Gå til innhold

Helseangst.. Helt grusom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bestilte time hos legen. Vet ikke hva hun kommer til å gjøre men trenger å få slappet av da hele kroppen har vært i "krig" i lang periode nå. Angst og stress. Stressende dager på jobb som ikke slipper tak selv om det er lenge siden.. Pluss angst for å dø, angst for kreft og angst for hjertesykdom. Kan medikamentell behandling i en kortere periode være aktuell? Aldri tatt noen form for medisiner før, bortsett fra paracet/ibux.

Jeg er oppegående ellers og har et flott liv, føler det er et nederlag å gi angsten så stor betydning og bestille time og brette ut om noe jeg helst vil unngå å snakke om, for så at det blir notert av legen. Men ingenting hjelper og er så redd at hun gir meg pusteteknikker som "hjelp". 

Anonymkode: 3890f...b79

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke godt ut ts ❤️
Jeg fikk sobril av legen. Var heeelt ute av det. Helseangst, Panikkangst og generalisert angst.. Var redd for piller så tok det sjeldent,  men kroppen fikk da slappet litt mer av. 

Anonymkode: 9fc57...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ikke godt ut ts ❤️
Jeg fikk sobril av legen. Var heeelt ute av det. Helseangst, Panikkangst og generalisert angst.. Var redd for piller så tok det sjeldent,  men kroppen fikk da slappet litt mer av. 

Anonymkode: 9fc57...e8c

Vil ikke bli avhengig så er litt redd medisiner. Men er også redd for å gå i tilfelle legen bekrefter at jeg har hjertesykdom 😣 har alle symptomer og sterke fysiske plager, de går bort når jeg roer meg da. Mulig jeg avbestiller timen.. Huff. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noe annet før medisiner. Snakke med noen. Når du blir redd for sykdommer, så prøv å tenk at det er helse angsten som snakker. 
mer er minimale sjanser for at friske folk får kreft eller blir syke.. noen får det.. men de aller aller aller fleste blir ikke syke av kreft. 
jo mer du tenker på det og kjenner etter, jo mer mater du angsten din. 

Anonymkode: ae742...14d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok notert ja... så du kommer kanskje ikke bli tatt på alvor senere.... så jeg ville ikke nevnt helseangsten til legen hvis du ellers har et flott liv!

Anonymkode: 3cd8d...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Blir nok notert ja... så du kommer kanskje ikke bli tatt på alvor senere.... så jeg ville ikke nevnt helseangsten til legen hvis du ellers har et flott liv!

Venter til kl 12..så avbestiller jeg kanskje. Vil heller dø uvitende enn å få slag i trynet i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bestilte time hos legen. Vet ikke hva hun kommer til å gjøre men trenger å få slappet av da hele kroppen har vært i "krig" i lang periode nå. Angst og stress. Stressende dager på jobb som ikke slipper tak selv om det er lenge siden.. Pluss angst for å dø, angst for kreft og angst for hjertesykdom. Kan medikamentell behandling i en kortere periode være aktuell? Aldri tatt noen form for medisiner før, bortsett fra paracet/ibux.

Jeg er oppegående ellers og har et flott liv, føler det er et nederlag å gi angsten så stor betydning og bestille time og brette ut om noe jeg helst vil unngå å snakke om, for så at det blir notert av legen. Men ingenting hjelper og er så redd at hun gir meg pusteteknikker som "hjelp". 

https://www.webpsykologen.no/artikler/103-prestasjonsangst-helseangst-sarbarhet-livsangst/

Anbefaler på det sterkeste å høre på hans podkast. Dette har hjulpet meg masse❤️

Anonymkode: 8fadd...f94

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er vanligere med samtaleterapi før man får beroligende. Men om det er lang ventetid på terapi så kan det jo hende du får utskrevet noe. Helseangst kommer gjerne av andre ting en det spesifikt bli syk -så kan være lurt å nøste litt opp i hva som egentlig er den underliggende årsaken. 

Anonymkode: 59cff...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt med både helseangst og angst for at noen jeg er glad i skal dø. Utviklet tvangstanker og tvangshandlinger. 

Jeg gikk til slutt til legen, og trodde ikke på han når han sa at jeg kan jobbe meg ut av angsten, fordi selv om jeg logisk skjønte at det var angsten som kødda med tankene mine, så føltes det så reelt når de tvangstankene satte seg. 

Men jeg valgte å jobbe mot angsten og tvangshandlingene og gjøre som legen rådet meg om. Etter noen måneder med oppfølging i form av samtaler med legen og mitt eget arbeid med å trosse angsten, ga det seg. Det hender fortsatt innimellom at jeg får irrasjonelle tanker om sykdom og død, men nå klarer jeg å unngå angstanfall og tvangshandlinger. Jeg vet at hvis jeg begynner med tvangshandlingene igjen, øker angsten også. Og sånn orker jeg ikke å ha det igjen, det er helt grusomt.

Jeg vet at det ikke er så enkelt for alle å lære seg å takle angst, noen trenger medisiner og et mer strukturert og intensivt behandlingsprogram, men ville bare legge igjen min erfaring også. Jeg trodde angsten var der for å bli, men nå lever jeg uten den. Og ver stolt av deg selv for at du søker hjelp, det betyr at du vil jobbe for deg selv og din helse, og det viser jo styrke! 

Anonymkode: cd789...acf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har selv slitt med både helseangst og angst for at noen jeg er glad i skal dø. Utviklet tvangstanker og tvangshandlinger. 

Jeg gikk til slutt til legen, og trodde ikke på han når han sa at jeg kan jobbe meg ut av angsten, fordi selv om jeg logisk skjønte at det var angsten som kødda med tankene mine, så føltes det så reelt når de tvangstankene satte seg. 

Men jeg valgte å jobbe mot angsten og tvangshandlingene og gjøre som legen rådet meg om. Etter noen måneder med oppfølging i form av samtaler med legen og mitt eget arbeid med å trosse angsten, ga det seg. Det hender fortsatt innimellom at jeg får irrasjonelle tanker om sykdom og død, men nå klarer jeg å unngå angstanfall og tvangshandlinger. Jeg vet at hvis jeg begynner med tvangshandlingene igjen, øker angsten også. Og sånn orker jeg ikke å ha det igjen, det er helt grusomt.

Jeg vet at det ikke er så enkelt for alle å lære seg å takle angst, noen trenger medisiner og et mer strukturert og intensivt behandlingsprogram, men ville bare legge igjen min erfaring også. Jeg trodde angsten var der for å bli, men nå lever jeg uten den. Og ver stolt av deg selv for at du søker hjelp, det betyr at du vil jobbe for deg selv og din helse, og det viser jo styrke! 

Takk for at du deler din erfaring. Det er greit å være redd liksom, men jeg er sikker på at jeg er syk fordi symptomene mine er så ekte. Jeg kjenner på fysisk smerte i brystet, er så redd for at legen finner noe galt i morgen 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for at du deler din erfaring. Det er greit å være redd liksom, men jeg er sikker på at jeg er syk fordi symptomene mine er så ekte. Jeg kjenner på fysisk smerte i brystet, er så redd for at legen finner noe galt i morgen 🥺

Hvilke fysiske symptomer har du ?  Hva kjenner du hvis du prøver å slappe av en halvtime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke fysiske symptomer har du ?  Hva kjenner du hvis du prøver å slappe av en halvtime?

Hvis jeg slapper av så har jeg ingen symptomer. Er jeg med en god venninne og vi koser oss kjenner jeg ingenting. Så fort jeg blir redd kjenner jeg at hele venstre side "verker". Jeg trener mye og løper og jeg kjenner meg ikke dårlig etter trening, men likevel føles det som jeg er i ferd med å bli alvorlig syk, at jeg er alvorlig syk eller at noe er galt med hjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis jeg slapper av så har jeg ingen symptomer. Er jeg med en god venninne og vi koser oss kjenner jeg ingenting. Så fort jeg blir redd kjenner jeg at hele venstre side "verker". Jeg trener mye og løper og jeg kjenner meg ikke dårlig etter trening, men likevel føles det som jeg er i ferd med å bli alvorlig syk, at jeg er alvorlig syk eller at noe er galt med hjertet. 

Høres vel mest ut som angst og ikke noe med hjertet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta den timen. Ikke vent med dette til det blir verre. Jeg burde hatt hjelp for min angst for 15 år siden. Istedet gikk jeg helt til jeg traff veggen. Jeg hadde også et flott liv, helt til jeg ikke hadde det lenger. Etter et år i behandling er jeg nå mye bedre. Men mye av det jeg har vært gjennom kunne vært unngått.

Anonymkode: f0c80...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fine folk. 

Var hos legen. Hun ramsa opp at jeg er veltrent og sunn og målte blodtrykket, den var ok. Kjente litt og alt var ok. Men hun henviste meg til nøyere utredning slik at jeg kan slappe av. Likevel tror jeg at jeg er syk og er redd den omfattende helsesjekken viser ytterlige sykdommer. Er livredd. 

Fulgte Elin Kjos på Instagram, hun er jo definisjonen på sunnhet men har altså fått kreft. Så at jeg er sunn har ikke så mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar fine folk. 

Var hos legen. Hun ramsa opp at jeg er veltrent og sunn og målte blodtrykket, den var ok. Kjente litt og alt var ok. Men hun henviste meg til nøyere utredning slik at jeg kan slappe av. Likevel tror jeg at jeg er syk og er redd den omfattende helsesjekken viser ytterlige sykdommer. Er livredd. 

Fulgte Elin Kjos på Instagram, hun er jo definisjonen på sunnhet men har altså fått kreft. Så at jeg er sunn har ikke så mye å si. 

Så fint at legen tar deg på alvor. Men snakket dere om angsten? Anbefaler deg virkelig å fokusere på den, jobber du ikke med angsten vil du kanskje ikke slappe av uansett om du får aldri så mye utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 10.57):

Hva slags tvangstanker hadde du, om jeg kan spørre? 

Anonymkode: 254dc...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du ble henvist til utredning. Å utelukke at det er noe fysisk galt er første skritt på veien.

Det finnes jo mye stoff en kan lese på egenhånd når det gjelder helseangst. Har du lest boken Sjef i eget liv av Ingvard Wilhelmsen? Det ligger et selvhjelpskurs ute på NHI.no som skal være bra: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så fint at du ble henvist til utredning. Å utelukke at det er noe fysisk galt er første skritt på veien.

Det finnes jo mye stoff en kan lese på egenhånd når det gjelder helseangst. Har du lest boken Sjef i eget liv av Ingvard Wilhelmsen? Det ligger et selvhjelpskurs ute på NHI.no som skal være bra: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/

Jeg synes ikke han er noe bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva slags tvangstanker hadde du, om jeg kan spørre? 

Tvangstanker rundt egen helse har endret seg i perioder, kunne være tanker om at jeg garantert har brystkreft, så livmorhalskreft, og så hiv osv. Men disse gikk forsåvidt over av seg selv etter en stund. Det tyngste for meg var kanskje når jeg i perioder var overbevist om at jeg av en eller annen grunn kom til å dø brått. Utførte da tvangshandlinger som at jeg holdt meg selv våken hele natta for å unngå å dø i søvne, satte alarmer på hver andre time i løpet av natten, og telte pulsen min og målte oksygenmetning slavisk gjennom dagen.

Tvangstankene rundt andre rundt meg sin død gikk ut på at jeg hele tiden fikk tanker om at "kanskje akkurat nå dør noen jeg er glad i" eller påtrengende tanker om at personer dør, og hvordan jeg ville reagert osv. Fikk tvangshandlinger som å følge med på hva de drev med, hvor de reiste osv. Etterhvert ble handlingene mer absurde, som å måtte bevege fingre i et bestemt mønster, si bestemte ord i et visst antall, sitte på "riktig" side i bussen osv. Altså ting jeg egentlig selv innså var helt meningsløse, men jeg var livredd for at om jeg ikke gjorde det kom noen til å dø. 

Er evig glad for at jeg kom meg ut av det, var vanvittig slitsomt å leve sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...