Gå til innhold

Første avføring etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det som regel før man får til å bæsje? Jeg fødte tidlig på mandag. 

Jeg frykter at det gjør vondt.

Tips om ting å spise for å gjøre det lettere? Svisker? Hva mer? Vanlig å ta laktulose?

Anonymkode: 5d47e...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tok 5 dager hos meg :( Jeg tok ikke noe for det så det var derfor det tok så lang tid å få gått skikkelig på do. 

Anonymkode: 6af0b...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre dag på sykehuset, jeg fikk ikke lov å dra hjem før det skjedde.

Anonymkode: f1f34...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldriværtså obstipert som etter første fødsel. Det bar helt JÆVELIG. Brukte 20- 30 min. Kaldsvett og ble rett og slett dårlig. Etter andre fødsel spiste jeg barsel tom for svisker hver dag. Relativt normal avf etter 3-4 dager 

Anonymkode: f8113...310

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lang tid tar det som regel før man får til å bæsje? Jeg fødte tidlig på mandag. 

Jeg frykter at det gjør vondt.

Tips om ting å spise for å gjøre det lettere? Svisker? Hva mer? Vanlig å ta laktulose?

Anonymkode: 5d47e...107

Bæsjet dagen etter jeg og da hadde jeg sydd. Var litt ømmere enn ellers så bæsjet ved å slippe litt og litt ut og stoppe innimellom og så sitte og trekke pusten og slippe litt og litt. Det er ikke såååå vondt, bare barnematen i forhold til fødselen ;)

Anonymkode: 9c967...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det tok meg 4-5 dager. Hadde gruet meg veldig, og utsatte det nok så lenge som mulig 😅 Men det gikk helt fint, var akkurat som før 😊

Anonymkode: 5cc7b...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæsjet tre dager etterpå. Måtte syes mye (på operasjonsrom) så de var veldig opptatt av at jeg måtte ha avføring før de sendte meg hjem.. Gikk fast på duphalac en lang periode etter fødsel, i samråd med lege selvfølgelig

Anonymkode: 8bc94...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk ganske store mengder med juice til frokost dagen etter fødsel for var så tørst og det resulterte i skikkelig diaré litt senere på ettermiddagen. Så fikk tømt meg skikkelig da for å si det sånn. Jeg hadde sydd, men det var igrunn ikke spesielt vondt. Var lykkelig over at de hadde dusj til å vaske forsiktig med rett ved siden av toalettet da. 

Anonymkode: fae7c...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjet dagen etter, på sykehuset. For meg var bæsjing et lite mareritt i hele fire uker etter fødsel. Satt leeeenge, var sykt vondt og blødde masse hver gang. Hadde sydd og fikk i tillegg noen hemorroider. Var også hard i magen. Måtte ta laktulose hver dag - så jeg anbefaler det for å mykgjøre. Ellers er det viktig å drikke MYE vann. Ammingen krever også en del vann, så du må bare drikke - drikke - drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt ødelagt i underlivet, revnet, ble klippet og syd under narkose. Grudde meg som en hund til å bæsje fordi jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier og jeg hadde så store smerter. Spiste sviske yoghurt og svisker på sykehuset. Husker ikke når jeg bæsjet, mener det var dag 2 eller 3 og vi var fortsatt på barsel/nyfødtintensiv. Og det gikk helt problemfritt! Var ikke vondt i det hele tatt. Var nesten like lykkelig og lettet da som da fødselen endelig var over. 😅

Anonymkode: 5c9fa...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var helt ødelagt i underlivet, revnet, ble klippet og syd under narkose. Grudde meg som en hund til å bæsje fordi jeg hadde hørt så mange skrekkhistorier og jeg hadde så store smerter. Spiste sviske yoghurt og svisker på sykehuset. Husker ikke når jeg bæsjet, mener det var dag 2 eller 3 og vi var fortsatt på barsel/nyfødtintensiv. Og det gikk helt problemfritt! Var ikke vondt i det hele tatt. Var nesten like lykkelig og lettet da som da fødselen endelig var over. 😅

Anonymkode: 5c9fa...aac

Samme erfaring 😂 den første bæsjen var så skummel, gruet meg forferdelig. Men det sa bare plopp, så var det overstått 😂🙈

Mye vann, mye svisker fikk jeg råd om på barsel. Og ikke holde deg, så snart du kjenner tegn så gå på do. 

Anonymkode: 4423d...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk MYE (det gjør avføringen mykere og lettere å få ut). Hard mage er ikke kjekt etter fødsel... Og det er best å bæsje så fort som mulig, jo lengre man holder det inne, jo verre blir det. 

Jeg fikk ikke til å bæsje før et par dager etter fødselen. Jeg ble sydd i over to timer, og hadde kjempeangst for å presse når jeg måtte på do. Jeg syntes jeg kjente det knaket i stingene :s Det var veldig ubehagelig, men ikke direkte vondt. 

Anonymkode: eae19...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 3 dager etter fødsel. Ble operert etter fødsel (en 3b skade) med full narkose så jeg hadde angst for å gå på do. Gruet vettet av meg. Tok duphalac og drakk sterk kaffe. Fikk det ikke til fordi jeg fikk en kjempehard avføring. Spiste svisker og alt annet som ble anbefalt. Endte med klyster. Det føltes ut som å føde på nytt igjen for min del 😬 Måtte holde meg fast i doen 😆 Men etter at den første delen kom ut så gikk det helt fint. Det var ikke så vondt men veeeldig ubehagelig å presse. 

Jeg sliter med treg mage ca. 3 måneder etterpå også. Må ta 1 shot dulpalac daglig samt en sviskeyoghurt for å greie å gå på do 😔 Så tror jeg er ekstra sensitiv. 

Anonymkode: 704be...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med meg tok det 9 eller 10 dager. Når det først løsnet gikk det veldig bra.

Anonymkode: 34bf8...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk masse Biola og startet rett etter fødselen. Avføring ble ihvertfall ikke hard, det gikk flott å bæsje :)

Anonymkode: c3989...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var etter at vi kom hjem fra sykehuset, fire dager etter fødsel første gang to dager etter andre gang. Jeg kjente litt på en psykisk sperre, gruet meg og så var det ekstra vanskelig på sykehusets toalett med folk rett utenfor døra. Det var ikke spesielt vondt for min del, til tross for rift og sting, det var verre å sitte. 

Anonymkode: fe4fd...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cirka 10 timer, begge gangene. Det gjorde ikke vondt. Men jeg har skjønt at jeg har vært veldig veldig heldig. 

Anonymkode: fddfe...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...