Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg begynte å studere nå i høst, og har en del helseplager fra før, som siden høst/vinter har forverret seg veldig. Blant annet sliter jeg veldig med migrene, og nå i høst fikk jeg diagnosen høyt stoffskifte. Detta har gjort at jeg er enormt sliten, utmattet og urolig i hele kroppen. Dermed har jeg ikke fått til å klare å jobbe med skole og studiene mine. Jeg kjenner selv, at detta kommer til å funke veldig dårlig i lengden. Men spørsmålet er jo om det hadde vært lurt å blitt sykemeldt? 

Anonymkode: 59ea1...43a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slet med helsen selv under studiene. Fikk beskjed om at en kortere sykemelding ikke ville la seg gjøre på grunn av strenge fraværsregler i høyere utdanning. Alternativet var å ta permisjon et eller flere år, og beholde studieplassen. Da permisjon ikke var aktuelt for meg, fortsatte jeg utdanningsløpet uten noen pause.

Er det noen tilrettelegginger du tenker vil kunne hjelpe deg? Jeg fikk selv tilrettelagt studiene etter at jeg tok en prat med studiekoordinator og hadde med legeerklæring. Dette gjorde studiene gjennomførbare for min del.

Dersom du ikke ser for det at dette vil fungere, kan det da være et alternativ å studere deltid? 

Forresten, en liten avstikker; kjenner du til X-skjema fra Lånekassen? X-skjema er ekstra stipend som du kan søke på dersom du på grunn av helsen ikke kan ha jobb ved siden av studiene. Jeg fikk vite om dette i løpet av andre studieår, og det hjalp meg veldig med å kunne fokusere på studiene. Slapp da å streve så voldsomt med økonomien når jeg hadde nok med å få til studiene.

Anonymkode: 63e65...ea5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg slet med helsen selv under studiene. Fikk beskjed om at en kortere sykemelding ikke ville la seg gjøre på grunn av strenge fraværsregler i høyere utdanning. Alternativet var å ta permisjon et eller flere år, og beholde studieplassen. Da permisjon ikke var aktuelt for meg, fortsatte jeg utdanningsløpet uten noen pause.

Er det noen tilrettelegginger du tenker vil kunne hjelpe deg? Jeg fikk selv tilrettelagt studiene etter at jeg tok en prat med studiekoordinator og hadde med legeerklæring. Dette gjorde studiene gjennomførbare for min del.

Dersom du ikke ser for det at dette vil fungere, kan det da være et alternativ å studere deltid? 

Forresten, en liten avstikker; kjenner du til X-skjema fra Lånekassen? X-skjema er ekstra stipend som du kan søke på dersom du på grunn av helsen ikke kan ha jobb ved siden av studiene. Jeg fikk vite om dette i løpet av andre studieår, og det hjalp meg veldig med å kunne fokusere på studiene. Slapp da å streve så voldsomt med økonomien når jeg hadde nok med å få til studiene.

Ja, jeg får ekstrastipend fra før og ekstra tid på eksamen fra før, pga migrene. Men siden jeg har valgt et heltidsstudium er jeg usikker på om det er mulig å gjøre det om til deltid. Jeg bare har kommet til et punkt jeg bare selv vet ikke hva slags eventuelle tilrettelegging som kunne ha gjort at detta kommer til å fungere for meg... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg får ekstrastipend fra før og ekstra tid på eksamen fra før, pga migrene. Men siden jeg har valgt et heltidsstudium er jeg usikker på om det er mulig å gjøre det om til deltid. Jeg bare har kommet til et punkt jeg bare selv vet ikke hva slags eventuelle tilrettelegging som kunne ha gjort at detta kommer til å fungere for meg... 

Skjønner. Mitt studiested gikk ganske langt for å legge til rette for meg. Kanskje kan du lufte tanken om å få studere noen av årets enkeltemner videre nå, og utsette resten av dem til neste år? Flere av mine medstudenter fikk slik tilrettelegging, selv om de studerte på fulltid. Det er ikke sikkert det går, men det burde ikke være umulig. Skolene ønsker jo at studentene deres skal fullføre, og noen ganger er det slike tiltak som skal til. 

Håper virkelig det ordner seg for deg med studiene!

Skrevet

Vanskelig å gi en fasit. Selv har jeg også migrene og var mye syk under bachelorutdanningen min. Strøk mye og måtte konte og utsette en rekke eksamener ettersom jeg ikke hadde overskudd til å være student. Men. Jeg fullførte til slutt, til normert tid og med gode karakterer. Selv om det var et slit uten like. Jeg har gjennomført flere konteeksamener enn ordinære eksamener, og flere ganger brukte jeg alle tre forsøk ettersom jeg visste at jeg kunne bestå med en god karakter, dersom bare helsen tillot det. Jeg hang etter kullet mitt helt fram til 5. semester, det vil si, jeg hadde alltid en ekstra eksamen hengende over meg de 2 første årene av studiet når de andre hadde fri. Jeg hadde eksamener i feriene når de andre hadde fri. 

Jeg ville ha forsøkt å fortsette. Fungerer dette ikke, prøv igjen. Dersom det absolutt ikke fungerer for alt i verden, da ville jeg ha søkt permisjon eller sykemeldt meg en periode. Som en siste løsning/utvei. Stå på! ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...