AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hei, har ei datter på 13år som er normalt sett ei motivert, bestemt og viljesterk jente. Får til det hun vil og bestemmer seg for. Har flere gode venner på skolen, og er mye sammen med de på fritiden. Og den bestemte og viljesterke siden er ikke bare positivt. Hun er nå kjempelei av skole (vært det siden korona nedstengningen i vår) forstår ikke hvorfor jeg tvinger henne dit når livet er så mye bedre uten. Hjemmeskole er så mye bedre, og et høyt ønske. Men hun vet nok ikke hva det innebærer, og forstår ikke at det er mye mer jobb enn den «leksen» hun jobbet to timer med når hjemmeskole i vår. Forstår ikke hvorfor det er så j.... viktig å lære om Ludvig den 16. og franske revolusjonen, skole er rett og slett bare bortkastet tid. Å diskutere med henne er ikke vits, da hun har typisk «tenåringshjerne». Ingenting jeg sier er riktig og alltid argument mot. Det skal sies at hun får gode karakterer, og lærere sier hun er motivert og grei på skolen. Har nå skulket en dag i uken siden jul, og jeg kan ikke se hvordan dette skal ende. Fysisk dra henne på skolen er umulig, og internett osv blir skrudd av uten at det gjør noe for henne. Ingen trusler hjelper. Hva skal jeg gjøre? Føler meg rådløs, og synes det er tøft å kjenne på at barnet mitt skulle bli et av de barna som får denne type problemer, og det er slitsom å aldri vite om hun drar på skolen eller ikke. Kommentarer om at «det er bare å dra henne på skolen» er unødvendig. Fysisk tvang er ikke noe jeg ønsker, og hun ville nok kjempet imot. Er alene med henne, faren vet ikke om problemene (er der annen hver helg). Anonymkode: 3d102...c68
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Jeg synes det er hårreisende at faren hennes ikke vet om problemene, når hun er der såpass ofte! Selv om du og far ikke har (god) kommunikasjon, så bør dere begge gjøre deres for å samarbeide om henne! Jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier på skolen for å samarbeide med vedkommende. Videre ville jeg tatt kontakt med familievernkontoret slik at du og barnefar kan få til et samarbeid!! Vær også åpen med kontaktlærer om det som skjer!! Anonymkode: 5af92...7fb 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er hårreisende at faren hennes ikke vet om problemene, når hun er der såpass ofte! Selv om du og far ikke har (god) kommunikasjon, så bør dere begge gjøre deres for å samarbeide om henne! Jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier på skolen for å samarbeide med vedkommende. Videre ville jeg tatt kontakt med familievernkontoret slik at du og barnefar kan få til et samarbeid!! Vær også åpen med kontaktlærer om det som skjer!! Anonymkode: 5af92...7fb Grunnen til at far ikke vet om det, er for at jenta mi er livredd for å snakke med han om ting som er «vanskelig». Så jeg beskytter henne fra en far som ikke har forståelse for at livet ikke er svart/hvitt og at barn faktisk har en psyke. Det skal sies at vi var flere år på BUP når jenta var lita, pga far ikke viste forståelse for hennes situasjon (utdyper ikke mer pga for privat informasjon). Samarbeid med far er ok, men ha i tankene at samarbeidet var vanskelig i lang tid da far ikke så barnets beste og barnets behov (derav BUP). Anonymkode: 3d102...c68
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Jeg hadde koblet inn helsesykepleieren på skolen, kanskje hun trenger å lufte tanker for og prate med noen andre enn mamma? Anonymkode: 26ea1...54e 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde koblet inn helsesykepleieren på skolen, kanskje hun trenger å lufte tanker for og prate med noen andre enn mamma? Anonymkode: 26ea1...54e Ja det kan godt tenkes! De skal faktisk i samtale med helsesykepleier nå i disse dager fikk jeg Mail om, hvor de skal snakke om diverse. Så da passer jo det godt. Usikker på om hun vil åpne seg noe særlig, da hun kun snakker med meg og er ærlig med meg. Hun kom feks i går kveld og SPURTE rett ut om hun kunne få slippe skolen i morgen?!? (Tidligere så ligger hun bare i sengen og drøyer og drøyer til tiden går, og blir diskusjon og jeg ikke kommer noen vei). På en måte «glad» for ar hun var ærlig mot meg og spurte, men samtidig så må jeg få henne til å forstå at det ikke er greit og at man må på skolen. Anonymkode: 3d102...c68 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Spør hun hva hun vil leve av i fremtiden om hun ikke vil gå på skole. Hvordan vil hun få penger til å betale husleie når hun skal flytte ut? Hun må se skolen i sammenheng med resten av livet. Skolen gir henne mulighet til å finne en jobb hun kan like, istedetfor å jobbe med "hva som helst" der hun kanskje ikke vil like jobben hun får. Ja, det er kjedelig og kan føles verdiløst, men skolen handler om å bygge fremtiden sin slik at man kan få det bra hele livet, ikke bare akkurat nå som 13-åring. Det er også viktig å lære og forstå den verden vi lever i, men skolen handler egentlig ikke om å lære forstå, den handler bare om å pugge. Så tror ikke det er vits å snakke om det. Når det gjelder Ludvig den 16 og den franske revolusjonen, så var jo de mennesker som oss. Hvordan hadde vi oppført oss om vi levde da og ble satt i den situasjonen? Hadde vi vært de som var med på revolusjonen, eller hadde vi vært de som forsøkte stanse den? Hva gjør at et menneske velger å gå til angrep på egen styringsmakt? Slike spørsmål er jo relevant for verden idag og hva som driver mennesker. Var mennesker imot Ludvig som person? Hvordan var han som menneske? Hva ville gjort at mange mennesker mislikte han? Anonymkode: 86ec2...216 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør hun hva hun vil leve av i fremtiden om hun ikke vil gå på skole. Hvordan vil hun få penger til å betale husleie når hun skal flytte ut? Hun må se skolen i sammenheng med resten av livet. Skolen gir henne mulighet til å finne en jobb hun kan like, istedetfor å jobbe med "hva som helst" der hun kanskje ikke vil like jobben hun får. Ja, det er kjedelig og kan føles verdiløst, men skolen handler om å bygge fremtiden sin slik at man kan få det bra hele livet, ikke bare akkurat nå som 13-åring. Det er også viktig å lære og forstå den verden vi lever i, men skolen handler egentlig ikke om å lære forstå, den handler bare om å pugge. Så tror ikke det er vits å snakke om det. Når det gjelder Ludvig den 16 og den franske revolusjonen, så var jo de mennesker som oss. Hvordan hadde vi oppført oss om vi levde da og ble satt i den situasjonen? Hadde vi vært de som var med på revolusjonen, eller hadde vi vært de som forsøkte stanse den? Hva gjør at et menneske velger å gå til angrep på egen styringsmakt? Slike spørsmål er jo relevant for verden idag og hva som driver mennesker. Var mennesker imot Ludvig som person? Hvordan var han som menneske? Hva ville gjort at mange mennesker mislikte han? Anonymkode: 86ec2...216 Det der bryr en 13-åring seg nada om. Sorry ass. Anonymkode: d9f8f...214 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Dette kan fort utarte seg til skolevegring som er mer omfattende enn fravær 1 dag i uken. I utgangspunktet synes jeg at det også er veldig mye. Hun er 13 år og kan ikke selv bestemme om hun skal på skolen eller ikke. Jeg ville koblet inn sosiallærer/helsesøster asap. Anonymkode: 05267...b5d 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det der bryr en 13-åring seg nada om. Sorry ass. Anonymkode: d9f8f...214 Spørs hvor smart hun er. De fleste 13-åringer er kanskje ikke smarte nok til å tenke langsiktig, men dersom denne dattera er viljesterk så er det mulig hun er litt mer oppvakt enn 13-åringer flest. Min kusine var skolelei og begynte skulke da hun begynte på ungdomsskolen, men etter en slik prat så skjerpet hun seg. hun er meget oppvakt, noe som bidro til at hun kjedet seg på skolen. Alt var for lett. Anonymkode: 86ec2...216
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørs hvor smart hun er. De fleste 13-åringer er kanskje ikke smarte nok til å tenke langsiktig, men dersom denne dattera er viljesterk så er det mulig hun er litt mer oppvakt enn 13-åringer flest. Min kusine var skolelei og begynte skulke da hun begynte på ungdomsskolen, men etter en slik prat så skjerpet hun seg. hun er meget oppvakt, noe som bidro til at hun kjedet seg på skolen. Alt var for lett. Anonymkode: 86ec2...216 Hun legger ikke inn noe innsats hjemme med skolearbeid, leser ikke på prøver mer enn 5min. Leksene likeså. Jeg har sagt at jeg kan hjelpe med lekser og lese på prøve, men fritiden orker hun hvertfall ikke å bruke på skole, er svaret jeg får. Jeg hadde forberedt meg på karakter 2 i fag, da hun hele veien har vært en underyter (som lærerne har sagt hele veien), og hun virker ikke å bry seg. Men kommer merkelig nok hjem med karakterer mellom 4-5! Forstår fint lite jeg... hun får jo hvertfall med seg ting i timene. Og hun kan om hun VIL. Så er jo viljen og motivasjon det går på her... skal sies at skolen alltid har vært en slit, og aldri jobbet godt med lekser. Null interesse fra dag 1. Anonymkode: 3d102...c68
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der bryr en 13-åring seg nada om. Sorry ass. Anonymkode: d9f8f...214 Hun bryr seg fint lite ja. ALT ordner seg bare tror hun... blir smågal av tankegangen, men forstår hun lever her og nå.... Anonymkode: 3d102...c68
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spør hun hva hun vil leve av i fremtiden om hun ikke vil gå på skole. Hvordan vil hun få penger til å betale husleie når hun skal flytte ut? Hun må se skolen i sammenheng med resten av livet. Skolen gir henne mulighet til å finne en jobb hun kan like, istedetfor å jobbe med "hva som helst" der hun kanskje ikke vil like jobben hun får. Ja, det er kjedelig og kan føles verdiløst, men skolen handler om å bygge fremtiden sin slik at man kan få det bra hele livet, ikke bare akkurat nå som 13-åring. Det er også viktig å lære og forstå den verden vi lever i, men skolen handler egentlig ikke om å lære forstå, den handler bare om å pugge. Så tror ikke det er vits å snakke om det. Når det gjelder Ludvig den 16 og den franske revolusjonen, så var jo de mennesker som oss. Hvordan hadde vi oppført oss om vi levde da og ble satt i den situasjonen? Hadde vi vært de som var med på revolusjonen, eller hadde vi vært de som forsøkte stanse den? Hva gjør at et menneske velger å gå til angrep på egen styringsmakt? Slike spørsmål er jo relevant for verden idag og hva som driver mennesker. Var mennesker imot Ludvig som person? Hvordan var han som menneske? Hva ville gjort at mange mennesker mislikte han? Anonymkode: 86ec2...216 Hun kan jo hele historien, og kunne fortelle meg alt om revolusjonen i frustrasjon for å vise hvor lite viktig det var! Måtte nesten flire der jeg satt, hun kunne jo alle detaljer! Så interessant må det jo ha vært med tanke på hvor mye hun har fått med seg i timen... men hun bruker det jo heller som argument over hvor bortkastet tid det er å sitte å lære om dette. Dette med å pugge, og at man glemmer fort det man har lært, er faktisk ett av argumentene hun bruker i sitt forsvar for hvorfor skolen er bortkastet...! Lære datoen Ludvig ble halshugd (21.januar 1793, lærer moren litt og...), hva skal hun med det liksom? Hun mener det skal være nok å kunne historien, ikke alle teite detaljar... der må jeg nok innrømme at hun har rett. Hun er nok smartere enn hun selv vet, men vet også å bruke det. Har også kommet med «bevis» på at ungdommer sin hjerne inne funker før lengre ut på dag, og at derfor skolen skulle startet senere. Kom med utskrift fra både forskning og psykologer som bekrefter at hun har rett; sove lengre om dagene! Anonymkode: 3d102...c68
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 Er skolen for lite utfordrende? Snakk med lærerene! Hvordan jobber hun på skolen? Kan hun få vanskeligere oppgaver å bryne seg på? Anonymkode: df7cb...be3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har hatt bruk for alt mye rart utenom jobbsammenheng. Feks har jeg vunnet utallige runder i baren i forbindelse med quizer. Gratis fyll Mange konkurranser går på å vite slike smådetaljer som datoen han ble halshugd. Det er flere som har vunnet store premier med slik 'unyttig' kunnskap. Men, mye av det man lærer på skolen er ting man KAN få bruk for i flere sammenhenger. En ting er å ha noe å snakke med folk om. Kanskje det blir en del av akkurat hennes nettverksbygging, en sjef som feks er meget intresert i akkurat den franske revolusjunen. Da kan det være greit å kunne ha en samtale med han/henne om det. All historie, er med på å gi en forståele av hvorfor vi er der vi der. Frankrike er et flott land, og kanskje hun en dag drar ned dit og studerer i ett år eller tre. Da er det fint å vite hvor franksmennene kommer fra. Men hva om du sier til henne da at: ja, bare du vet dette til prøven så kan du glemme det etterpå. Helt i orden. Karakterene hennes fra ungdomsskolen kan ha en avgjørende betydning for hva hun kommer inn på når det er tid for vgs. Kunnskap er makt! Makt er penger Anonymkode: 54270...964
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 Men dette er jo såpass alvorlig at faren bør vite det uansett? Si til henne at hun selv må fortelle dette til far hvis det fortsetter. Anonymkode: 77032...e69
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 Jeg ville lest meg opp om skolevegring. Kjempe viktig og få inn riktig hjelp og tiltak med en gang, for dette kan utvikle seg fort i negativ retning uten. Anonymkode: cff68...7f9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 dette er alvorlig. hvis det fortsetter sånn vil hun ikke ha en fremtid og i verste fall henge med feil folk etterhvert ( når hun skulker), og kanskje også begynne med rusmidler. hun kommer også til å få økonomiske problemer videre i livet når hun skal flytte ut. ville kontaktet familievernkontoret Anonymkode: bcfd1...b3a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Jeg har så utrolig vanskelig med å forstå tankegangen hennes, og at hun ikke forstår at det får konsekvenser. Det er vel kanskje det som må til, at hun opplever at det gir konsekvenser, ikke at jeg bare forteller henne hva som VIL skje. Enkelte dager står hun opp, går til skolen, drar hjem til venner og kommer hjem fornøyd. Og hun sier det ikke er noen annen grunn enn at hun er lei skolen, det er kjedelig, bortkastet tid osv. Tvile på at BUP mener på at det er alvorlig nok til at vi får hjelp? Føler det kun går på motivasjon, men jeg kan jo ta feil her. Men jeg kjenner henne såpass godt at jeg vet hun ikke kommer til å åpne seg for andre, og blir litt «flink pike» ovenfor andre. Kanskje det er der problemet ligger; krav til seg selv, og stress rundt alle oppgaver/prøver osv. Vet ikke... trodde aldri jeg/vi skulle havne i denne situasjonen, føler meg så hjelpeløs. Hun truer med å «rømme» om jeg søker hjelp. Anonymkode: 3d102...c68
Nasse Nøff Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Men kan det være at hun faktisk er så smart/evnerik at hun rett og slett oppfatter det som fullstendig bortkastet? Altså at skolen rett og slett er så enkelt og unødvendig for henne at hun kan ha rett i at det er bortkastet tid? Hvis du har det i bakhodet når du snakker med henne kan det kanskje være mulig å finne ut ha hva hun faktisk tenker? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå