Gå til innhold

Helseangst.. Helt grusom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Verdens minst likte råd, men 15-30 min meditasjon om morgenen hjelper meg i å roe meg ned. Det er kjedelig og vanskelig i starten, men med fokus på pusten så får liksom ikke angsten like stort tak. Jeg anbefaler også podcasten Sinnsyn (webpsykologen), mindfullness er også et tema der. 

Anonymkode: 689e6...e44

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke han er noe bra....

Anonymkode: 254dc...cd8

Nei, trenger ikke like han. Men synes han har noen gode poenger. Når man har blitt utredet og alt er vel så er det mulig å velge å stole på at det er sant innenfor rimelighetens grenser, akseptere at livet alltid vil ha noe usikkerhet i seg, og så øve og øve på å oppføre seg deretter.

Det er ikke lett eller fort gjort. Men hvis man fortsetter å leve akkurat som før så skjer det heller ingen endring.

Anonymkode: f0c80...a14

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tvangstanker rundt egen helse har endret seg i perioder, kunne være tanker om at jeg garantert har brystkreft, så livmorhalskreft, og så hiv osv. Men disse gikk forsåvidt over av seg selv etter en stund. Det tyngste for meg var kanskje når jeg i perioder var overbevist om at jeg av en eller annen grunn kom til å dø brått. Utførte da tvangshandlinger som at jeg holdt meg selv våken hele natta for å unngå å dø i søvne, satte alarmer på hver andre time i løpet av natten, og telte pulsen min og målte oksygenmetning slavisk gjennom dagen.

Tvangstankene rundt andre rundt meg sin død gikk ut på at jeg hele tiden fikk tanker om at "kanskje akkurat nå dør noen jeg er glad i" eller påtrengende tanker om at personer dør, og hvordan jeg ville reagert osv. Fikk tvangshandlinger som å følge med på hva de drev med, hvor de reiste osv. Etterhvert ble handlingene mer absurde, som å måtte bevege fingre i et bestemt mønster, si bestemte ord i et visst antall, sitte på "riktig" side i bussen osv. Altså ting jeg egentlig selv innså var helt meningsløse, men jeg var livredd for at om jeg ikke gjorde det kom noen til å dø. 

Er evig glad for at jeg kom meg ut av det, var vanvittig slitsomt å leve sånn. 

Anonymkode: cd789...acf

Oi....høres kjent ut. Var det psykolog som hjalp deg mest eller måtte du også bruke medisiner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verdens minst likte råd, men 15-30 min meditasjon om morgenen hjelper meg i å roe meg ned. Det er kjedelig og vanskelig i starten, men med fokus på pusten så får liksom ikke angsten like stort tak. Jeg anbefaler også podcasten Sinnsyn (webpsykologen), mindfullness er også et tema der. 

Anonymkode: 689e6...e44

SinnSyn er fantastisk, enig 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi....høres kjent ut. Var det psykolog som hjalp deg mest eller måtte du også bruke medisiner? 

Fikk hjelp av psykolog og god oppfølging hos fastlege. Jeg fikk tilbud om å henvises til et intensivprogram for folk med tvangstanker/handlinger, men ønsket å prøve å gå til psykolog en periode først. Brukte ikke medisiner. Det fristet jo litt på det værste, men jeg prøvde å unngå det og det klarte jeg jo :) 

Hvis du sliter med noe lignende råder jeg deg til å skaffe hjelp. Det er tungt å jobbe seg ut av sånn angst, men enda tyngre å leve med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk hjelp av psykolog og god oppfølging hos fastlege. Jeg fikk tilbud om å henvises til et intensivprogram for folk med tvangstanker/handlinger, men ønsket å prøve å gå til psykolog en periode først. Brukte ikke medisiner. Det fristet jo litt på det værste, men jeg prøvde å unngå det og det klarte jeg jo :) 

Hvis du sliter med noe lignende råder jeg deg til å skaffe hjelp. Det er tungt å jobbe seg ut av sånn angst, men enda tyngre å leve med. 

Jeg har gått til psykolog ganske lenge....Snakker du om 4 dagers program hos OCD team? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har gått til psykolog ganske lenge....Snakker du om 4 dagers program hos OCD team? 

Ja. Legen min mente dem kunne ta i mot folk som ikke har gått gjennom fullstendig utredning for tvangslidelse, men som åpenbart strever med tvang, for å ta problemet så tidlig som mulig, men at jeg ble henvist til ocd-teamet i kommunen først hvis pågangen var stor. Men jeg ønsket jo ikke dette på dette tidspunktet, så fikk ingen erfaring med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja. Legen min mente dem kunne ta i mot folk som ikke har gått gjennom fullstendig utredning for tvangslidelse, men som åpenbart strever med tvang, for å ta problemet så tidlig som mulig, men at jeg ble henvist til ocd-teamet i kommunen først hvis pågangen var stor. Men jeg ønsket jo ikke dette på dette tidspunktet, så fikk ingen erfaring med det. 

Jeg har kjennskap til det programmet. Jeg er litt skeptisk fordi legene fratar seg ansvaret. De mener at hvis programmet ikke hjelper deg, er det din skyld. 
😕😕 

Skrevet

Jeg tror det meste av angst, og særlig helseangst handler om kontroll. Man kan ikke kontrollere kroppen i den grad at man kan hindre sykdom og død. Og denne vissheten om at vi er sårbare vesener med en skrøpelig kropp er vi nødt til å leve med. Man må slutte fred med at man bare er et dødelig vesen.  Samme hvor mye vi trener og hvor sunt vi spiser og lever, kommer vi en dag til å dø. Vi må lære oss å la kontrollen fare, lære oss å bare flyte med. Om vi dør når vi sover, så får det være sånn. 

Anonymkode: 5894e...1d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror det meste av angst, og særlig helseangst handler om kontroll. Man kan ikke kontrollere kroppen i den grad at man kan hindre sykdom og død. Og denne vissheten om at vi er sårbare vesener med en skrøpelig kropp er vi nødt til å leve med. Man må slutte fred med at man bare er et dødelig vesen.  Samme hvor mye vi trener og hvor sunt vi spiser og lever, kommer vi en dag til å dø. Vi må lære oss å la kontrollen fare, lære oss å bare flyte med. Om vi dør når vi sover, så får det være sånn. 

Anonymkode: 5894e...1d7

Og man kan ikke kontrollere andre mennesker som kan spre sykdom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...