AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Permisjon nr 2 er helt lik som nr 1. Baby sover elendig.. De 4-5 første månedene kunne begge i det minste slå til med 3 timer sammenhengende innimellom. Det var luksus og helt overkommelig. Så ble det elendig. Lillesøster nærmer seg 9 måneder, og de siste 2-3 har vært ille. Sover maks 1,5 time. Smågråter i søvne rett som det er. Jeg bruker så mye energi på å få henne til å sovne. Så sovner hun, og jeg bruker tid på å sovne igjen. Så våkner hun igjen. Sånn går nettene. Jeg har ikke sovet mer enn 4 timer usammenhengende de siste månedene. Nå kjenner jeg kroppslige symptomer og at jeg begynner å bli søvndeprimert. Akkurat som med nr 1. Da stod jeg i det i 10 måneder. Pappaen forsøker å ta noen timer om nettene, men da får vi i tillegg på kjøpet at storesøster våkner. Jeg får ikke sove på kvelden fordi begge barna våkner jevnt og trutt. Jeg trenger å sove/hvile på dagen når storesøster er i barnehagen. Jeg har null overskudd til å leke med henne og har så dårlig samvittighet for det. Jeg skulle begynt å jobbe i desember men valgte ulønnet permisjon fordi jeg bare visste at det kom til å bli som nå. Hvem klarer å jobbe ved siden av så lite søvn og hvile?! Jeg orker ikke mer😔 Anonymkode: b7b4e...4d9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Far må ta barna en natt så du får sove! Enkelt og greit! Anonymkode: 18433...8c8 16
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Mange som har det sånn, bare å stå i det. Blir bedre. Anonymkode: 2918b...0da 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Far må ta noen hele netter, ikke bare noen få timer og dere må sove på separate soverom. Har vært igjennom det der selv og ja; det er helt jævlig. Men. Det blir bedre! Anonymkode: e3eab...504 15
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 Jeg står i akkurat det samme selv, men min er bare 7 mnd. Jeg ble sykemeldt i går og far tatt over permisjonen. jeg er inne i en heavy fødselsdepresjon som jeg ikke greier å jobbe meg ut av, og jeg tror den ekstreme søvnmangelen har mye å si. enten må mannen din ta barna noen hele netter (ei natt hjelper ikke, ikke her i alle fall), ellers så ville jeg gjort som du selv sier, bli sykemeldt❤️ Anonymkode: 2c472...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Takk for svar dere. Jeg vet alt om hva det vil si å stå i det og at det blir bedre. Jeg brukte lang tid på å bli meg selv igjen etter den første permisjonen med ekstrem søvnmangel. Utrolig kjipt at det er sånn denne gangen også.. Vi har to soverom i et lite hus, og baby spiser lite mat foreløpig og trenger 1-2 nattamminger. Det er ikke BARE BARE at far skal ta hele netter. Da hadde vi gjort det for lenge siden Anonymkode: b7b4e...4d9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Når det er så ille fatt, dropper du nattammingen. Det er virkelig ikke mange barn her i verden som ammes ut over 6 måneder. Med erstatning sover de bedre også. Ingen barn har godt av at mor går på veggen, og ved ni måneder trenger hun deg mer på dagen enn på natten. Anonymkode: fa8f1...938 21
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når det er så ille fatt, dropper du nattammingen. Det er virkelig ikke mange barn her i verden som ammes ut over 6 måneder. Med erstatning sover de bedre også. Ingen barn har godt av at mor går på veggen, og ved ni måneder trenger hun deg mer på dagen enn på natten. Anonymkode: fa8f1...938 Enig. Og far kan ta barnet om nettene i helger. Er hun sulten etter flaske, gi grøt eller velling før leggetid. Mange begynner i barnehagen i 9-10 måneders alder. Den babyen din begynner å bli stor og det er på tide å lære seg å sove om natta. Har du vurdert om den gråtingen er pga hun/han roper på derre egentlig? Hva gjør dere på dagene? Hvor mye aktivitet og utetid får babyen? De begynner å få behov på en del aktivisering i den alderen der. Anonymkode: dd91d...a14 5
~white lady~ Skrevet 20. januar 2021 #9 Skrevet 20. januar 2021 Samsover du med yngste? Mi sover bedre når hun er rett i nærheten av meg. Jeg ville fortsatt med nattammingen, og samsovet. En liten en på 9-10 mnd har ikke allverdens behov for aktivisering og utetid ennå. Kan du sove når babyen dupper på dagtid? Bare fordi permisjonen har blitt tredelt, betyr ikke det at små barn på 7-8-9 mnd plutselig er klar for å sove natten gjennom, slutte med pupp og med et voldsomt utforskningsbehov. Det er også verdt å nevne at det er mer vanlig at små barn våkner på natta enn at de sover gjennom, opp til tre års alder. Hold ut! 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #10 Skrevet 20. januar 2021 Noen må passe baby på dag, så du kan sove da. Enten far eller annen trygg person. Samme hvordan du ordner det, bare du får sove. Pappaperm? Sykemelding? Anonymkode: 33b85...5d1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #11 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Når det er så ille fatt, dropper du nattammingen. Det er virkelig ikke mange barn her i verden som ammes ut over 6 måneder. Med erstatning sover de bedre også. Ingen barn har godt av at mor går på veggen, og ved ni måneder trenger hun deg mer på dagen enn på natten. Anonymkode: fa8f1...938 Tull - barn sover ikke lengre med MME. De aller fleste opplever det motsatte. Ref Kellymum.com Svært mange barn ammes over 6 mndr. Sjekk fakta før du svarer. Anonymkode: a7bc3...c5b 10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #12 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar dere. Jeg vet alt om hva det vil si å stå i det og at det blir bedre. Jeg brukte lang tid på å bli meg selv igjen etter den første permisjonen med ekstrem søvnmangel. Utrolig kjipt at det er sånn denne gangen også.. Vi har to soverom i et lite hus, og baby spiser lite mat foreløpig og trenger 1-2 nattamminger. Det er ikke BARE BARE at far skal ta hele netter. Da hadde vi gjort det for lenge siden Anonymkode: b7b4e...4d9 Helt uten å være ekspert støtter jeg rådet om å gi annen mat. Jeg hadde selv et flaskebarn, og opplevde veldig lite nattevåk. Morsmelka er selvsagt bedre, men varierer mer i mengde, «metning» og innhold (det du spiser kan gjøre baby urolig). Når hun er ni mnd tenker jeg at hun kanskje sover urolig fordi hun blir sulten? Anonymkode: 99bfe...660 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #13 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Enig. Og far kan ta barnet om nettene i helger. Er hun sulten etter flaske, gi grøt eller velling før leggetid. Mange begynner i barnehagen i 9-10 måneders alder. Den babyen din begynner å bli stor og det er på tide å lære seg å sove om natta. Har du vurdert om den gråtingen er pga hun/han roper på derre egentlig? Hva gjør dere på dagene? Hvor mye aktivitet og utetid får babyen? De begynner å få behov på en del aktivisering i den alderen der. Anonymkode: dd91d...a14 "Aktivitet og utetid" 🤣 Ungen er 9 mndr, ikke 2 år med cherrox og ei halv skive på tur. Grøt og velling fikser ikke alt. Ungen har vært på utsiden av magen akkurat så lenge som på innsiden, og opplever verden på en helt annen måte nå enn tidligere. Mange av inntrykkene fordøyes nettopp om natten. Anonymkode: a7bc3...c5b 9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #14 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull - barn sover ikke lengre med MME. De aller fleste opplever det motsatte. Ref Kellymum.com Svært mange barn ammes over 6 mndr. Sjekk fakta før du svarer. Anonymkode: a7bc3...c5b Jeg er ikke en av de aller fleste, da. Hadde en ordentlig sovegris, lite nattevåk. (Måtte over på mme fordi jeg aldri fikk tilstrekkelig melkeproduksjon.) Morsmelk er best, men det kan væte at det ikke er nok (mengde) eller at melka ikke er fet/næringsrik nok til å mette lenge av gangen. Mors kosthold kan også påvirke og gjøre barnet urolig. Jeg mener IKKE at man generelt skal velge mme, men det kan være verdt å forsøke det som tillegg, eventuelt grøt eller velling. Anonymkode: 99bfe...660 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #15 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt uten å være ekspert støtter jeg rådet om å gi annen mat. Jeg hadde selv et flaskebarn, og opplevde veldig lite nattevåk. Morsmelka er selvsagt bedre, men varierer mer i mengde, «metning» og innhold (det du spiser kan gjøre baby urolig). Når hun er ni mnd tenker jeg at hun kanskje sover urolig fordi hun blir sulten? Anonymkode: 99bfe...660 Tull - ammende bør spise og drikke normalt sunt og variert, og følge de vanlige kostrådene for befolkningen. Det finnes ingen matvarer som alle ammende bør holde seg unna, med unntak av noen typer sjømat og store mengder av enkelte urter. Ref. https://ammehjelpen.no/mat-og-drikke/ Morsmelk er både mat, drikke, smertestillende og beroligende i èn pakke. Ikke alle barn dier pga sult om natten. Anonymkode: a7bc3...c5b 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #16 Skrevet 20. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke en av de aller fleste, da. Hadde en ordentlig sovegris, lite nattevåk. (Måtte over på mme fordi jeg aldri fikk tilstrekkelig melkeproduksjon.) Morsmelk er best, men det kan væte at det ikke er nok (mengde) eller at melka ikke er fet/næringsrik nok til å mette lenge av gangen. Mors kosthold kan også påvirke og gjøre barnet urolig. Jeg mener IKKE at man generelt skal velge mme, men det kan være verdt å forsøke det som tillegg, eventuelt grøt eller velling. Anonymkode: 99bfe...660 Slutt å spre feil kunnslap om et tema du åpenbart kan lite om. Ammende bør spise og drikke normalt sunt og variert, og følge de vanlige kostrådene for befolkningen. Det finnes ingen matvarer som alle ammende bør holde seg unna, med unntak av noen typer sjømat og store mengder av enkelte urter. Morsmelk mister ikke næring, uansett alder på barnet, men sammensetningen endres i takt med barnets stadig vekslende behov. Dropp å gjør mødre urolig pga "feil sammensetning av melk". Anonymkode: a7bc3...c5b 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #17 Skrevet 20. januar 2021 Jeg har opplevd bedre nattesøvn hos alle mine 3 etter de begynte å få erstatning. Helsesøster begrunner det med at morsmelk fordøyes fortere, mens mme tar litt lengre tid. Derfor kan mme oppleves som mer mettende over litt lengre tid. Nå er jo morsmelk «best», men om det er erstatning som gjør at du har overskudd til å være en god mor, få bedre søvn og mer tilgjengelig for barnet ditt (mtp feks samspill og aktiviserende, sensitivitet osv), så tenker jeg mme er verdt et forsøk! Om babyen din vil ta flaske, er jo noe annet.... Jeg føler uansett med deg, av hele mitt hjerte.. Det er vondt, slitsomt og til tider klaustrofobisk å ikke få nok søvn! Anonymkode: 40530...974 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #18 Skrevet 20. januar 2021 Det første dere må gjøre er at far tar med begge barna ut i helgene slik at du kan sove noen timer. Og så er det jo bare å ta en tur til legen, vi her inne kan ikke si noe om hvor mye mer du tåler. Om far kan få 40% sykemelding f.eks så får du jo avlastning fra han to dager pluss helgene, det er nok et fint sted å begynne. Anonymkode: c3206...63f 9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #19 Skrevet 20. januar 2021 TS: Snakk med mannen din, og vurder om han kan kontakte FL ifm en eventuell sykemelding slik at du ikke smeller i veggen. Har dere familie/venner som kan bistå på dagtid? For lite søvn er helt jævlig. Jeg har tre barn med stille reflux, og på et punkt sovnet jeg stående i dusjen. Så bra at du tar tak nå, og ikke om en halvt år. Har du snakket med HS? Anonymkode: a7bc3...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2021 #20 Skrevet 20. januar 2021 Enig i at du må få hjelp om natten. Du trenger ikke bare stå i det, det er mye man kan prøve. Du har gjerne prøvd mye allerede? Har du prøvd å følge søvnprogram? Nå vet jeg også svært lite om hvor lite baby spiser på dagen, men er du 100% sikker på at det er nødvendig med nattmåltid? Gir dere eventuelt vann i stedet? Jeg fullammet til 6 mnd og begynte å introdusere mat da. Dette var en lang prosess så det tok tid før han spiste mye, men etter råd fra jordmor og søvnprogram som vi fulgte så kuttet jeg nattammingen. Det gikk overraskende lett og han begynte å sove gjennom. Det skal sies at han da spiste litt grøt om kvelden, kanskje det hjalp i magen hans. Bare noen tanker. Husk det er ting du kan prøve ut hvis du føler du har krefter til det. Vi fulgte little ones sitt søvnprogram og kunne ikke vært mer fornøyde. Hver gang vi har hatt tull på nettene har programmet reddet oss, helt fra han var 3 mnd til han var 3 år. Men det er strengt og man må gå all in hvis man gjør det. Anonymkode: fdb63...7f0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå