Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt brød på økonomi og klarer ikke skjønne om pengene jeg har i fondet mitt er det som står 'Avkastning' eller 'konvertert fra...' 😑

Hjelp! 😅

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt tips er å: a) ringe banken for å få de til å forklare b) forklare litt bedre. Det finnes antagelig 200 forskjellige finansielle foretak som tilbyr fond til privatpersoner i landet. 

Normalt er "avkastning" den verdien investeringen har økt med siden du kjøpte fond. La oss si at du investerte 10'000kr for to år siden. Siden den gang har verdien av investeringen økt med 24%. Da har du en avkastning på 24%, og ny saldo på 12'400kr. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Et godt tips er å: a) ringe banken for å få de til å forklare b) forklare litt bedre. Det finnes antagelig 200 forskjellige finansielle foretak som tilbyr fond til privatpersoner i landet. 

Normalt er "avkastning" den verdien investeringen har økt med siden du kjøpte fond. La oss si at du investerte 10'000kr for to år siden. Siden den gang har verdien av investeringen økt med 24%. Da har du en avkastning på 24%, og ny saldo på 12'400kr. 

Skjønner fortsatt ikke, jeg må ha teskje forklaring. Men jeg vil bare vite hva som er mine penger som jeg kan bruke. Er det avkastning summen eller det andre? 

Skrevet

HÆ? Alle midler på en fondskonto er bundet i fondet, med mindre du har solgt fondet. Ingenting kan brukes før du selger andelene. Og det kan ta 1-10 dager, litt avhengig av fond, forvalter og slikt. 

Husk å sette av penger til skatt

• Liker 2
Skrevet

Det er for mange variabler til at det er mulig å gi noe fornuftig svar med den lille informasjonen vi bar fått. Dette varierer fra bank til bank og fra kontotype til kontotype. 

Siden vi ikke forstår hva du ser på din skjerm er det sikreste å ringe banken og få dem til å forklare.

Anonymkode: 914c6...902

Skrevet

"Avkastning" er at annet ord for "så mye man har tjent"

Så om du hadde  50 000 i innskudd (penger du ahr satt inn i fondet) og 15 000 i avkastning så har du 65 000kr som er "dine penger" når du selger fondet. Denne summen står helt sikkert et sted (nederst) på siden.

Hvilken bank/forvalter har du fondet hos?

(Du må skatte av avkastningen neste år, dette ordner seg selv, men vær obs på at dersom avkastningen er veldig stor så må du skatte ca 1/5. Dvs, har du tjent 100 000kr må du være forberedt å betale ca 20 000 av disse i skatt året etter du selger)

"Konvertert fra" er litt vanskelig å skjønne uten å vite hele bildet, men det høres ikke ut som et tall du trenger å bry deg med dersom du synes dette er vanskelig. Antakeligvis har det med endrigner i fondet å gjøre som egentlig ikke påvirker deg.

Skrevet
ekkoet skrev (2 timer siden):

"Avkastning" er at annet ord for "så mye man har tjent"

Så om du hadde  50 000 i innskudd (penger du ahr satt inn i fondet) og 15 000 i avkastning så har du 65 000kr som er "dine penger" når du selger fondet. Denne summen står helt sikkert et sted (nederst) på siden.

Hvilken bank/forvalter har du fondet hos?

(Du må skatte av avkastningen neste år, dette ordner seg selv, men vær obs på at dersom avkastningen er veldig stor så må du skatte ca 1/5. Dvs, har du tjent 100 000kr må du være forberedt å betale ca 20 000 av disse i skatt året etter du selger)

"Konvertert fra" er litt vanskelig å skjønne uten å vite hele bildet, men det høres ikke ut som et tall du trenger å bry deg med dersom du synes dette er vanskelig. Antakeligvis har det med endrigner i fondet å gjøre som egentlig ikke påvirker deg.

Aha! Nå skjønte jeg litt mer. Takk! Det er mine foreldre som har opprettet fondet for meg for veldig lenge siden så jeg aldri satt meg inn i det. Jeg vet bare at det står Skagen inne på nettbanken min. Der står Avkastning: *sum* også Konvertert fra Skagen: *sum* . Og de summene er helt forskjellig så jeg ble litt forvirret da og visste ikke hvilken jeg skulle se på.

Skrevet

Ikke ts, men; Man skatter bare av det man har "tjent"? Altså, visst jeg har investert 20 000, og selger for 20 000, trenger jeg ikke skatte? Men visst jeg har 2000 i avkastning, og tar ut 22 000 må jeg betale skatt på de 2000? 

Anonymkode: f3776...5b1

Skrevet

Ja, man skatter kun av avkastningen. Pr. idag er skattesats for aksjer og fond 31,68%. 

Så kommer det litt kompliserende forhold rundt skjermingsfradrag. Har man fond stående på en ASK er det first-in first-out prinsippet som gjelder. Altså om du kjøpte fond for 50'000 for 10 år siden og avkastningen har vært 60'000 kan du ta ut de første 50k uten å skatte av det.  

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Ja, man skatter kun av avkastningen. Pr. idag er skattesats for aksjer og fond 31,68%. 

Så kommer det litt kompliserende forhold rundt skjermingsfradrag. Har man fond stående på en ASK er det first-in first-out prinsippet som gjelder. Altså om du kjøpte fond for 50'000 for 10 år siden og avkastningen har vært 60'000 kan du ta ut de første 50k uten å skatte av det.  

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: f3776...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...