Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Gjerne dette ikke er rette plass å spørre, men jeg spør allikevel.

Dersom man ønsker opptak på bakgrunn av 23/5-regelen og tidligere har fullført 3-årig vgs hvor blant annet fagene gym, religion og fremmedspråk inngår for å oppnå generell studiekompetanse, hvordan fungerer da utregningen av ens karaktersnitt? Hva skjer med de «ekstra» fagene som ikke skal telles med for å oppfylle fagkravet i henhold til 23/5-regelen? Blir disse stående på vitnemålet uten at de telles med, fjernes de fra vitnemålet, plasseres på eget kompetansebevis eller slettes de helt? 

Har sendt melding til opptak og mitt lokale privatistkontor og avventer svar her ☺️

Endret av t0nje
Skrevet
t0nje skrev (2 timer siden):

Gjerne dette ikke er rette plass å spørre, men jeg spør allikevel.

Dersom man ønsker opptak på bakgrunn av 23/5-regelen og tidligere har fullført 3-årig vgs hvor blant annet fagene gym, religion og fremmedspråk inngår for å oppnå generell studiekompetanse, hvordan fungerer da utregningen av ens karaktersnitt? Hva skjer med de «ekstra» fagene som ikke skal telles med for å oppfylle fagkravet i henhold til 23/5-regelen? Blir disse stående på vitnemålet uten at de telles med, fjernes de fra vitnemålet, plasseres på eget kompetansebevis eller slettes de helt? 

Har sendt melding til opptak og mitt lokale privatistkontor og avventer svar her ☺️

Du sender inn vitnemål, nye karakterer på kompetansebevis, og at du søker 23/5 og så regner opptakskontoret ut hva snittet blir med de karakterene. Du får ikke et nytt vitnemål. 

Anonymkode: ef394...877

Skrevet

Eller, du må kanskje ordne et vitnemål med de nye karakterene på, faktisk. Men uansett blir de andre stående. De regnes bare ikke med av opptakskontoret. 

Skrevet

Utregningen fungerer slik at det bare er de seks fagene som teller mot poeng/snitt.

Du får et kompetansebevis hvor disse karakterene kommer frem. Det var i hvert fall slik da jeg gjorde det samme i 2016.

Søkte så universitet med kompetansebeviset, vitnemål var aldri et tema.

Anonymkode: af633...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du sender inn vitnemål, nye karakterer på kompetansebevis, og at du søker 23/5 og så regner opptakskontoret ut hva snittet blir med de karakterene. Du får ikke et nytt vitnemål. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Eller, du må kanskje ordne et vitnemål med de nye karakterene på, faktisk. Men uansett blir de andre stående. De regnes bare ikke med av opptakskontoret. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Utregningen fungerer slik at det bare er de seks fagene som teller mot poeng/snitt.

Du får et kompetansebevis hvor disse karakterene kommer frem. Det var i hvert fall slik da jeg gjorde det samme i 2016.

Søkte så universitet med kompetansebeviset, vitnemål var aldri et tema.

Anonymkode: af633...49c

Takk! ☺️

Skrevet

Jeg har gjort det samme. På mitt vitnemål sto blant annet gym. Jeg lastet opp det vitnemålet, hadde ingenting å si, ble fortsatt vurdert etter 23/5 

Anonymkode: 45ec9...cbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...