt for varmt å være der når sola sto på. Det fungerte bare mest som oppbevaring, fordi det ble et rom som verken var ute eller inne, hvis du skjønner.

Jeg ville aldri gjort det.

Anonymkode: 6b0ba...e0c

Men jeg får ikke brukt verandaen på vinteren pga. snø og regn, og om sommeren sitter jeg ikke der fordi det blir for varmt. 

Litt ekstra oppbevaring til eks. skittentøy hadde vært ok, pluss at jeg kan gi røykere et lunt sted å sitte på vinteren. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gjort det. Det blir kjempevarmt om sommeren, og det blir utrolig vanskelig å lufte pga den.

Anonymkode: 428de...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Solskjerming på utsiden av vinduene? Tror det de har foreslått er sånne som jeg kan regulere i høyden, dra opp eller ned. Innvendig. Det føles ikke så mye som en uteplass fordi det er tak og vegger på begge sider og blir kokvarmt. 

Men jeg får ikke brukt verandaen på vinteren pga. snø og regn, og om sommeren sitter jeg ikke der fordi det blir for varmt. 

Litt ekstra oppbevaring til eks. skittentøy hadde vært ok, pluss at jeg kan gi røykere et lunt sted å sitte på vinteren. 

ts

Røyker litt selv så det inkluderer meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville ikke gjort det. Det blir kjempevarmt om sommeren, og det blir utrolig vanskelig å lufte pga den.

Anonymkode: 428de...97c

Men jeg kan jo åpne opp cirka 80-90 prosent. Det er for varmt med markise også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker innglasset veranda. Jeg kan bruke verandaen hele året, jeg kan åpne hele, slik at jeg kan sole meg på sommeren og det kommer luft inn når det er varmt, og jeg kan fortsatt bruke verandaen hvis det skulle begynne å regne på sommeren.

I tillegg slipper man at verandaen blir så skitten, man slipper å dra puter ut og inn etter været, og man slipper å måtte måke snø der ute.

Min forrige leilighet hadde ikke innglassing, og jeg opplevde ikke den som luftigere enn nåværende. Jeg har bare positivt å si om innglassing.

Anonymkode: b227e...ef3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg elsker innglasset veranda. Jeg kan bruke verandaen hele året, jeg kan åpne hele, slik at jeg kan sole meg på sommeren og det kommer luft inn når det er varmt, og jeg kan fortsatt bruke verandaen hvis det skulle begynne å regne på sommeren.

I tillegg slipper man at verandaen blir så skitten, man slipper å dra puter ut og inn etter været, og man slipper å måtte måke snø der ute.

Min forrige leilighet hadde ikke innglassing, og jeg opplevde ikke den som luftigere enn nåværende. Jeg har bare positivt å si om innglassing.

Takk, da er vi kanskje enige. Jeg kan også ha trimsykkel der. Har liten leilighet. Som du sier kan man lufte og skal ha solskjerming. 

Men synes du det blir varmere? Under markisa blir det som å være i telt. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk, da er vi kanskje enige. Jeg kan også ha trimsykkel der. Har liten leilighet. Som du sier kan man lufte og skal ha solskjerming. 

Men synes du det blir varmere? Under markisa blir det som å være i telt. 

ts

Nei, jeg syns ikke det. Men nå har jeg bodd i akkurat denne leiligheten bare en sommer. Har slike bambus-rullegardiner fra Clas Ohlson som solskjerming, og det holdt i sommer.

Men det skal sies at min veranda er mer sør-øst, og solen forsvinner nok tidligere på kvelden enn hos deg. Men når sola steker syns jeg det blir for varmt på verandaen uansett, og jeg trekker heller inn eller helt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg syns ikke det. Men nå har jeg bodd i akkurat denne leiligheten bare en sommer. Har slike bambus-rullegardiner fra Clas Ohlson som solskjerming, og det holdt i sommer.

Men det skal sies at min veranda er mer sør-øst, og solen forsvinner nok tidligere på kvelden enn hos deg. Men når sola steker syns jeg det blir for varmt på verandaen uansett, og jeg trekker heller inn eller helt ut.

Skal betale 1200,- per stk. solgardiner som kan reguleres opp og ned og åpnes halvt eller helt. Fagmannen jeg snakket med sa at det ville holde varmen ute. Men på det varmeste bruker jeg ikke verandaen. Har sol fra kl. 14 - 20 (sør-vest). 

Bor ikke på bakkeplan så utefølelsen er ikke helt tilstede enten med eller uten glass. 

Hvis leiligheten hadde vært større ville jeg kanskje latt være, men er likevel i tvil når så mange hevder det blir varmere. Er ikke glad i varme så trekker meg enten inn eller drar til en innsjø. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring sier at det ikke er stor temperaturforskjell på en åpen innglasset veranda enn vanlig veranda, og på de varmeste dagene går jeg uansett  inn eller ut da det ikke er holdbart i solveggen.

Men bruksområdet blir jo mye mer utvidet ved innglassing da, så jeg ville ha gått for det any day.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å snakke med styret først, siden du sa du bodde i leilighet. I tillegg må du melde fra til kommunen, siden det er fasadeendring. Så må du antagelig engasjere en brannrådgiver, siden byggforsk detaljblad 726.608 er under revisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (6 minutter siden):

Husk å snakke med styret først, siden du sa du bodde i leilighet. I tillegg må du melde fra til kommunen, siden det er fasadeendring. Så må du antagelig engasjere en brannrådgiver, siden byggforsk detaljblad 726.608 er under revisjon. 

Flere her har glasset inn og styret anbefaler et firma så den siden tror jeg er i orden. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere her har glasset inn og styret anbefaler et firma så den siden tror jeg er i orden. 

ts

Det er rømningsveier fra verandaen som ikke vil bli påvirket av innglassing.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en innglasset del av vårt uteområde, den blir kun brukt som oppbevaring. Orker ikke sitte der, det blir for varmt. 

Anonymkode: bf50f...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har en innglasset del av vårt uteområde, den blir kun brukt som oppbevaring. Orker ikke sitte der, det blir for varmt. 

Varmt også med solgardiner? Tenker om jeg drar for solgardinene og lukker alt på det varmeste på sommeren kan verandaen fungere som en buffer mot varmen videre inn l leiligheten når døra er lukket? 

Nå er det jo sagt at jeg ikke bruker verandaen når det er for varmt, det blir hett under markisa også, er tak og vegger på begge sider og lite luft. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men de fleste innglassede verandaer (i blokk) har glass som går på skinner, og som man kan åpne fullt. Da blir det ikke noe varmere enn uten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir varmere og du får inn vesentlig mindre lys. Det blir også mye mer lytt mellom verandaene om flere sammenhengende verandaer glasses inn. Du kan heller ikke røyke der om din henger sammen med andre sine da røyken siver i mellom. 

Du kan oppnå kanskje utetemperatur + 10 grader der ute. Dvs at du har et ekstra oppholdsrom på vår/høst/sene sommerkvelder om dere er flere som bruker leiligheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men de fleste innglassede verandaer (i blokk) har glass som går på skinner, og som man kan åpne fullt. Da blir det ikke noe varmere enn uten.

Jeg vil miste markisa, men kan skjerme halve verandaen der sola står som verst. Og kan bruke parasoll. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...